اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نهاوندیان:

تلاش‌های دانشگاه پاسخگوی نیاز صنعت نیست / نظام حقوقی پشتیبان تحقیقات صنعتی

خبرگزاری فارس: رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به لزوم به‌روزرسانی ارتباط بین دانشگاه و صنعت گفت: تلاش‌های دانشگاه پاسخگوی نیازهای صنعت کشور نیست.

تلاش‌های دانشگاه پاسخگوی نیاز صنعت نیست / نظام حقوقی پشتیبان تحقیقات صنعتی

محمد نهاوندیان در حاشیه برگزاری همایش ملی تعامل صنعت و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یزد اظهار داشت: دانشگاه‌‌ها متکی به بودجه دولتی رشد کرده‌اند و اگر پاسخگوی نیازهای صنعت نباشند، مشکل پیدا نخواهند کرد و از کارآمدی تبعیت نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه باید در تعیین شاخص‌های دانشگاهی نیازهای صنایع نیز دیده شود، افزود: در تولید علم، به ‌طور معمول یک فاصله زمانی وجود دارد و از علم نمی‌توان توقع لحظه‌‌پردازی داشت.

رئیس اتاق ایران با اشاره به نقش حمایتی دولت‌ها در این زمینه عنوان کرد: اینکه دولت‌ها به اقتصاد و تولید ورود پیدا کنند نتیجه مناسب و قابل قبولی را برای توسعه اقتصادی ندارد.

وی ادامه داد: دولت باید تنها نقش حمایتی را در این جرگه ایفا کند و با سرمایه‌گذاری روی علوم صنعتی، تصمیمات بلند مدت را اقتصادی کند.

نهاوندیان همچنین با اشاره به حمایت از نظام حقوقی پشتیبان تحقیقات صنعتی گفت: زمانی که در سیستم اقتصادی نگاه بلند مدت برای کسب درآمد داشته باشیم می‌توان به این مقوله اعتبار بخشید.

وی در ادامه با بیان اینکه ارتباط صنعت و دانشگاه با اقتصاد رانتی تخریب شده است، یادآور شد: ساختارها باعث شکل‌گیری رفتارها هستند و در تعیین عملکرد سیستم نقشی تعیین کننده دارند.

وی عنوان کرد: اقتصاد ما رانتی شده و از رفتارهای رانت‌جویانه تبعیت می‌کند و همین مسئله باعث شده تا از منطق اقتصادی دور باشیم لذا لازم است رانت از اقتصاد ما زدوده شود.

نهاوندیان با تاکید بر اصلاح ساختارها اظهار داشت: نخستین گام برای اصلاح ساختار اقتصادی حرکت به سمت بازار رقابتی در تخصیص منابع است که باید در مهندسی ارتباط صنعت و دانشگاه تجدیدنظر کرد.

وی با اشاره به اینکه مهندسی ارتباط صنعت و دانشگاه وظیفه تشکل‌های مدنی و اتاق‌های بازرگانی است گفت: همیشه از دولت، بنگاه، بازار و دانشگاه به عنوان اساس اقتصاد نامبرده شده اما نهادهای مدنی از جمله اتاق‌ها و تشکل‌ها نیز نقش اساسی دارند و مکمل نقش بازار و بنگاه هستند.

رئیس اتاق ایران تصریح کرد: تشکل‌های مدنی و اتاق‌های بازرگانی بدون اینکه به نفع شخصی توجه داشته باشند در این حوزه فعالیت می‌کنند و موفق خواهند بود.

وی با تاکید بر لزوم بازسازی شکل طبیعی ارتباط صنعت و دانشگاه افزود: ما باید در هر استانی مجمع رشد داشته باشیم و ارتباط صنعت و دانشگاه را در شکل طبیعی خود بازسازی کنیم و این مجمع،بحث آمایش سرزمین را نیز به عهده بگیرد.

نهاوندیان عنوان کرد: اتاق‌های بازرگانی در استان‌ها بحث آمایش سرزمین را دنبال کنند و فرزانگان دانشگاه‌ها را در کنار اقتصاددانان استان به کار بگیرند.

وی ادامه داد: باید در این زمینه با نگاه ملی به صورت منطقه‌ای عمل کرد چرا که برنامه‌های منطقه‌ای بیش از برنامه‌های ملی عملیاتی و قابل اجرا است.

انتهای پیام/90004/صا30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول