اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون اجتماعی شهردار منطقه 20 خبر داد

رشد 7 برابری فضاهای فرهنگی‌‌ ـ ورزشی ری

خبرگزاری فارس: رکورد رشد و توسعه فضاهای فرهنگی اجتماعی در جنوبی‌ترین منطقه شهر تهران شکسته شد.

رشد 7 برابری فضاهای فرهنگی‌‌ ـ ورزشی ری

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران، حبیب‌الله غفوری از شکسته شدن رشد و توسعه فضاهای فرهنگی اجتماعی در جنوبی‌ترین منطقه شهر تهران خبر داد و گفت: در گذشته منطقه 20 به‌دلیل واقع شدن در جنوبی‌ترین نقطه شهر تهران از تیررس نگاه مدیران شهر دور مانده بود و توسعه این منطقه در حوزه‌های مختلف شهری کمترین رشد و سرانه را به خود اختصاص داده بود اما خوشبختانه در طول هفت سال اخیر و با توجه به سیاست مدیریت جدید شهر تهران مبنی بر کاهش فاصله مناطق شمالی و جنوبی شهر و یکپارچه‌سازی پایتخت، اعتبارات ویژه‌ای برای ساخت پروژه‌های شهری در مناطق جنوبی و محروم تخصیص یافت.

در حال حاضر فضاهای فرهنگی، ورزشی و اجتماعی منطقه 20 نسبت به هفت سال گذشته بیش از 172 هزار مترمربع افزایش یافته است که این تحول چشمگیر را مدیون نگاه ویژه مدیران شهرداری تهران و تغییر رویکرد مدیریتی آنها در اداره شهر هستیم.

معاون اجتماعی‌ـ فرهنگی شهردار منطقه 20 در گفت‌وگویی کوتاه، موقعیت فرهنگی اجتماعی منطقه را برایمان تشریح می‌کند.

فارس: ابتدا از سرانه فرهنگی منطقه برایمان بگویید؟

رشد 7.3 برابری فضاهای فرهنگی، ورزشی منطقه نسبت به هفت سال اخیر، سرانه‌های اجتماعی فرهنگی منطقه را در ردیف رکوردداران مناطق شمالی شهر تهران قرار داده است.

فارس: با توجه به اینکه در فصل پایانی سال 91 قرار داریم، اکنون چند درصد از برنامه‌های سند چشم‌اندازی که برای سال 91 تعریف شده بود، به اجرا درآمده است؟

برنامه‌های سال 91 براساس برنامه پنج ساله توسعه فرهنگی‌ـ اجتماعی منطقه 20 تدوین شده است که به فضل خدا تاکنون 95 درصد نیازهای شهروندان در حوزه اجتماعی، ورزشی و فرهنگی که در برنامه پنج ساله تدوین شده است اجرایی شده است و خوشبختانه در حال حاضر با توجه به دریافت اعتباراتی بالغ بر 9 برابر درآمد نسبی منطقه توانسته‌ایم با اتمام طرح‌های نیمه تمام و آماده‌سازی زیرساخت‌های توسعه بخش قابل توجهی از این سند چشم‌انداز را در جنوبی‌ترین منطقه شهر تهران محقق کنیم.

 

سرای محله شهادت

فارس: برنامه پنج ساله توسعه با چه رویکردی دنبال می‌شود؟

شاخص‌ترین اصل برنامه توسعه بر اساس پاسخ به نیاز و مطالبات شهروندان برنامه‌ریزی شده است و تیم کارشناسی زبده‌ای از مرکز مطالعات شهری، رصد کمبودها و تطابق آن با نیاز اهالی منطقه و تفکیک آن در محلات را بر عهده داشته‌اند و اکنون نقشه و سند راهبردی محلات تهیه شده است که براساس این نقشه اعتبارات لازم برای ساخت و توسعه فضاهای فرهنگی، ورزشی محلات جذب و به کار گرفته می‌شود که خوشبختانه تاکنون 95 درصد زیرساخت‌های لازم برای اجرای برنامه پنج ساله تامین شده است.

فارس: سال 91 در مقایسه با سال 84 چه تعداد فضای فرهنگی ‌ـ ورزشی در منطقه ساخته، تجهیز و به بهره‌برداری رسیده است؟

در سال 1384 تعداد مراکز ورزشی و فرهنگی منطقه انگشت شمار بود اما در حال حاضر 41 فضای فرهنگی با مساحتی بالغ بر 94 هزار مترمربع، 60 فضای ورزشی مانند سالن و زمین چمن مصنوعی با مساحت 78 هزار مترمربع در منطقه به اجرا درآمده است که تمام این پروژه‌ها مورد استفاده شهروندان قرار گرفته است.

فارس: چه میزان از خدمات و اقداماتی که تاکنون در حوزه اجتماعی فرهنگی انجام شده است متناسب با نیاز صریح شهروندان بوده است؟

اقدامات حوزه اجتماعی فرهنگی شهرداری منطقه فقط به توسعه سرانه‌ها خلاصه نشده است بلکه در حین اجرای این فرایند توجه ویژه‌ای به مقوله پیوست اجتماعی و هم‌خوانی پروژه‌ها با نیاز و مطالبات شهروندان و در نتیجه جلب رضایت آنها شده است.

بر اساس آماری که سال گذشته اداره کل مطالعات اجتماعی شهرداری تهران از میزان رضایت‌مندی شهروندان در ارتباط با عملکرد شهرداری مناطق اعلام کرده است، 79.7 درصد شهروندان منطقه 20 رضایت‌مندی خود را از عملکرد شهرداری منطقه در حوزه‌های مختلف به‌ویژه حوزه اجتماعی ‌ـ فرهنگی اعلام کرده‌اند.

 

مرکز ری شناسی

فارس: اشاره‌ای به مهمترین طرح اجرایی حوزه اجتماعی ‌ـ فرهنگی منطقه داشته باشید؟

علاوه بر توسعه فضاهای فرهنگی، ساخت و تجهیز سراهای محله و اجرای طرح مدیریت محله را می‌توان سرآمد اقدامات حوزه اجتماعی در چند سال اخیر برشمرد.

اکنون در راستای تحقق شعارهای محله محوری و شهروندمداری، در تمام محلات هیئت امنایی با حضور افراد بومی و تاثیرگذار محله تشکیل شده و مدیریت محلات به دست اهالی محله واگذار شده است تا بر اساس خواسته و نیاز ساکنان محله برنامه‌های اجتماعی، ورزشی و فرهنگی مناسب در قالب کارگاه‌های آموزشی، همایش، مسابقه، کلاس‌های آموزشی، هنری و.... برای مخاطبان برگزار شود که اجرای این طرح مزایایی چون استفاده از پتاسیل‌های محلی، کاهش فاصله بین شهرداری و شهروندان، برگزاری برنامه‌های متنوع متناسب با تقاضای اهالی و جلب مشارکت شهروندان را به عنوان سرمایه‌های اجتماعی شهر به دنبال دارد.

فارس: از رویکردی که برای سراهای محله تعریف شده است، بگویید؟

با توجه به فعالیت متنوع سراهای محله در حوزه سلامت، فرهنگ، آموزش، ورزش، بانوان، کاهش آسیب‌های اجتماعی، مدیریت بحران و ... می‌توان آنها را به عنوان دانشکده‌های محلی قلمداد کرد که شرایط آسان و مناسبی برای برخورداری همه شهروندان از این برنامه‌ها فراهم شده است.

امسال نیز کارکردی 14گانه برای سراهای محله تعریف شده است که با رونق کانون‌ها و خانه‌های مربوطه هیچ شهروندی از برنامه‌های اجتماعی ‌ـ فرهنگی شهر بی‌نصیب نمی‌ماند.

فارس: اکنون چه تعداد از محلات مجهز به سرای محله هستند؟

اکنون فقط سه محله فاقد سرای محله هستند که با توجه به تملک ساختمان‌های مورد نیاز تا پایان سال، همه 22محله مجهز به دانشکده‌های محلی می‌شوند و مدیران محلاتی که هنوز سرای محله‌شان تکمیل نشده است در سایر مراکز فرهنگی محلات به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

 

باشگاه چاقی

فارس: چند پروژه فرهنگی نیمه تمام در فهرست برنامه‌های اجرایی حوزه اجتماعی قرار دارد؟

براساس فهرست حوزه اجتماعی، پروژه فرهنگی برج طغرل، سه سرای محله، مجموعه استخر شهید مدرس و... پروژه‌هایی هستند که بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده 90 درصد آنها تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسند.

فارس: لطفاً در مورد ویژگی‌های پروژه فرهنگی برج طغرل توضیح بیشتری بدهید؟

مجموعه فرهنگی طغرل یکی از جامع‌ترین و بزرگ‌ترین مراکز فرهنگی جنوب تهران است. این مجموعه در زمینی به مساحت 4 هکتار طراحی و دارای سالن همایش یک هزار نفری، فضاهای نمایشگاهی، سالن تئاتر و سینما، مجموعه تفریحی، کتابخانه و ... است که با توجه به کیفیت و کمیت مطلوبی که دارد کاربردی فرامنطقه‌ای خواهد داشت.

فارس: در کنار مباحث فرهنگی بد نیست اشاره‌ای هم به موقعیت و سرانه ورزشی منطقه داشته باشید؟

همان‌طور که می‌دانید بسیاری از ورزشکاران و قهرمانان کشور اهل ری هستند و این درحالی است که تاکنون مدیران شهر هیچ توجهی به بهبود شرایط ورزشی منطقه نداشته‌اند و ورزشکاران با حداقل امکانات یا با استفاده از تجهیزات سایر مناطق به مدارج قهرمانی دست یافته‌اند.

خوشبختانه در چند سال اخیر توجه خاصی از سوی مسئولان به مقوله ورزش مبذول داشته شده است و اکنون بر اساس مستندات موجود سرانه فضاهای ورزشی منطقه به یک متر و 40 سانتی‌متر رسیده است که کسب این سرانه ورزشی باعث شده تا گوی سبقت را از سایر مناطق شهر برباییم.

فارس: فضاهای  ورزشی که در طول مدیریت جدید شهر تهران در منطقه به بهره‌برداری رسیده‌اند و پروژه‌های در دست اجرا را معرفی کنید؟

بزرگ‌ترین مجموعه ورزشی اختصاصی جانبازان (قمربنی‌هاشم علیه‌السلام)،  بیش از 50 قطعه زمین چمن مصنوعی، سه زورخانه، هفت مجموعه چند منظوره ورزشی، استخر و سونای حمید سوریان، 9 مجموعه ورزشی اختصاصی بانوان(الزهرا سلام‌الله) و ... مراکزی هستند که در طول چند سال اخیر احداث و مورد استفاده عموم قرار دارند و اکنون نیز مجموعه استخر شهید مدرس در مرحله بهره‌برداری قرار دارد. 

انتهای پیام/2462/و40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول