اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با واگذاری به بخش خصوصی

کاروانسرای پیام مرند نخستین هتل سنتی آذربایجان شرقی می‌شود

خبرگزاری فارس: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی از واگذار شدن کاروانسرای پیام مرند از طریق مزایده خبر داد و گفت: این کاروانسرای تاریخی توسط سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به نخستین هتل سنتی تغییر کاربری می‌دهد.

کاروانسرای پیام مرند نخستین هتل سنتی آذربایجان شرقی می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی، تراب محمدی افزود: کاروانسرای پیام به دلیل قرار گرفتن در مسیر گردشگری ایران به اروپا و مورد توجه بودن گردشگران خارجی و داخلی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی با اشاره به امکان اجاره بلند‌مدت کاروانسرای پیام از سوی بخش خصوصی، یادآور شد: این بنا قابلیت تغییر کاربری به هتلی با بیش از 20 سوئیت سنتی را دارد.

محمدی با اشاره به توانمندی‌های این بنا در جذب گردشگران تصریح کرد: کاروانسرای پیام مرند یکی از مهم‌ترین تاسیسات بین راهی جاده ابریشم به شمار می‌رفته که به عنوان بزرگ‌ترین کاروانسرای شمال غرب کشور از مهم‌ترین ابنیه تاریخی و گردشگری کشور محسوب می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تصریح کرد: قدمت کاروانسرای پیام مرند به دوره مغول و صفویه می‌رسد که پس از مرمت هم‌اکنون به عنوان یکی از 999 کاروانسرای موسوم به شاه عباسی، امکان بازدید برای عموم گردشگران را دارد.

محمدی تصریح کرد: این کاروانسرا به علت اهمیت مکانی و مبادلات وسیع کالا در قرون گذشته برخلاف کاروانسراهای کوهستانی، دارای حیاط مرکزی وسیع و از نوع کاروانسراهای چهار ایوانی است که از سردر رفیع، گنبدخانه حیاط مرکزی به شکل هشتی، اتاق‌ها و ایوان‌های مشرف به حیاط برای اقامت کاروانیان تشکیل می‌شود.

وی با اشاره به محل قرارگیری بنای‌ قدیمی‌ این کاروانسرا در فاصله 54 کیلومتری‌ تبریز به مرند، خاطرنشان کرد: ساختمان کاروانسرا به شکل مستطیلی به طول 62 و عرض 48 متر است که در چهار گوشه آن چهار برج مدور به قطر هفت متر قرار دارد.

این مقام مسئول همچنین منطقه نمونه گردشگری پیام شهرستان مرند را دارای ظرفیت‌های طبیعی و تاریخی قابل توجهی برای جذب گردشگران توصیف کرد.

محمدی با اشاره به امکانات گردشگری منطقه نمونه گردشگری پیام مرند، یادآور شد: پیست اسکی مجهز پیام، وجود کاروانسرا و جاده ترانزیت بازرگان از جمله مهم‌ترین ظرفیت‌های گردشگری این منطقه به شمار می‌روند.

انتهای پیام/60002/ز/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول