اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

فارس گزارش می‌دهد

جشنواره‌ قرآنی «آیات» یک ماه مانده به اختتامیه، همچنان دستخوش تغییرات

خبرگزاری فارس: در حالی که کمتر از یک ماه تا پایان جشنواره‌های قرآنی «آیات» باقی مانده جشنواره قرآنی آیات همچنان دستخوش اعمال تغییرات است.

جشنواره‌ قرآنی «آیات» یک ماه مانده به اختتامیه، همچنان دستخوش تغییرات

به گزارش خبرنگار قرآنی باشگاه خبری فارس «توانا»، جشنواره‌های قرآنی «آیات» که امسال در حال طی دومین دوره برگزاری خود است در نخستین دوره در 16 عنوان برگزار شد.

حجـت‌الاسلام «حمید محمدی» دبیرکل این دوره از این جشنواره‌ها هدف از برگزاری این برنامه‌ را نشان دادن بین‌المللی بودن هنر قرآنی، افزایش خلاقیت در خصوص آفرینش آثار هنری قرآن، استفاده از مضامین قرآنی با بهره‌گیری از قالب قرآنی، حمایت از هنرمندان، تقدیر از پدیدآورندگان آثار و حمایت از آثار فاخر فرهنگی  اعلام کرده‌است.

برگزاری 32 جشنواره در 28 استان، اولین وعده

حجت‌الاسلام «حمید محمدی» معاون امور قرآن و عترت وزارت ارشاد در اولین نشست خبری این جشنواره که ماه رمضان 1391 در نمایشگاه قرآن برگزار شد، از برگزاری 32 جشنواره در 28 استان کشور خبر داد و گفت: کار تفاهم‌نامه 28 جشنواره به پایان رسیده و همه کارهای لازم برای برگزاری این جشنواره‌ها انجام شده است.

عناوین 32 جشنواره که ابتدا اعلام شد

به گزارش فارس طبق آمار سایت quranfestival.ir شهریور‌ماه 1391 ، 32 جشنواره با عنوان‌های، جلوه‌های قرآنی در «هشت سال دفاع مقدس»، جشنواره «شیوه‌های نوین آموزش قرآن»، جشنواره «نخبگان قرآنی»، جشنواره «تأثیر قرآن بر فرهنگ عمومی»، جشنواره تخصصی «کودک و نوجوان»، «کلیپ» قرآنی، «فیلم کوتاه» قرآنی، «انیمیشن» قرآنی، «پیامک» قرآنی، «نرم‌افزار» قرآنی، «وبلاگ‌نویسی» قرآنی، «گرافیک» شهری، «گرافیک» قرآنی، «حجم»‌های قرآنی، «هنرهای مفهومی» قرآنی، «ترجمه» آیات قرآنی، «شعر کردی» قرآنی، «قصه‌های قرآنی»، «شعر عربی» قرآنی، «شعر آذری» قرآنی، «شعر فارسی» قرآنی، «فیلمنامه‌نویسی» و «نمایشنامه‌نویسی» قرآنی، «عکس» قرآنی، جشنواره «تئاتر» قرآنی، «تعزیه» قرآنی، «سروده‌های فارسی» قرآنی، «نشریات دیجیتال و مکتوب» قرآنی، «تابلوفرش» قرآنی، «صنایع دستی» قرآنی، «خط و خط‌نگاره» قرآنی، «نقاشی» قرآنی و «داستان» قرآنی در 28 استان اعلام شدند که تنها چند جشنواره حاوی اطلاعات و زمان برگزاری بودند.

کاهش جشنواره‌ها به دلیل کمبود بودجه و برخی ملاحظات

محمدی در نشست هماهنگی جشنواره «آیات» از برگزاری 22 جشنواره خبر داد و در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: به دلیل محدودیت بودجه و برخی ملاحظات تعدادی از جشنواره‌ها به سال آینده موکول و تعدادی با هم ادغام شدند.

حجت‌الاسلام محمدی در گفت‌وگو با فارس، استفاده از واژه حذف برای برخی از جشنواره‌ها را صحیح ندانست و گفت: برخی از جشنواره‌ها با هم ادغام و برخی به سال آینده موکول شده‌اند.

این در حالی است که برگزاری جشنواره‌ها در سال آینده مربوط به همان سال است و این در صورتی صحت پیدا می‌کند که در سال آینده این جشنواره‌ها 2 بار برگزار شوند، زیرا جشنواره سال آینده مربوط به همان سال است و ارتباطی با جشنواره سال گذشته ندارد، همچنین در حالی صحبت از ادغام جشنواره‌ها به میان می‌آید که شاهد وجود جشنواره‌های مشابه مانند جشنواره شعر فارسی قرآنی به میزبانی استان فارس و جشنواره سروده‌های فارسی قرآنی به میزبانی کرمانشاه و یا جشنواره نشریات دیجیتال و جشنواره رسانه‌های دیجیتال هستیم، که اگر قرار بود جشنواره‌ها در هم ادغام شوند ابتدا باید جشنواره‌های مشابه با هم ادغام می‌شدند.

عناوین 24 جشنواره که اکنون در سایت موجود است

اما اکنون 22 جشنواره با عنوان «شعر» قرآنی به زبان آذری، کردی، فارسی و عربی، «شیوه‌های نوین» آموزش قرآن، تأثیر قرآن بر «فرهنگ عمومی»، «فیلمنامه‌نویسی» و «نمایشنامه‌نویسی» قرآنی، «عکس» قرآنی نور، «تئاتر» قرآنی، «تعزیه» قرآنی، «سروده‌های فارسی» قرآنی، «پیامک‌»های قرآنی، «رسانه‌های دیجیتال»، «وبلاگ‌نویسی»، نشریات «دیجیتال و مکتوب» قرآنی، «تابلو فرش» قرآنی، «صنایع دستی» قرآنی، «خط و خط‌نگاره» قرآنی، «نقاشی» قرآنی، «ترجمه‌های» قرآنی، «قصه‌گویی» و «داستان»، «فیلم کوتاه» قرآنی تسنیم و «گرافیک» قرآنی با عنوان «الله تی‌تی» در سایت جشنواره وجود دارد.

جشنواره‌هایی که بنا بود تا ماه محرم 1391 پایان یابد

بنا بر این گزارش، «شهرام نوشیر» مسئول پیشین جشنواره «آیات» در مرکز هماهنگی، توسعه و ترویج قرآن کریم و نمایشگاه قرآن، در ماه مبارک رمضان از برگزاری تمام جشنواره‌ها تا پیش از فرا رسیدن ماه محرم خبر داد و گفت: تمام جشنواره‌های آیات تا پیش از فرا رسیدن ایام محرم به پایان می‌رسد و اختتامیه نهایی در بهمن‌ماه 1391 برگزار می‌شود، اما اکنون که ماه‌صفر نیز به پایان رسیده است، فقط جشنواره «خط و خط نگاره» قرآنی در استان قزوین به طور کامل برگزار شده است.

اکنون نیز در حالی که کمتر از یک ماه تا پایان جشنواره «آیات» باقی مانده هنوز تاریخ اختتامیه جشنواره‌های، پیامک قرآنی، فیلم‌نامه‌نویسی و نمایشنامه‌نویسی قرآنی و نقاشی قرآنی مشخص و اعلام نشده است.

انتهای پیام/م.خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول