اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در دانشگاه تبریز صورت گرفت

تولید گوشت ضدسرطان برای نخستین بار در ایران

خبرگزاری فارس: محققان دانشگاه تبریز برای نخستین بار در کشور در قالب رساله دکتری موفق به تولید گوشت ضد سرطان شدند.

تولید گوشت ضدسرطان برای نخستین بار در ایران

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی دانشگاه تبریز، جمال سیف دواتی، فارغ‌التحصیل نخستین دانشجوی دکتری رشته علوم دامی، گرایش تغذیه دام دانشگاه تبریز و مجری این طرح  با بیان اینکه در این رساله با بررسی اثرات ترکیبات پلی فنل، پروفیل اسیدهای آمینه و اسیدهای چرب دانه بقولات (خلر، ماشک و گاودانه) خام و اتوکلاو شده روی ترکیب ضد سرطان CLA، درگوشت بره‌های پرواری موفق به تولید این گوشت شده است، گفت: بررسی اثر ترکیبات مغذی و غیر مغذی یا ضد‌تغذیه‌ای در دانه‌های مختلف بقولات با توجه به تولید کلان این نوع دانه‌ها در کشور و نقش آنها در تغذیه دام و اثر بخش بو‌دنشان در تولیدات گوشت قرمز، امری ضروری به شمار می‌رود.

وی افزود: در طرح حاضر برای پی بردن به ارزش بالقوه دانه بقولات ابتدا پروفیل اسیدهای امینه، اسیدهای چرب و ترکیبات فنلی با تانن و ترکیبات فنلی بدون تانن و تاننهای متراکم تعیین و سپس ارزیابی ارزش بالفعل آنها با طراحی 5 آزمایش در سطح آزمایشگاهی و حیوان زنده صورت گرفته است.

مجری این طرح در ادامه با بیان اینکه در آزمایشات In vitro تمام خصوصیات و روند تغییرات هضمی بخش‌های مختلف پروتیئن و انرژی قابل متابولیسم دانه‌ها مورد ارزیابی قرار گرفت، یادآور شد: نتایج حاصل نشان داد که ترکیبات مغذی و ضدمغدی موجود در دانه بقولات به ویژه دانه ماشک سبب افزایش ترکیبات ضد سرطان CLA در گوشت شده و فرآوری دانه‌ها تاثیری در کیفیت منابع پروتئینی مذکور نشان نمی‌دهد.

وی گفت: بر اساس گزارشات محققان تامین روزانه 120 میلی گرم CLA در سبد غذایی انسان تاثیر بسزایی در پیشگیری از سرطان دارد که در طرح حاضر این مهم بدست آمده است. 

وی با اشاره به روش کار این طرح خاطرنشان کرد: بر اساس نتایج حاصل از آزمایشات In vitro بررسی ترکیبات مختلف فنلی از جمله غلظت  ان-اکسالیلont>-ال-آلفا-بتا-دی آمینوپروپیونیک اسید (ODAP)، تانن متراکم، کل ترکیبات فنلی، کل تانن قابل استخراج و تاثیر آنها در زیست فراهمی اسیدهای چرب و اسیدهای آمینه  دانه های بقولات در بخش‌های مختلف دستگاه گوارش آزمایشات روی بره‌های پرواری صورت گرفت.

سیف دواتی تصریح کرد: با توجه به راهبرد علمی و کاربردی موادغذایی غنی‌سازی شده در تامین امنیت غذایی جامعه امید است در آینده‌ای نزدیک با ایجاد مرکز غنی‌سازی و فناوری گوشت در کشور قدم‌های عملی و موثر برای نیل به این مهم برداشته شود.

وی افزود: این طرح پژوهشی برای نخستین بار در کشور در قالب رساله دکتری با راهنمایی دکتر اکبر تقی زاده و دکتر حسین جانمحمدی و مشاوره دکتر صادق علیجانی و دکتر عباس رافت از اساتید دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز  با هزینه 300 میلیون ریال در طول  چهار سال انجام یافته است. 

انتهای پیام/60002/ت

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول