اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فروردین سال آینده صورت می‌گیرد

برگزاری جشنواره بیل‌گردانی نیم‌ور محلات

خبرگزاری فارس: رئیس هیئت ورزش‌های سنتی و بازی‌های بومی و محلی استان مرکزی از برگزاری جشنواره بیل‌گردانی نیم‌ور محلات در فروردین ماه سال آینده خبر داد.

برگزاری جشنواره بیل‌گردانی نیم‌ور محلات

علی عشوری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار داشت: مراسم سنتی بیل‌گردانی نیم‌ور محلات هفته سوم فروردین ماه  و با حضور بیش از 10 هزار علاقمند برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: جشنواره بیل‌گردانی محلات یک آیین قدیمی دو هزار ساله است که در میراث فرهنگی به ثبت رسیده و تلاش برای ثبت‌ ملی آن در دست اقدام است.

به گفته وی این مراسم با هدف احیای ورزش پهلوانی سنتی هر ساله در ایام فروردین ماه برگزار می‌شود.

در شهر نیم‌ور، کشاورزان در آغاز فصل زراعت بهاره در تشکلی از پیش سازمان داده شده بر حسب میزان زمین به تامین نیروی انسانی برای لایروبی شاه‌جوب یا نهر بزرگ نیم‌ور که از محل سد انحرافی باستانی نیم‌ور از رودخانه انار بار (قمرود) جدا شده است، اقدام می‌کنند.

این شهر به درازای 18 کیلومتری از محل سد تا آبادی نیم‌ور امتداد دارد، عملیات جوی‌روبی که از دهم تا پانزدهم اسفند ماه از محل سد به طرف آبادی آغاز می‌‌شود، بین بیست و پنج روز تا یک ‌ماه به طول می‌انجامد و هنگامی که آب به نخستین پخش‌گاه آب که در محل به آن «وارگو» می‌گویند، می‌رسد، مردم جشن بزرگی که یادگار سنت‌های پهلوانی کهن ایران است، برپا می‌کنند، این مراسم به نام بیل‌گردانی معروف است که در میدان اصلی آبادی برگزار می‌شود.

در این روز تمامی اهالی نیم‌ور و گروهی از آبادی‌های همجوار برای تماشای مراسم در میدان ده حضور می‌یابند که برای انجام مراسم و مسابقه بیل‌گردانی هفت بیل شخم‌زنی را در دو دسته چهارتایی و سه‌تایی با طناب محکم به هم می‌بندند (هر بیل بین سه تا چهار و نیم کیلو وزن دارد) در هر گروه دسته یکی از بیل‌ها از سایر بیل‌ها بالاتر بسته می‌شود تا پهلوانان جوی‌روب بتوانند به عنوان دسته برای برداشتن بیل‌ها از زمین و دور سر گرداندن آنها همانند میل‌های زورخانه اقدام کنند، پهلوان بیل چهارتایی را با دست راست و بیل سه تایی را با دست چپ از زمین می‌کند و به طرز شگفت‌آوری در حال بالا آوردن، چرخش آنان را به دور سر آغاز می‌‌کند.

شرکت‌کنندگان در مسابقه ‌باید هر دسته از بیل‌ها را با یک دست برداشته و بعد به موازات شانه بالا آورده و دور سر بچرخانند، به طوری که بیل‌ها با یکدیگر برخورد نداشته باشند، چرا که برخورد بیل‌ها به یکدیگر به معنای بازنده شدن است، وقتی نخستین بیل‌گردان داوطلب وارد میدان می‌شود، جمعیت دسته جمعی با صدای بلند صلوات می‌فرستند.

نحوه چرخاندن بیل‌ها به دور سر چنان است که بیل‌ها را از دست راست به چپ می‌چرخانند از آغاز تا پایان بیل‌گردانی پای راست را جلو می‌گذارند برای برنده شدن نباید بیل‌ها به یکدیگر برخورد کنند و تعداد دفعات دور زدن مطرح نیست، اگر بیل‌ها به هم برخورد کنند، جمعیت یک صدا می‌خوانند اوی شواش و بچه‌ها به هجو می‌خوانند صلوات و هجو بچه‌ها با ورود نفر بعدی به میدان مسابقه قطع می‌شود. بیل‌گردانی جشنی است مربوط به آداب آب و آبیاری که منشا آن جنگ دیرینه‌ای است که بر سر آب بین انسان و طبیعت وجود داشته و به دلیل اهمیت آبیاری در ایران صورت می‌گرفته است. این مراسم که هنوز در نیم‌ور پا برجاست، نمادی از جنگ و ستیز انسان با موانع طبیعی است.

انتهای پیام/87001/ب30/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول