اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی  /  سایر حوزه ها

طلایی‌نیک در گفت‌وگو با فارس:

انعطاف اخیر غرب در آلماتی ۱ با تغییر رفتار در مذاکرات بعدی قابل تثبیت است

کارشناس مسائل راهبردی گفت: واقعی بودن انعطاف غرب و نتیجه گیری از مذاکرات هسته‌ای در آلماتی ۲ مشخص خواهد شد.

انعطاف اخیر غرب در آلماتی ۱ با تغییر رفتار در مذاکرات بعدی قابل تثبیت است

«رضا طلایی‌نیک» کارشناس راهبردی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس با بیان این که برایند انعطاف اولیه غرب و رویکرد مثبت ایران در مذاکرات آلماتی یک و نشست کارشناسی، در آلماتی 2 به نقطه تصمیم گیری منجر می‌شود تصریح کرد: غرب با چالش مداخله‌های غیر منطقی و اهداف سیاسی انحرافی در مذاکرات با ایران مواجه است.

این کارشناس مسائل راهبردی افزود: مرتبط کردن تحولات منطقه ای مانند اوضاع سوریه، خواسته‌های رژیم صهیونیستی است و سایر اهداف مداخله جویانه با مذاکرات هسته ای، به نتیجه گیری سازنده آسیب می زند.

طلایی‌نیک با اشاره به این که غرب و آمریکا در ادامه راهبرد فشار ناکام تر از گذشته خواهند بود عنوان کرد: ایران در سال 91 از گلوگاه سختی‌های فشارها عبور کرده است و ظرفیت‌های درونی و بیرونی خود برای مهار فشارها در سال 92 را افزایش داده است.

وی افزود: لذا در نشست آلماتی 2، غرب نباید فرصت غلبه راهبرد مذاکره و دیپلماسی بر راهبرد فشارهای بی نتیجه را، از دست دهد.

کارشناس مسائل راهبردی با بیان اینکه غرب با کم رنگ کردن راهبرد مذاکره و دیپلماسی به منافع متقابل با ایران و موقعیت منطقه‌ای خود آسیب زده است، گفت: تبیین اخیر رهبر انقلاب درباره تفکیک مواضع کشورهای غربی نسبت به ایران فرصت راهبردی برای اروپا است.

طلایی نیک افزود: رهبر انقلاب در مواضع اخیر با تفکیک انگلیس و فرانسه از سایر کشورهای اروپایی فرصت ارزشمندی برای برون رفت غرب در مواجه با ایران فراهم کرده است.

وی با بیان اینکه عدم تبعیت آمریکا از صهیونیست‌ها و عدم پیروی اروپا از آمریکا رمز بنیادی برای تعامل غرب با ایران است تصریح کرد: گره زدن سرنوشت تعامل اروپا و آمریکا با ایران به لابی صهیونیست ها به موقعیت غرب در ایران و منطقه آسیب راهبردی زده است.

کارشناس مسائل راهبردی گفت: لذا برای موفقیت مذاکرات آلماتی 2، گروه 1+5 نباید از الگوی رسیدن به نتیجه برد- برد خارج شود. مذاکرات آلماتی 2 برای  موقعیت آینده غرب در ایران و منطقه تعیین کننده خواهد بود.

طلایی‌نیک با تاکید بر این نکته که ایران به خاطر عدم اطمینان از تغییر رفتار غرب و به ویژه آمریکا ظرفیت‌های حداکثری برای کنترل راهبرد فشار و استفاده بهینه از راهبردی دیپلماسی را فراهم کرده است عنوان کرد: در آلماتی 2 رمز موفقیت مذاکرات در اتکا به منطق کارشناسی و اعتماد سازی است. هنوز غرب رفتارهای اعتماد ساز واقعی در قبال ایران نداشته است و انعطاف اخیر غرب در آلماتی با تغییر رفتار در مذاکرات بعدی قابل تثبیت خواهد بود.

گفت‌وگوهای ایران و 1+5 بر اساس توافق صورت گرفته از سوی 2 طرف در آلماتی یک، 16 فروردین ماه جاری در همین شهر دنبال می شود.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول