اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیر فدراسیون ورزش‌های سنتی خبر داد

نمایش کشتی ‌گیله‌مردی در مسابقات کشتی اسفراین/آموزش کشتی گیله‌مردی در تقویم سال 92

خبرگزاری فارس: دبیر فدراسیون ورزش‌های سنتی و بازی‌های بومی‌محلی گفت: کشتی‌ ‌گیله‌مردی گیلان در مسابقات قهرمانی کشتی چوخه اسفراین در 13 فروردین 92 نمایش داده می‌شود.

نمایش کشتی ‌گیله‌مردی در مسابقات کشتی اسفراین/آموزش کشتی گیله‌مردی در تقویم سال 92

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، رسول کلهر امروز در مجمع انتخابات رئیس هیئت ورزش‌های سنتی و بازی‌های بومی‌محلی گیلان در سالن اجتماعات اداره کل ورزش و جوانان استان، اظهار کرد: حدود چهار سال این هیئت با سرپرست هدایت می‌شد و عملکرد هیئت‌ حرف و حدیث زیادی داشت و مورد نقد قرار می‌گرفت که جا دارد از تمام این افراد در این مدت قدردانی شود.

*23 میلیون نفر در روستاها زندگی می‌کنند

وی با بیان اینکه یک‌سوم جمعیت کشور را روستائیان تشکیل می‌دهند، افزود: ایران 66 هزار روستا با جمیعت 23 میلیون نفری مولد دارد.

دبیر فدراسیون ورزش‌های سنتی و بازی‌های بومی‌محلی ادامه داد: این افراد کم توقع‌ هستند و این حلقه گمشده ورزش کشور بوده که راه حل این حلقه مفقوده استفاده از کارشناسان متخصص است.

وی با بیان اینکه ما سربازان نظام و ولایتی‌ هستیم، گفت: حکم حکومتی به ما می‌گوید که از نیروهای داخلی خود برای اداره امور استفاده کنیم.

کلهر گفت: فدراسیون ورزش‌های سنتی در ورزش همگانی فعالیت کرده و با برگزاری مسابقات قهرمانی انگیزه را در بین ورزشکاران روستایی ایجاد می‌کند.

*کشتی گیله‌مردی در اسفراین نمایش داده می‌شود

وی با اشاره به اینکه هر ساله 13 و 14 فروردین ماه کشتی قهرمانی با چوخه در اسفراین برگزار می‌شود، گفت: 70 هزار مرد و زن این مسابقات را از نزدیک مشاهده می‌کنند.

این مسئول، از حضور 10 استان کشتی‌خیز و فعال در این رقابت‌ها خبر داد و خاطرنشان کرد: گیلان نیز باید چهار کشتی‌گیر در وزن‌های 70، 80، 90 و 90+ کیلوگرم به همراه یک مربی و سرپرست به رقابت‌های مذکور اعزام کند.

وی اذعان کرد: گیلان در روز 13 فروردین باید بهترین گروه لافندباز و کشتی گیله‌مردی را برای مراسم افتتاحیه مسابقه کشتی در اسفراین اعزام کند.

کلهر با تصریح بر اینکه کشتی ‌گیله‌مردی باید در اسفراین به نمایش گذاشته شود، متذکر شد: هدف ما معرفی کشتی سنتی گیلان و شرکت در مسابقات کشوری است.

*تغییر نام فدراسیون ماهیت آن را عوض نکرد

دبیر فدراسیون ورزش‌های سنتی و بازی‌های بومی‌محلی با اشاره به اینکه گیلان نیز باید پیگیر رشته‌های ورزشی و ثبت و تشکیل انجمن‌ آن باشد، اذعان کرد: فرصت‌ها هزینه شد تا شخصیت‌ها شکل گرفت و کسی دست به قلم نشد که فرهنگ رشته‌های ورزشی را در گیلان احیا کند و کسی از کشتی گیله‌مردی، قیش‌بازی، گردو بازی و ... حرف نزد.

وی ثروت کشور را فرهنگ و ارزش‌های فرهنگی آن بیان کرد و گفت: با تغییر نام فدراسیون روستایی و عشایری به ورزش‌های سنتی و بازی‌های بومی‌محلی ماهیت فدراسیون عوض نشده و رسالتش توسعه ورزش در بین روستائیان و عشایر است.

کلهر عمق بخشیدن به ورزش روستایی را ضرورت خواند و بیان کرد: ورزش روستایی را باید حفظ کنیم و تفکر ملی و بین‌المللی داشته باشیم.

*وجود 30 نوع کشتی در کشور/آموزش کشتی گیله‌مردی در کشور

وی با بیان اینکه 30 نوع کشتی در کشور وجود دارد، اظهار کرد: فدراسیون 50 درصد انرژی خود را برای تبلیغات کشتی گیله‌مردی صرف کرد تا این رشته ورزشی را به تمام کشور معرفی کند و کشتی گیله‌مردی از این به بعد تنها برای گیلک نیست بلکه برای تمام مردم ایران است و همه باید آن را بیاموزند.

به گفته این مسئول، در تقویم سال آینده کشتی گیله‌مردی و لافندبازی کلاس آموزشی دارند و برای آن ها مسابقات قهرمانی نیز دیده شده است.

وی گفت: دیدگاه سیاست‌گذاری در شورای سیاست‌گذاری این است که کشتی‌های سنتی را تشکیل دهیم و از نیروهای مردمی در این زمینه استفاده کنیم.

*سرمایه‌گذاری فدراسیون برای ترویج ورزش‌های کلاسیک در روستاها

کلهر از سرمایه‌گذاری فدراسیون ورزش‌های سنتی در رشته‌های ورزشی کلاسیک نظیر فوتبال، والیبال، کشتی آزاد و ... خبر داد و یادآور شد: این ورزش‌ها تنها ویژه روستائیان است و برای آن ها هزینه می‌شود و کسی غیر از روستائیان و عشایر حق شرکت در آن را ندارند.

وی افزود: در بازی‌های بومی‌محلی فرد روستایی و شهری می‌توانند شرکت کنند و مانعی برای کسی وجود ندارد.

*فعالیت بانوان روستایی در ورزش

دبیر فدراسیون ورزش‌های سنتی و بازی‌های بومی‌محلی با بیان اینکه این فدراسیون تنها فدراسیونی است که بانوان و آقایان در کنار هم و در دو زمین مجزا مسابقه می‌دهند، بیان کرد: لباس‌های محلی و نوع پوشش زنان ایرانی در روستاها و عشایر موجب شده تا هیچ‌گونه محدودیتی از نوع لباس نداشته باشند و تنها در زمین جداگانه و در یک محیط به فعالیت ورزشی بپردازند.

به گفته وی، این مهم تنها در ورزش‌های سنتی و بازی‌های بومی‌محلی روی می‌دهد و برای دیگر فدراسیون‌ها این گونه نیست.

به گزارش فارس، مجمع انتخابات رئیس هیئت ورزش‌های سنتی و بازی‌های بومی‌محلی گیلان دو کاندیدا به نام‌های «دوست‌علی دوستی‌ماسوله» و «سید عیسی مهدوی ‌بهادر ‌محله» داشت که دوستی انصراف داد و مهدوی با کسب 16 رای از 17 رای اخذ شده و یک رای سفید به مدت چهار سال رئیس این هیئت شد.

انتهای پیام/84002/ت40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول