اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارشناس پژوهشی دانشگاه صنعتی کرمانشاه:

استفاده از ربات‌ها در آینده نزدیک کل صنعت را پوشش خواهد داد

خبرگزاری فارس: کارشناس پژوهشی دانشگاه صنعتی کرمانشاه گفت: استفاده از ربات‌ها در آینده نزدیک کل صنعت را پوشش خواهد داد.

استفاده از ربات‌ها در آینده نزدیک کل صنعت را پوشش خواهد داد

محمد ماوایی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمانشاه، با اشاره به کسب مقام قهرمانی پتروکاپ 2013 توسط دانشجویان کرمانشاهی، اظهار کرد: علم رباتیک یکی از زیرشاخه‌های مهندسی مکاترونیک است که از دو بعد قابل بررسی است.

ماوایی تصریح کرد: مهمترین بعد استفاده از این تکنولوژی در صنعت است که از مصارف مهم آن می‌توان به کاربرد ربات‌های صنعتی در صنعت خودروسازی، جوشکاری، نقاشی و غیره اشاره کرد.

به گفته وی‌ سال‌ها کشور ایران تنها مصرف‌کننده ربات‌های از رده خارج‌شده کشورهای خارجی بود، که جای بسی خرسندی است که جرقه‌های شرکت جوانان ایرانی از سال 79 به‌واسطه حضور دانشجویان در مسابقات روبوکاپ جهانی زده شد و این خود دلیلی برای ابراز تمایل دانشجویان و دانشگاهیان نسبت به ساخت این ماشین‌های هوشمند شد.

این مدرس دانشگاه با اشاره به‌ چشم‌انداز کمیته ملی روبوکاپ، گفت: برگزاری مسابقات فوتبال تیمی متشکل از ربات‌های انسان‌نما و تیم منتخب دنیا از برنامه‌های کمیته ملی روبوکاپ است، بنابراین در زمینه صنعتی ‌شدن و اتوماسیون دستگاه‌های کارخانجات مختلف بایستی به لزوم آموزش دانشجویان و حتی دانش‌آموزان در مقاطع پائین‌تر توجه بیشتری شود، چرا‌ که استفاده از ربات‌ها در آینده نزدیک کل صنعت را پوشش خواهد داد.

کارشناس پژوهشی دانشگاه صنعتی کرمانشاه افزود: در واقع با توجه به پیشرفت سریع تکنولوژی و لزوم افزایش دقت و سرعت در تولید محصولات اکثر کشورها استفاده از ربات‌ها را نه‌تنها به داخل صنعت بسط داده‌اند، بلکه این ماشین‌های هوشمند به داخل منازل، فروشگاه‌ها و غیره نیز کشیده شده‌اند، بنابراین پر واضح است کشور ما نیز به‌منظور توسعه بخش صنعت و تکنولوژی بایستی بدین سمت پیش رود و لازمه این امر در درجه اول آموزش قشر جوان و تحصیل‌کرده کشور، از همان ابتدای تحصیل تا دانشگاه است.

وی با تاکید بر لزوم توجه به علم رباتیک در جامعه علمی، گفت: چند سالی است که بحث آموزش در کشور به صورت پراکنده انجام می‌شود و باید برنامه‌ریزی بلند‌مدت و با پشتوانه هدف‌گزاری صحیح در این راستا انجام گیرد.

ماوایی تصریح کرد: گروه‌های کارشناسی با یک برنامه‌ریزی دقیق و هدفمند و متناسب با سن و وضعیت تحصیلی و رشته دانش‌آموزان و دانشجویان، این فرآیند را به‌تدریج به مرحله ثمربخشی و به عبارت دیگر به مرحله تولید ملی ماشین‌های هوشمند برسانند.

به گفته وی، ساخت ربات‌ در زمینه‌های مختلف صنعتی، نظامی و خانگی در صورت بسترسازی مناسب در کوتاه‌مدت و بلند‌مدت سبب افزایش اشتغال‌، نگهداری ارز و کاهش واردات آن در کشور می‌شود.

وی در پایان تاکید کرد: دانشگاه‌ها بایستی به تأسیس رشته‌هایی مانند مکاترونیک و رباتیک توجه بیشتری کرده و زمینه ارتباط دانشگاه‌ها و دانشجویان این رشته‌های کاربردی را با صنعت فراهم نمایند.

گفتنی است، کسب مقام اول مسابقات ربات‌های هوشمند در شاهین شهر اصفهان در 1390، مقام ششم مسابقات ربات‌های مین‌یاب خودکار در مسابقات روبوکاپ آزاد ایران در سال 1390، کسب مقام اول مسابقات ربات آتش‌نشان در مسابقات رباتیک سال 1391 از مسابقاتی است که به سرپرستی این مدرس دانشگاه بوده است و از سوابق تخصصی وی می‌توان به راه‌اندازی آکادمی ماشین‌های هوشمند در دانشگاه آزاد کرمانشاه به منظور ارتقای دانش فنی و علمی دانشجویان و ایجاد بستر مناسب برای تحقیقات طراحی و پیاده‌سازی مدارات کنترلی ربات‌های متحرک و صنعتی از سال 86 تاکنون، طراحی مبدل‌های DC به AC و DC به DC دیجیتال، راه‌اندازی PLC سری S5، راه‌اندازی سنسورهای positioning و فاصله‌یاب بر روی ربات، انجام پروژه ساخت ربات NBC برای مرکز بهداشت وابسته به وزارت دفاع، طراحی و ساخت بخش کنترل‌، الکترونیک و interface  ارتباطی با نرم‌افزار Labview در پروژه تشخیص ترکیدگی چرخ‌های قطار برای شرکت راه‌آهن رجا در سال‌های 86-85 در دانشگاه علم و صنعت، طراحی و ساخت ربات‌های امدادگر نیمه هوشمند و کاملا هوشمند و طراحی و ساخت ربات خانگی در سال 86 اشاره کرد.

انتهای پیام/2700/ر20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول