اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس شورای سیاست‌گذاری سلامت عنوان کرد

لزوم پژوهش‌محوری در حل معضلات شهری شیراز

خبرگزاری فارس: رئیس شورای سیاست‌گذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: پژوهش‌محوری در حل معضلات شهری شیراز مورد توجه قرار گیرد.

لزوم پژوهش‌محوری در حل معضلات شهری شیراز

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، کامران باقری لنکرانی بعد از ظهر امروز در دویست و هشتاد و سومین جلسه شورای اسلامی شهر شیراز اظهار داشت: با توجه به بالا بودن رتبه فارس در آمار کشته‌شدگان حوادث ترافیکی امسال برنامه‌ای برای ایجاد یک کمپین تبلیغاتی با همکاری معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز برگزار می‌شود.

وی افزود: بخش بسیاری از مسائل ترافیکی ریشه فرهنگی دارد و برای حل مشکلات در این زمینه بسیج تبلیغاتی یا بسیج آموزشی نیاز است.

لنکرانی ادامه داد: فرهنگ‌سازی به معنای برگزاری همایش و چاپ بروشور نیست، بلکه در این زمینه باید پژوهش‌های علمی مستند صورت گیرد.

وزیر سابق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اضافه کرد: در این زمینه جا دارد که شورای اسلامی شهر شیراز دست در دست شورای سیاستگذاری سلامت گذارد تا سنگ‌ بنای آغاز پژوهش‌های کاربردی برای پیشبرد مستند سیاست‌های شهری شیراز گذاشته شود.

این فعال سیاسی تصریح کرد: پژوهش‌های ترافیکی و شهری بسیار هزینه‌بر است، چنانکه برای جمع‌آوری یک بانک اطلاعاتی از مجروحان اورژانس، پزشکی قانونی و بیمارستان‌ها بدون آن که حق‌التحقیقی از طرف شورای سیاستگذاری سلامت پرداخت شود، چند ده میلیون تنها برای امور سخت‌افزاری هزینه شد.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز خاطرنشان کرد: در این زمینه باید برای تشویق پژوهشگران اعتباراتی تامین شود تا شهروندان نیز ببینند که مسئولان بحران را حس کرده و برای حل آن برنامه عالمانه دارند.

وی بیان کرد: تحقیقات نشان می‌دهد که چاپ بروشور و سخنرانی 10 تا 12 درصد در اصلاح رفتار افراد تاثیر دارد که آن نیز برای چند ماه است.

به گفته لنکرانی، آموزش به افراد بزرگسال بالغ یک علم است و برای تغییر رفتار آنان باید متدهای علمی پیچیده‌ای به کار گرفته شود.

رئیس شورای سیاست‌گذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز ابراز داشت: عدم توجه به اصول و فنون آموزش غیرمستقیم به بزرگسالان باعث هدر رفتن بودجه‌ها می‌شود.

لنکرانی در ادامه گفت: تحقیقات مشخص کرده پیامک زدن و استفاده از تلفن همراه در 20 درصد حوادث شهری شیراز نقش دارد.

به گفته وی، در همین زمینه در یکی از کشورها کلیپی سه دقیقه‌ای 6 هزار بار در یک بازه زمانی نمایش داده شد و در اثر این کار استفاده از تلفن همراه در رانندگی 45 درصد کاهش یافت که تا یک سال نیز این تغییر رفتار باقی ماند.

لنکرانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به گنجینه بومی طب سنتی ایران ابراز داشت: در زمینه طب سنتی دو انحراف وجود دارد یکی آن که عده‌ای از تحصیل‌کردگان طب سنتی را در برابر پزشکی مدرن فاقد ارزش می‌دانند و دوم اینکه برخی با خواندن دو کتاب گمان می‌کنند در حوزه طب سنتی صاحب‌نظر شده‌اند.

وی افزود: طب سنتی در زمینه بیماری‌های روان‌تنی قابلیت بسیاری دارد و در مورد بیماری‌هایی مانند سردرد میگرنی که 25 درصد افراد به آن مبتلا هستند یا روده تحریک‌پذیر و ... بسیار مثمر ثمر است.

به گفته لنکرانی، قطب‌الدین شیرازی برای درک کتاب قانون ابن سینا 30 سال زمان گذاشت و در حال حاضر طب سنتی در ایران دوره دکترای تخصصی دارد بنابراین این طب یک دانش کامل است.

وی تصریح کرد: جایی در طب سنتی برای درمان سر درد فلان گیاه تجویز شده، اما این برای همگان قابل تجویز نیست و در طب سنتی سن فرد، جنسیت، فصل سال، طبع فرد و بسیاری موارد دیگر بررسی می‌شود، چنانکه حجامت نیز اگر مطابق اصول آن انجام نشود، مضرات فراوانی دارد.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای اسلامی شهر شیراز نیز در این زمینه از کاهش 30 درصدی تصادفات و سوانح شهری پس از اجرای موارد ایمن‌سازی خبر داد.

احمد رضا نقیب زاده افزود: پیشنهاد می‌کنیم در بودجه سال آینده سازمان ترافیک شهرداری شیراز، ایمن‌سازی بر اساس پژوهش علمی مد نظر قرار گیرد.

انتهای پیام/2448/ب40/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول