اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر خبر داد

فعالیت 4 هزار مرکز درمان اعتیاد در کشور

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: در سطح کشور بیش از 4 هزار مرکز درمان اعتیاد مشمول ماده 15 فعالیت می‌کنند.

فعالیت 4 هزار مرکز درمان اعتیاد در کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، بابک دین‌پرست پیش از ظهر امروز در حاشیه بازدید از مرکز درمان و کاهش آسیب‌های مواد مخدر موضوع ماده 16 استان همدان با بیان اینکه قانون دو تکلیف را به دولت و ستاد مبارزه با مواد مخدر محول کرده است اظهار داشت: توسعه مراکز درمان و کاهش آسیب برای ارائه خدمات درمانی به معتادین است.

وی ادامه داد: دو ماده قانونی برای درمان پیش‌بینی شده که یکی از آنها در قالب ماده 15 بیش از 4 هزار مرکز درمانی در سطح کشور به معتادین داوطلب خدمات ارائه می‌کند.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور افزود: قانون‌گزار برای مواردی که ماده 15 نیازهای را تأمین نکرد ماده 16 را پیش‌بینی کرده که دو گروه را در قانونی مد نظر دارد.

وی اضافه کرد: گروه اول معتادینی که به مراکز درمانی مراجعه نمی‌کنند و یا فاقد گواهی درمان مراکز ماده 15 هستند و گروه دوم معتادین متجاهر به مواد مخدر را تشکیل می‌دهد.   

دین‌پرست در ادامه با اشاره به اینکه افراد مشمول دو گروه را به مراکز درمان ماده 16 هدایت می‌کنیم که این مراکز با رویکرد درمانی فعالیت می‌کنند ابراز داشت: افراد با حکم مقام قضایی از سطح جامعه جمع‌آوری می‌شوند و به مراکزی که پیش‌بینی شده منتقل می‌شوند.  

وی خاطرنشان کرد: در مراکز ماده 15 و 16 گروه‌های درمانی کاملأ مجرب اعم از پزشک، پرستار، روانشناس و روانپزشک در مراکز حضور دارند و همه خدمات درمانی را به معتادین ارائه می‌دهند. 

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور در ادامه با بیان اینکه در این مراکز مراقبت‌های بعد از درمان معتاد نیز پیش‌بینی شده تصریح کرد: با استفاده از مددکاران در تلاش هستیم تا افراد پاک شده به مدت بیشتری در چرخه درمان نگهداریم.

وی اضافه کرد: تاکنون در 18 استان مراکز درمانی ماده 16 راه‌اندازی شده و برای تأمین اعتبارات آنها با توجه به شرایط استان‌ها هیچ مشکلی نداریم. 

دین‌پرست اذعان کرد: با توجه به اینکه مرکز درمان ماده 16 همدان 50 کیلومتر از مرکز استان فاصله دارد مأموران باید هنگام جمع‌آوری معتادین در همان محل غربال‌گری را انجام دهند و افرادی که مشمول این ماده نیستند را به مرکز منتقل نکنند چون در غیر این صورت فرد از این مرکز باید خارج شود.

وی در ادامه به افراد مشمول ماده 16 اشاره کرد و یادآور شد: معتادینی که به هیچ عنوان خانواده‌ای ندارند و به صورت کارتن‌خواب در جامعه حضور دارند باید این به مراکز منتقل شوند و حتی معتادینی که به صورت داوطلبانه می‌خواهند ترک کنند به مراکز ماده 15 هدایت شوند.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه سال گذشته بیش از 500 تن مواد مخدر در کشور کشف و معدوم شد خاطرنشان کرد: اگر در سال 5 هزار تن مواد هم کشف کنیم فایده‌ای ندارد.

وی گفت: مردم از ما دو خواسته دارند یکی جلوگیری از توزیع مواد که در دسترس عموم قرار دارد و دیگری جمع‌آوری معتادین از سطح خیابان است و اگر این دو خواسته مردم محقق شود کشفیات مواد مخدر هم کارساز خواهد بود.

انتهای پیام/89019/ی40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول