اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل:

600 هزار نفر در طرح پایش سلامت استان اردبیل غربالگری می‌شوند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: در قالب طرح پایش سلامت افراد بالای 30 سال، 600 هزار نفر در استان اردبیل غربالگری می‌شوند.

600 هزار نفر در طرح پایش سلامت استان اردبیل غربالگری می‌شوند

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، فرهاد پور‌فرضی صبح امروز در جلسه شورای سلامت و امنیت غذایی استان اظهار داشت: به همت وزارت بهداشت قرار است در تست‌زنی سلامت افراد بالای 30 سال از لحاظ قد، وزن و فشار خون طرح پایش سلامت عملیاتی شود تا به همت جامعه پرستاران استان نتایج به دست آمده در قالب پرونده الکترونیکی افراد ثبت و ضبط شده و مراقبت‌های لازم تغذیه‌ای و اجتماعی انجام شود.

وی با بیان اینکه امروز با حضور مسئولان استان حامیان سلامت و فعالان این عرصه با حضور استاندار اردبیل مورد تجلیل قرار می‌گیرند، خاطرنشان کرد:‌ اگر سازمان جهانی بهداشت امسال را با عنوان «فشار خون را جدی بگیریم» نامگذاری کرده است به آن دلیل است که سومین عامل مرگ و میر دنیا بیماری فشار خون است که به رغم شایع بودن از گمنامی سود برده و جان افراد را تهدید می‌کند.

قائم مقام وزیر بهداشت در اردبیل یادآور شد: 49 درصد سکته‌های قلبی و 62 درصد عوارض عروق مغزی ناشی از فشار خون بالاست به طوری که 20 درصد افراد جامعه از این بیماری رنج می‌برند.

پور‌فرضی گفت: این بیماری تا زمان بروز عارضه هیچ علایم ظاهری ندارد و بهتر است افراد با تغییر شیوه زندگی اجتماعی، افزایش تحرک، کاهش مصرف نمک و چربی و قطع سیگار به سلامت بیشتر خود توجه کرده و از این بیماری در امان بمانند.

این مسئول عنوان کرد: در هفته سلامت بیش از 20 هزار بروشور در ادارات و میعادگاه‌های نماز جمعه بین مردم توزیع شد و ما سعی کردیم به صورت سیار و در قالب اتوبوس آمبولانس‌های خود فشار خون رایگان از مردم بگیریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل افزود:‌ در این هفته 7 هزار رابط سلامت ما با سرکشی به 7 هزار خانوار در اردبیل و خلخال آموزش‌های لازم را به آن‌ها در خصوص فشار خون و تناسب قد و وزن ارائه کردند.

امحای 30 تن عسل تقلبی در اردبیل

پور‌فرضی بیان داشت: در این هفته همچنین 30 تن عسل تقلبی که با عنوان عسل سبلان حتی در سایر استان‌ها به فروش می‌رسید جمع‌آوری شد که در این راستا از تلاش‌های اداره کل تعزیرات حکومتی استان قدردانی می‌کنیم که همراه این مجموعه بودند.

افزایش سرانه پزشک عمومی در طرح پزشک خانواده

وی همچنین از اجرای طرح پزشک خانواده در اردبیل تا یک ماه آینده خبر داد و افزود: ‌در کنار دو استانی که پیشتر از این برای اجرای طرح پزشک خانواده تعیین شده بودند هفت استان جدید از جمله اردبیل به مجموع استان‌های اجراکننده طرح پزشک خانواده افزوده شدند و این طرح با اعمال برخی تغییرات انجام می‌شود.

قائم مقام وزیر بهداشت در اردبیل این طرح را افزایش سرانه پزشک عمومی نسبت به پزشک متخصص و فوق تخصص اعلام کرد و یادآور شد: از سرانه 11 هزار و 500 تومان ماهیانه هر فرد 45 درصد به سطح اول و 55 درصد به سطح دوم و سوم پرداخت می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، پور‌فرضی در پایان سخنان خود اذعان داشت: این طرح همانند طرح پزشک خانواده روستایی در شهرها نیز اجرا می‌شود و ما منتظر عقد قرارداد بیمه‌ها با پزشکان هستیم تا این طرح شکل عملیاتی به خود بگیرد.

انتهای پیام/62005/ر40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول