اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی خبر داد

کشت پسته در 30 هزار هکتار از اراضی حاشیه دریاچه ارومیه

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: 30 هزار هکتار از اراضی حاشیه دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی قابلیت کشت پسته را دارند.

کشت پسته در 30 هزار هکتار از اراضی حاشیه دریاچه ارومیه

 به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، سعدالله اسکندری صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: 30 هزار هکتار از اراضی حاشیه دریاچه ارومیه در این استان قابلیت کشت پسته را داشته و شهرستان‌های جلفا، شبستر، آذرشهر، اسکو و مناطق یکانات، یامچی و کشکسرای شهرستان مرند و بسیاری از اراضی حاشیه شرق دریاچه ارومیه، به لحاظ شرایط آب و هوایی و موقعیت جغرافیایی مناطق مستعدی برای اصلاح الگوی کشت برای توسعه باغات پسته به شمار می‌آیند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر توسعه کشت پسته به‌ عنوان راهکاری مناسب برای اصلاح الگوی کشت و توسعه گونه‌های باغی با نیاز آبی کمتر در حاشیه دریاچه ارومیه، مورد توجه برنامه‌ریزان سازمان قرار داشته و توسط این مدیریت در فاز اجرایی قرار گرفته است، افزود: این طرح با هدف جلوگیری هر چه بیشتر از وقوع فاجعه زیست محیطی در شهرستان‌های حاشیه این دریاچه و حمایت مستقیم از بهره‌برداران بخش کشاورزی این مناطق انجام می‌پذیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه سطوح زیر کشت پسته در سطح باغ‌های آذربایجان شرقی، 293 هکتار بوده که از این میان، 125 هکتار آن را باغ‌های بارور تشکیل می‌دهد، افزود: پسته، گیاهی متحمل به خشکی و کم‌آبی بوده و بعد از خرما، متحمل‌ترین درخت در برابر شوری شناخته می‌شود.

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان، همچنین از تکثیر حدود 80 هزار اصله نهال پایه تولید شده از نوع پایه بذری رقم بادامی زرند به صورت گلدانی در این استان خبر داد و گفت: با نظارت کارشناسی این مدیریت نسبت به احداث و اصلاح باغات در سطح 110 هکتار با این تعداد نهال پسته توسط باغداران، اقدام لازم انجام می‌شود.

اسکندری تصریح کرد: باغداران از اواخر خرداد تا اوایل تیرماه سال جاری، باید نسبت به عمل پیوند زنی باغات جدید پسته با ارقام تجارتی متداول و سازگار در استان آذربایجان‌شرقی از جمله ارقام احمدآقایی، اکبری، اوحدی و کله‌قوچی اقدام کنند.

ارقام احمدآقایی، اکبری، اوحدی و کله‌قوچی از عمده‌ترین ارقام تولیدی پسته در آذربایجان‌شرقی محسوب و ارزیابی‌های میدانی بر روی ارقام مختلف پسته حاکی است این ارقام، سازگاری مناسبی با شرایط اقلیمی استان داشته و توسعه سطوح زیر کشت آن در مناطق حاشیه دریاچه ارومیه، در قالب طرح توسعه کشاورزی استان در حال تداوم است.

انتهای پیام/60002/و30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول