اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس انجمن حمایت از کشاورزان شهرستان اصفهان:

بی‌عدالتی در اختصاص آب فاجعه آفرین شده است / کشاورزان حق‌آبه خود را طلب دارند

به گزارش خبرگزاری فارس: رئیس انجمن حمایت از کشاورزان شهرستان اصفهان گفت: بی‌عدالتی برای اختصاص آب به اصفهان و یزد صورت گرفته است.

بی‌عدالتی در اختصاص آب فاجعه آفرین شده است / کشاورزان حق‌آبه خود را طلب دارند

حسین محمدرضایی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان در مورد اعتراض کشاورزان شرق استان اصفهان نسبت به عدم اختصاص حق آبه‌ کشاورزی اظهار کرد: برخی از کشاورزان شرق اصفهان مدت 50 روز است که در 15 نقطه اصفهان اعتصاب کرده‌اند تا تکلیف حق آبه آنها مشخص شود.

وی افزود: این کشاورزان نسبت به اختصاص حق‌آبه خود معترض هستند، چرا که چند سال است هیچ کشت و درآمدی ندارند و این در حالی است که فقط حرفه‌ آنها کشاورزی است.

رئیس انجمن حمایت از کشاورزان شهرستان اصفهان تصریح کرد: تنها سرمایه آنها زمین‌های کشاورزی و ادوات کشاورزی است که اختیار دارند در حالی که یک بی عدالتی برای اختصاص آب به اصفهان و یزد صورت گرفته است.

وی در مورد شکستن لوله انتقال آب یزد توسط کشاورزان شرق اصفهان ادامه داد: در مورد این موضوع اطلاعی ندارم اما اطلاع دارم که این آبی که به یزد می‌رود فقط برای مصرف شرب نبوده و برای صنعت و کارگاه‌های صنعتی کوچک و مصارف دیگر استفاده می‌شود.

محمدرضایی در مورد تصمیمات مسئولان استانی در این مورد اضافه کرد: در جلسه هیئت دولت که دوشنبه هفته قبل برگزار شد، چند نماینده از کشاورزان حضور داشتند که نتیجه آن تصمیم‌گیری برای مصوبه‌ ممنوعیت برداشت آب از زاینده‌رود است، تا زمانی که تکلیف حق آبه کشاورزان مشخص شود.

وی با بیان اینکه فروش آب زاینده رود فعلاً ممنوع شده است، گفت: حدود  10 میلیارد تومان نیز برای بارور کردن ابرها اختصاص یافته است.

رئیس انجمن حمایت از کشاورزان شهرستان اصفهان در مورد تعداد کشاورزان معترض افزود: کشاورزان و خانواده‌هایشان در شرق اصفهان نزدیک 300 هزار نفر هستند.

محمدرضایی تصریح کرد: برخی از صنایع، کارگاه‌ها، استخرها در اصفهان  از این آب استفاده می‌کنند و این در حالی است که برای حق آبه کشاورزان که از این راه ارتزاق می‌کنند با کمبود آب مواجهیم.

وی ادامه داد: اکنون 500 میلیون متر مکعب آب برای چنین مصارفی در سال به عنوان مصرف شرب در اصفهان است، در حالی که اختصاص 500 میلیون متر مکعب آب سالانه بسیار زیادتر از مصرف آب مورد نیاز شرب اصفهان در یک سال است.

رئیس انجمن حمایت از کشاورزان شهرستان اصفهان اضافه کرد: همچنین 70 میلیون متر مکعب آب به استان یزد سالانه منتقل می‌شود که در یک برآورد می‌توان گفت در بخش صنعت 200 میلیون متر مکعب آب مصرف می‌شود.

وی با اشاره به اینکه از سد نکوآباد تا بعد از مبارکه به طرف شرق اصفهان آب قطع است، در مورد پرداخت خسارت به کشاورزان اظهار کرد: سال گذشته در دو بخش 12 میلیارد تومان و 13 میلیارد تومان خسارت به کشاورزان اختصاص پیدا کرد، اما این در حالی است که به هر کشاورزی از این اعتبارات فقط 500 هزار تومان اختصاص یافت.

محمدرضایی ادامه داد: این مبلغ 500 هزار تومان برای چند سال خشکسالی کافی نیست در حالی که تنها منبع درآمد مردم شرق اصفهان فقط کشاورزی است.

وی گفت: در چنین شرایطی کشاورزان شرق با توجه به وضعیت بد معیشتی که دارند مجبور به فروش ادوات کشاورزی خود شده‌اند.

رئیس انجمن حمایت از کشاورزان  شهرستان اصفهان اضافه کرد: کشاورزان در وضعیت کنونی نیز نمی‌توانند زمین‌های خود را برای گذران امور زندگی خود بفروشند، چرا که زمین کشاورزی بدون آب ارزش فروش چندانی ندارد و کسی خریدار نیست.

وی ادامه داد: برخی از این کشاورزان مجبور شده‌اند که برای کسب درآمد و روزی خود وسایل زندگی و حتی جهیزیه‌ دختران دم بخت خود را بفروشند.

محمدرضایی گفت: کشاورزان گفتند در صورتی که به وضعیت آنها رسیدگی نشوند اعتصاب می‌کنند.

انتهای پیام/63012/صا40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول