اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

روستاهای حاشیه هلیل‌رود در انتظار چاره/ بعد مسافت مانع حل مشکل برق

این‌طرف هلیل‌رود جایی که مرز قلعه‌گنج و رودبار جنوب است، روستاهایی هستند که به عقوبت تفکر برخی دچار شده‌اند و باید چاره‌ای اندیشید.

روستاهای حاشیه هلیل‌رود در انتظار چاره/ بعد مسافت مانع حل مشکل برق

به گزارش خبرگزاری فارس از قلعه‌گنج، مردمان روستایی در کنار جازموریان در سال‌های نه‌چندان دور، سرسبز و پویا بودند و با بستن سد، درختان خشکیدند و آفتاب چهره آنها را سوخته است.

جایی که زندگی انسان‌هایی به طول 5 هزار سال قدمت را نادیده گرفته و 400 کیلومتر حاشیه‌نشین را دچار هجرت و محرومیت و ناشکری کرد.

این طرف هلیل‌رود جایی که مرز قلعه‌گنج و رودبار جنوب است، روستاهایی هستند که به عقوبت تفکر برخی دچار شده‌اند و باید چاره‌ای اندیشید.

روستاهای ریگ‌میتن، کهوردراز، برجک و سیف‌الله زمانی با آب فراوان، سرسبزی زیاد، درختان انبوه و طراوت و شادابی ایام را سپری می‌کردند و اینک توفان آنها را زمین‌گیر کرده است.

روستاهایی با 200 خانوار که هنوز هر کدامشان مدرسه‌ای جداگانه ندارد و به لطف دانش‌آموزان قدیم اما با استعدادش که اینک مدیران ارشد شهرستان شده‌اند، اثری از مدرسه کپری نیست، اما هر پنج روستا یک مدرسه و هر مدرسه با شش پایه و دو معلم، 40 دانش‌آموز را اداره می‌کنند.

مدرسه راهنمایی نداشتند و دختر و پسر باید 14 کیلومتر راه را طی می‌کردند تا به راهنمایی بروند و هنوز در این دنیای با دهکده مجازی درس خواندن در این گوشه دنیا چه مشقت‌بار شده است.

مشکل افت ولتاژ برق در روستاها

این روستاها با افت ولتاژ برق مواجه بودند و خود مردم هم می‌دانستند که اشکال کار از کجا است.

حاج مراد که یکی از تحصیل‌کردگان روستا بود به خبرنگار فارس گفت: در تقسیمات جغرافیایی در شهرستان قلعه‌گنج قرار گرفتیم، اما از نظر مدیریت برق زیر نظر کهنوج هستیم و بعد مسافت با مرکز کهنوج تنها دلیل حل نشدن مشکل برق مردم است.

وی افزود: این در حالی است که در روستاهای کهنوج اثری از افت ولتاژ نیست، اینجا مردم در بهار و تابستان کولر خود را نمی‌توانند، روشن کنند و آب خنک هم نیست با همه این عوامل فروشگاهی هم نیست تا مایحتاج مردم را تامین کند.

سراغ مسجد روستا را گرفتیم و صدای کم‌قوت اذانی راه را نشانمان داد، اما از مسجد خبری نبود ساختمانی که کانون تربیتی بود و نمای خوبی هم داشت را موکت رنگ و رو رفته انداخته بودند و گفتند، مسجد ما این است.

اتاقی که گچ‌های سقفش تکیده بود و رنگ و نمای مسجد را نمی‌داد و جوان طلبه‌ای هم امام جماعت بود.

200 خانوار اما از مسجد خبری نباشد، سخت است، گاهی وقت‌ها غفلت مسئولان فرهنگی و مذهبی از این روستاها و جوانان و نوجوانان هزینه‌هایی را بر نظام و دولت وارد می‌کند که خود جای توجه بیشتر دارد.

*اقدامات منابع طبیعی در حاشیه جازموریان

قاسم رحیمی‌نیا مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری قلعه‌گنج نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس گفت: برای جبران خشکیدگی حاشیه جازموریان و جلوگیری از شدت حرکت شن‌های روان تاکنون در منطقه ریگ متین بیش از 600 هکتار جنگل‌کاری شده است.

در راه برگشت به حاشیه جازموریان می‌رویم اینجا که منابع طبیعی در سال‌های اخیر به مقابله خشکسالی رفته است و با کاشت درخت، اندکی از مرارت‌های روستائیان را کاسته بود.

.............................

گزارش از علی اکبرزاده

.............................

انتهای پیام/80004/ق40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول