اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی گلستان خبر داد

برتری آلاچیق و موسیقی ترکمن در جشنواره ملی صدای عشایر

خبرگزاری فارس: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گلستان گفت: آلاچیق ترکمن به عنوان سیاه چادر برتر و موسیقی ترکمن به عنوان موسیقی برتر در جشنواره صدای ملی عشایر معرفی شدند.

برتری آلاچیق و موسیقی ترکمن در جشنواره ملی صدای عشایر

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان به نقل از روابط عمومی و امور فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گلستان، قربان عباسی گفت: با توجه به قابلیت‏‌ها و ظرفیت‏‌های بالای استان گلستان در زمینه جاذبه‏‌های سنتی و بومی- محلی و وجود بیش از 20 قوم در این استان، اقوام و عشایر این استان در مدت یک هفته در فضای نمایشگاهی روباز و غرفه‏‌هایی به متراژ یک‎هزار و 900 متر در محل نمایشگاه بین‎المللی استان تهران به صورت ویژه‏‌ای حضور یافتند.

وی با اشاره به حساسیت جشنواره ملی صدای عشایر، از حضور هنرمندان استان گلستان با لباس‏‌های بومی و محلی خبر داد و تصریح کرد: سه گروه موسیقی و آیینی از قوم سیستانی، کرمانچ و ترکمن در این جشنواره حضور داشتند و آئین نیایش ترکمن، رقص خنجر، رقص سیستانی و ... از برنامه‎های قابل اجرا در این جشنواره بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گلستان خاطرنشان کرد: پنج آلاچیق و سه سیاه چادر از عشایر این استان در جشنواره ملی صدای عشایر برپا شد و سه غرفه از دفاتر خدمات مسافرتی این استان و همچنین غرفه طبیعت از دیگر غرفه‎های این جشنواره بود.

عباسی اجرای آئین‏‌های معنوی و مذهبی را از جاذبه‏‌های خاص این جشنواره فرهنگی برشمرد و افزود: برپایی نمایشگاه صنایع‌دستی و طبخ غذاهای محلی از دیگر شاخصه‏‌های این نمایشگاه بود.

وی بیان کرد: به دلیل غنای فرهنگی گلستان و حضور اقوام مختلف در این استان، در مدت زمان برگزاری جشنواره ملی صدای عشایر، یک روز به نام گلستان اختصاص داده شد تا در این فرصت هنرمندان استان بتوانند قابلیت‎های استان را به بازدیدکنندگان معرفی کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گلستان از برپایی مراسم اختتامیه این جشنواره ملی یاد کرد و اذعان داشت: در این مراسم از آلاچیق ترکمن به عنوان سیاه چادر برتر و موسیقی ترکمن به عنوان موسیقی برتر در جشنواره صدای ملی عشایر تقدیر به عمل آمد.

عباسی خاطرنشان کرد: استان گلستان با حضور گروه‎های موسیقی محلی، سنتی، عشایری و آئینی از اقوام مختلف استان، در نمایشگاه و جشنواره ملی صدای عشایر که از 14 لغایت 22 بهمن ماه در محل نمایشگاه‎های بین‎المللی استان تهران برگزار شد، حضوری فعال داشت و این اقوام در راهپیمایی 22 بهمن (گرامیداشت پیروزی انقلاب اسلامی) در استان و تهران نیز حضور یافتند.

در استان گلستان 20 قوم مختلف نظیر فارس، ترک، ترکمن، سیستانی، بلوچ، قزاق و... زندگی می‌کنند اما با وجود تنوع قومیتی، زبانی و مذهبی در استان، مردم این خطه با صلح و صفا به زندگی خود ادامه می‌دهند و نقطه اشتراک آنها دین اسلام و فرهنگ ایرانی بوده و حلقه اتصال بین آنها زبان فارسی و منافع جمعی و مشترک‌شان در بهره‎وری از این سرزمین حاصلخیز است.

انتهای پیام/2307/غ/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول