اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی:

ارتقای کیفی پژوهش‌ها در دانشگاه آزاد اسلامی هدف اصلی است

خبرگزاری فارس: معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در حال حاضر از لحاظ کمیت تقریباً به حد کفایت فعالیت‌های خوبی انجام شده است، اما از لحاظ کیفی هنوز جا برای کار وجود دارد و ارتقای این بخش هدف اصلی سازمان در همه‌ی سطوح است.

ارتقای کیفی پژوهش‌ها در دانشگاه آزاد اسلامی هدف اصلی است

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی قزوین،‌ عبدالله افشار در شصت و ششمین اجلاس سراسری دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به سخنان فرهاد دانشجو، اظهار داشت: همان طور که ریاست دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کردند، در حال حاضر از لحاظ کمیت تقریباً به حد کفایت فعالیت‌های خوبی انجام شده است، اما از لحاظ کیفی هنوز جا برای کار وجود دارد و ارتقای این بخش هدف اصلی سازمان در همه‌ی سطوح است.

وی ادامه داد: با توجه به تعداد دانشجوها و بازدیدهایی که شخصاً از چند واحد دانشگاه آزاد داشتم امکانات و ساختارهایی که در بیشتر واحدها وجود دارد‌ تقریباً جوابگوی نیازهای دانشجویان است، اما در خیلی از واحدها هنوز از لحاظ سطح کیفی آموزش و مباحث علمی دچار مشکل هستیم.

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص اولویت‌بندی برنامه‌های این معاونت اظهار داشت: هدفمند کردن کارهای پژوهشی باید متناسب با نیازهای کشور انجام شود تا بودجه‌هایی که در این زمینه وجود دارد به هدر نرود، طرح‌های پژوهشی زیاد و متنوعی به دست ما می‌رسد که باید بودجه‌های پژوهشی را به صورت هدفمند تقسیم کنیم،‌ در این راستا اولویت ما کارهای گروهی است.

افشار ادامه داد: با ایجاد مراکز تحقیقاتی می‌توانیم به سمت پژوهش‌های تقاضا محور حرکت کنیم و با ایجاد قطب‌های علمی به منابع درآمدی خارج از دانشگاه برسیم و به این ترتیب از وابستگی به شهریه‌های دانشجویی فارغ شویم.

وی آماده‌سازی زیرساخت‌های علمی و پژوهشی را لازمه‌ی پیشرفت دانست و افزود: در برخی از واحدها در مقطع کارشناسی ارشد و بالاتر با کمبود استاد مواجه هستیم، اما وجود زیرساخت‌های مناسب آموزشی و پژوهشی و تربیت افراد متخصص می‌تواند در نهایت به تولید ثروت برسد،‌ به طور مثال خروجی‌‌های دانشگاه با قراردادهای اقتصادی با صنعت می‌توانند برای کل مجموعه درآمدزایی کنند.

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص نشریات علمی نیز تصریح کرد: ما بیش از 368 نشریه علمی داریم و با توجه به این آمار بالا و گستردگی نشریات، معمولا سوژه و مطالب مناسب برای درج در آن‌ها نداریم؛ اما با توجه به استانی شدن دانشگاه‌های آزاد و اداره‌ توسط هیئت امنای استانی،‌ در این بخش هم می‌توانیم استانی عمل کنیم و نشریات در هر استان به صورت متمرکز و تخصصی چاپ شوند.

افشار ادامه داد: البته هم اکنون نیز در برخی مناطق نشریات خوبی داریم که توانایی رقابت با نمونه‌های خارجی و بین‌المللی را دارا هستند، اما در مجموع باید در این زمینه بهتر عمل کنیم.

وی ساماندهی کنفرانس‌ها و همایش‌ها را امری ضروری دانست و خاطر نشان کرد: گاهی در یک منطقه یا استان کنفرانس‌ها و همایش‌های مشابه برگزار می‌شود که بعضاً نه تنها بازدهی لازم را ندارند، بلکه بیشتر هزینه‌زا هستند این موارد باید اصلاح و کنفرانس‌ها هدفمند شوند.

افشار برخی از تغییرات ساختاری را با توجه به تغییر مدیریت سازمان مرکزی اجتناب‌ناپذیر عنوان و تصریح کرد: البته این تغییرات در راستای بهبود خواهد بود که بخشی از آن‌ها عملیاتی شده و برخی هم در دست بررسی است.

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: گاهی مقالاتی که در برخی مجلات چاپ می‌شد نمونه‌های کپی شده از مقالات پیشین بود، بنابراین به منظور جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی،‌ از این پس تنها به مقالاتی جایزه تعلق می‌گیرد که در مجله‌ها و نشریات معتبر و بین‌المللی چاپ شود.

افشار چاپ کتب دانشگاهی متناسب با نیاز دانشجویان را امری ضروری دانست و ادامه داد: در این خصوص باید هدف‌گذاری کنیم و با توجه به هزینه‌های زیاد چاپ کتاب، هر واحد باید با توجه به نیازهای خود اقدام به این کار کند.

وی در رابطه با فعالیت باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان نیز خاطر نشان کرد: کارهای خوبی در این زمینه صورت گرفته است و ما نیز با سیاست‌های تشویقی خود دانشجویانی که در مسابقات بین‌المللی حائز رتبه و مقام شده‌اند را بدون کنکور در مقاطع بالاتر پذیرش می‌کنیم.

انتهای پیام/77002/غ/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول