اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

شهادت معاون مشاور رئیس جمهور

موسوی گرمارودی مشاور فرهنگی و مطبوعاتی رییس‌جمهور در اطلاعیه ای از شهادت معاون مشاور رئیس جمهور در کردستان خبر داد .فریدون معروف از بنیان‌گذاران انجمن دانشگاه رازی کردستان بود که در جریان انقلاب تحصیل را ترک کرد و به حرکت انقلاب اسلامی و مردم پیوست و پس از پیروزی انقلاب در سنندج به سپاه پاسداران در سنندج ملحق شد.

شهادت معاون مشاور رئیس جمهور

رخدادهای 30 خرداد 1359

چکیده

  • موسوی گرمارودی مشاور فرهنگی و مطبوعاتی رییس‌جمهور در اطلاعیه ای از شهادت معاون مشاور رئیس جمهور در کردستان خبر داد .
  • تپه ناصری بین نقده و اشنویه که مجاور ده قالاج قرار دارد به وسیله ستونی از لشکر 64 ارومیه تصرف شد .
  • افراد ناشناسی به طرف مأمورین شهربانی که مسوولیت انبار شرکت نفت را به عهده داشتند تیراندازی کردند. این تیراندازی با آتش متقابل مأمورین شهربانی پاسخ داده شد .
  • جمشید حقگو استاندار آذربایجان غربی اعلام کرد 27 تن از افراد نظامی که گروگان حزب دمکرات کردستان بودند امروز آزاد شدند .
مشاور رئیس جمهور در کردستان به شهادت رسید

موسوی گرمارودی مشاور فرهنگی و مطبوعاتی رییس‌جمهور در اطلاعیه ای از شهادت معاون مشاور رئیس جمهور در کردستان خبر داد .

در بخشی از اطلاعیه موسوی گرمارودی در رابطه با شهادت معاون مشاور رییس‌جمهوری در امور کردستان آمده است : یکی از مبارزترین و غیورترین جوانان کردستان که از اهالی سنندج به نام فریدون تعریف معروف به فرید در راه حق و اسلام در سن 23 سالگی به افتخار شهادت نایل گشت. او از بنیان‌گذاران انجمن دانشگاه رازی کردستان بود که در جریان انقلاب تحصیل را ترک کرد و به حرکت انقلاب اسلامی و مردم پیوست و پس از پیروزی انقلاب در سنندج به سپاه پاسداران در سنندج ملحق شد. گفتنی است فریدون تعریف به ضرب گلوله‌ ضد انقلاب و در شهرک غرب تهران به شهادت رسیده است .(1)

تپه ناصری در اشنویه به تصرف ارتش درآمد.

دکتر حقگو استاندار آذربایجان غربی گفت : تپه ناصری بین نقده و اشنویه که مجاور ده قالاج قرار دارد به وسیله ستونی از لشکر 64 ارومیه تصرف شد . بر اساس این گزارش عناصر مسلح در این تپه که خود را عاجز از مقاومت دیدند عقب نشستند و سربازان لشگر بدون برخورد به افراد مسلح این تپه را که مسلط بر اشنویه است اشغال کردند. استاندار آذربایجان غربی افزود: در این تپه چندی قبل درگیری شدیدی بین ژاندارمری و افراد مسلح در گرفت و افراد زیادی شهید شدند و این تپه چند بار دست به دست گشت و سرانجام ژاندارمری این تپه را تصرف کرد ولی بعداً به عللی تپه را ترک کرد.

استاندار گفت: ارتش به سوی هدف‌های خود واستقرار امنیت در منطقه پیش می‌رود و سایر مناطق استان از جمله قطور دیشب آرام بود. حقگو افزود: لشگر 64 ارومیه کاملاً به اطراف اشنویه مسلط است و در سایر نقاط استان نیز هنوز گزارشی از برخوردهای احتمالی به وی نرسیده است.

حمله افراد ناشناس به انبار شرکت نفت میاندوآب

فرماندار میاندوآب گفت: افراد ناشناسی به طرف مأمورین شهربانی که مسوولیت انبار شرکت نفت را به عهده داشتند تیراندازی کردند. این تیراندازی با آتش متقابل مأمورین شهربانی پاسخ داده شد . از سوی دیگر از پیرانشهر خبر رسید 54 قلم از 155 قلم داروی مورد احتیاج شهرستان پیرانشهر با هلی‌کوپتر به این شهر حمل شده و تحویل درمانگاه جمعیت شیر و خورشید گردید. (2)

حزب دمکرات 27 گروگان خود را آزاد کرد

جمشید حقگو استاندار آذربایجان غربی اعلام کرد 27 تن از افراد نظامی که گروگان حزب دمکرات کردستان بودند امروز آزاد شدند . وی همچنین اعلام کرد : با باز شدن راههای اشنویه – نقده مواد سوختی و سایر مایحتاج عمومی مردم به منطقه سرازیر شده است . (3)

پی نوشت :

1- کیهان ، 30 خرداد 1359 ، صفحه 1

2- کیهان ، 30 خرداد 1359 ، صفحه 3

3- کیهان ، 1 تیر 1359 ، صفحه 11

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول