اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس پیگیری می‌کند

پزشکی قانونی و حرمتی که مقامات آذربایجان غربی از قلم پاس داشتند

خبرگزاری فارس فرآیند تحولات و اقدامات صورت گرفته، در پزشکی قانونی آذربایجان غربی، پیرو انتشار گزارش‌های قبلی را بررسی می‌کند.

پزشکی قانونی و حرمتی که مقامات آذربایجان غربی از قلم پاس داشتند

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، در هشت خرداد سال 1391 بود، که خبرنگار این رسانه در ارتباط با کمبودهای متعدد پزشکی قانونی استان گزارشی با تیتر « وقتی بیکاران از کار در پزشکی قانونی می‌گریزند» را تهیه کرد، مبنی بر اینکه در این سازمان مشکلات جدی وجود دارد، به طوری که در این مجموعه کمبود نیروی انسانی، محدودیت فضای کار، نبود آزمایشگاه سم‌شناسی و ده‌ها موضوع دیگر هر یک به تنهایی معضلی جدی است.

این گزارش انتشار یافت، با این امید که مساعدتی هر چند مختصرصورت گیرد، یا وعده‌ای هرچند بی‌اساس داده شود، ولی هر بار که با مدیرکل این مجموعه ارتباط برقرار می‌کردم، تا روند رفع مشکلات را جویا شوم، در کمال ناباوری متوجه می‌شدم، که هیچ واکنشی از سوی مقامات صورت نگرفته است.

چند ماه متوالی به عنوان وکیل مدافع این سازمان در اداره‌های مختلف و در مقابل دیدگان مسئولان ارشد استان ظاهر می‌شدم، و نسخه‌های چاپی گزارش را تقدیم می‌کردم، تا اذعان نکنند که نگفتند، ندیدیم و نشنیدیم، ولی با این همه، چون دیدم عکس‌العملی شکل نگرفته است، به شدت احساس بدی داشتم.

خواسته قلبی هر خبرنگاری شاد کردن دل مردم است، ولی من دلی شاد نکرده، خودم ماتم‌زده به سوگواری نشسته بودم، کشمکش‌های درونی‌ام ادامه داشت، که در نهایت نوری از امید در دلم تابید، و با خودم گفتم « پَسْ بوجورْ! ِبئله‌َ دی دٰا...! گینهَ یٰازٰارٰامْ، قوخْمُورٰامْ کِه...!»، بعد شماره تلفن‌های نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی را ردیف کرده و تهیه گزارش دوم را آغاز کردم.

یک گزارش دیگر به نقل از نمایندگان مردم در مجلس با تیتر«پزشکی قانونی، فریاد قلم و سکوت مقامات آذربایجان غربی» در 27 مهر ماه سال گذشته منتشر کردم، و به زبان طعن و طنز، مسائل این سازمان، پرسنل و ارباب رجوع آن بازنویسی کرده، در انتهای گزارش نیز اظهار امیدواری کردم، روزی برسد که از اعجاز قلم بنویسم.

تا اینکه به این لحظه رسیدم، لحظه‌ای که در پیشگاه آیه ملکوتی « ن وَالْقَلَمِ وَمَا یَسْطُرُونَ » جبهه بر زمین می‌سایم، و برای چندمین بار، پای صحبت‌های مدیرکل پزشکی قانونی استان می‌نشینم، به طوری که مشروح آن را می‌خوانید، و می‌خوانید از بهمن ماه سال گذشته تاکنون چه اتفاق‌های فرخنده‌ای رخ داده است.

×تخصیص اعتبار مازاد بر بودجه مصوب موافقت‌نامه هزینه‌های جاری

علی افتخاری در پاسخ به نخستین سوال که با مشکلات مالی خود بالاخره چه کردید، این طور می‌گوید: مبلغ مصوب در موافقت‌نامه اجرایی 18 میلیارد ریال بود، این مبلغ کامل پرداخت نشد، زیرا مشکل کمبود بودجه در سراسر کشور وجود داشت، ولی 99 درصد این مبلغ تخصیص یافت، از طرف دیگر خارج از مصوبه، یک میلیارد ریال نیز پرداخت شد.

طبق گفته وی خارج از موافقت‌نامه اجرایی، هیچ منبع مالی دیگری به سازمان‌ها تعلق نمی‌یابد، ولی سال گذشته یک میلیارد ریال به پزشکی قانونی استان پرداخت شد، هرچند که این مبلغ در مقابل کمبودهای بی‌شمار و نیازهای متعدد سازمان چندان چشم‌گیر نیست، ولی با آن درصدی از کمبودها مرتفع شده است.

مدیرکل پزشکی قانونی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه این مهم با عنایت معاون مدیریت و برنامه‌ریزی استانداری تحقق یافته است، اضافه می‌کند: این اعتبار در زمینه‌های مختلف از جمله پرداخت حقوق معوقه به عبارتی اضافه‌کاری کارکنان، حقوق پزشکان معاضدتی، حقوق نیروهای خدماتی و حق کارشناسی اعضای کمیسیون‌ها هزینه شد.

بنا به گفته وی در سال گذشته مشکلات ناشی از تورم، فعالیت‌های این سازمان را تحت‌الشعاع قرار داده بود، به طوری که در ابتدای سال پیرامون هزینه‌ها و چگونگی تخصیص منابع محاسباتی انجام شده بود، ولی امور طبق پیش‌بینی‌‌‌ها جلو نمی‌رفت، زیرا نرخ لوازم چند برابر افزایش یافته بود، پس بودجه کفاف هزینه‌ها را نمی‌داد، بنابراین بعد از مکاتبه با مقام عالی استان، مبلغ فوق به این سازمان تخصیص می‌یابد.

× تخصیص 100 درصد اعتبار مصوب در موافقت‌نامه عمرانی

وی با بیان اینکه هر سال یک موافقت‌نامه دیگر نیز برای امور عمرانی منعقد می‌شود، تصریح می‌کند: این موافقتنامه مانند سال‌های گذشته منعقد شد، به طوری که در آن پرداخت 500 میلیون ریال به تصویب رسید، با وجودی که در سال 1391 در سراسر کشور به صورت محدود بودجه تخصیص می‌یافت، و بودجه عمرانی سازمان‌ها فقط 20 یا 30 درصد محقق شد، ولی 100 درصد بودجه عمرانی این سازمان پرداخت گردید.

طق اظهار افتخاری بودجه عمرانی مصوب این مجموعه با موافقت و تلاش‌های مدیرکل امور بودجه به صورت 100 درصد تخصیص یافت، به طوری که نه‌تنها این مبلغ به طور کامل پرداخت شد، بلکه قبل از پایان سال مالی به عبارتی در زمستان سال 1391 در اختیار سازمان قرار گرفت.

بنا به گفته این مدرس دانشگاه در اثر تخصیص به موقع اعتبار، برای اتصال سازمان به شبکه فیبر نوری اقدام شد، به دنبال آن، کارشناسان سازمان می‌توانند به وسیله سیستم دبیر در اسرع وقت با سایر سازمان‌ها، دستگاه‌های قضایی و ... ارتباط برقرار ‌کنند، به این ترتیب تا اندازه‌ای از اطاله دادرسی جلوگیری شده است، زیرا به جای نامه و فکس از اینترنت برای مکاتبه‌ استفاده می‌شود.

مدیرکل پزشکی قانونی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه 240 میلیون ریال از بودجه عمرانی برای تجهیز سازمان ارومیه به بستر فیبر نوری هزینه شده است، می‌افزاید: 260 میلیون ریال نیز برای تجهیز و تعمیر ساختمان اداری بوکان و خرید اقلام مورد نیاز سازمان تخصیص یافته است.

گفتن این نکته خالی از لطف نخواهد بود که وقتی افتخاری از اقدامات صورت گرفته، و از تعامل شکل گرفته با سایر مقامات خبر می‌داد، و شرح ماوقع می‌کرد، به شدت کله قند در دلم آب می‌شد، ولی همچنان ظاهرسازی کرده، در هیچ شرایطی حاضر نبودم، از ژست خبرنگاری و بادی که به غبغب انداخته بودم، کوتاه بیایم!

*رفع مشکل نبود آزمایشگاه سم‌شناسی هرچند به صورت موقت!

وی به تشریح پیامدهای نبود آزمایشگاه سم‌شناسی مجهز و مشکلات ناشی از آن، می‌پردازد و می‌گوید: در اثر نبود آزمایشگاه، نمونه اجساد و مراجعه‌کننده‌ها به استان آذربایجان شرقی فرستاده می‌شود، که این موضوع منجر به طولانی شدن روند رسیدگی و صدور پاسخ دیرهنگام به صاحبان حق می‌شود.

افتخاری با بیان اینکه دو نفر از کارشناسان هر هفته به تبریز اعزام می‌شوند، می‌افزاید: این پزشکان به سازمان پزشکی قانونی آذربایجان شرقی اعزام می‌شوند، تا نمونه‌های این استان را خودشان آسیاب و آزمایش کرده، نتیجه را تحویل بگیرند، به این ترتیب از اطاله در پاسخگویی تا حدودی کاسته می‌شود.

این مدرس دانشگاه ادامه می‌دهد: برای راه‌اندازی آزمایشگاه سم‌شناسی با جلال‌زاده مکاتباتی انجام شده، و اهمیت مسئله را تشریح کرده‌ایم، به طوری که برای ایجاد آزمایشگاه در ملک اجاره‌ای تصمیم‌گیری شد، تا مکان مناسبی در اختیار این سازمان قرار بگیرد، و مال‌الاجاره آن از منابع مالی استانی پرداخت شود، ولی این راه‌حل کارگر نیفتاد.

وی ادامه می‌دهد: راه‌اندازی آزمایشگاه نیازمند انجام کارهای عمرانی و سکوبندی است، ولی چون قانون محاسبات عمومی صرف هزینه کلان را در ملک استیجاری اجازه نمی‌دهد، پس در صورت اقدام در این زمینه با مخالفت مسئولان ذی‌صلاح روبه‌رو می‌شدیم، به همین دلیل از این راه‌حل صرف‌نظر شد.

افتخاری می‌افزاید: بعد از تحقیقات فراوان، این نتیجه به دست آمد، که دستگاهی برای انجام کارهای آزمایشگاه سم‌شناسی وجود دارد، بنابراین استعلامات در مورد نرخ دستگاه آغاز شد، به این ترتیب مقرر گردید، در موافقت‌نامه بودجه عمرانی سال جدید مبلغ 600 میلیون ریال برای خرید دستگاه مورد نظر لحاظ شود.

طبق اظهار مدیرکل پزشکی قانونی آذربایجان غربی نبود آزمایشگاه سم‌شناسی مجهز و تکمیل، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های این مجموعه است، ولی در حال حاضر آزمایشگاهی برای انجام آزمایش‌های ساده و سنجش co وجود دارد، اما پاسخگوی نیازهای مراجعه‌کنندگان نیست.

* احداث پروژه اداره کل پزشکی قانونی آذربایجان غربی بعد از دو سال تاخیر

وی احداث پروژه اداره کل پزشکی قانونی استان را از مصوبات دور دوم سفر ریاست جمهوری، عنوان می‌کند و می‌‌گوید: اجرای این پروژه و تامین زمین مورد نیاز را بارها پیگیری کرده‌ایم، ولی به دلیل پیدا نشدن زمین بزرگ و مناسب همچنین محدود بودن، بودجه اجرای این پروژه به تاخیر افتاده است.

افتخاری می‌افزاید: اداره کل پزشکی قانونی فقط یک سازمان اداری صرف با پوشه، زون‌کن، قلم و کاغذ نیست، بلکه یک سازمان تخصصی است، که چهار نوع آزمایشگاه اعم از DNA، سم‌شناسی، آسیب‌شناسی، سلولوژی همچنین سالن تشریح جسد باید در آن ساخته شود، پس این ساختمان را نمی‌توان طبقاتی احداث کرد، زیرا آزمایشگاه‌ها باید از یکدیگر تفکیک شوند.

مدیرکل پزشکی قانونی آذربایجان غربی کمبود بودجه را یکی از علل به تاخیر افتادن احداث این پروژه، ذکر می‌کند و می‌گوید: اخیرا مبلغی برای اجرای این پروژه در اختیار سازمان قرار گرفته است، بنابراین در چند ماه آینده مناقصه‌ای برای انتخاب پیمانکار برگزار می‌شود، تا کلنگ‌زنی و آغاز عملیات اجرایی انجام گیرد.

وی خاطرنشان می‌کند: زمانی که احداث این پروژه مصوب گردید، منبع مالی مورد نیاز 60 میلیارد ریال تخمین زده شد، ولی به دلیل تاخیر در اجرا و سیر صعودی نرخ مصالح و ادوات، پیش‌بینی می‌شود که برای احداث 110 میلیارد ریال باید به این پروژه اختصاص پیدا کند، و حداکثر در طول دو سال برای بهره‌برداری آماده می‌شود.

افتخاری از این که برای احداث سالن تشریح جسد در میاندوآب و خوی هنوز زمین موردنیاز این سازمان تامین نشده است، و از این که منبع مالی برای احداث توسط استانداری تخصیص یافت، ولی به دلیل فقدان زمین مجبور به عودت اعتبار شده‌اند، خبر داد، سپس برای اجرایی شدن مصوبات فوق نیز اظهار امیدواری کرد.

جالب این نکته است که وی در انتهای این بحث این طور نتیجه می‌گیرد « استاندارین پولو اُولْسا بیزهَ خَشْٰ‌‌لرْ ».

×مشکل کمبود نیروی انسانی نیز رفع می‌شود!

وی چارت اداری پیشنهادی سازمان مرکزی برای پزشکی قانونی در سراسر استان را 254 نفر، عنوان می‌کند و می‌افزاید: با وجودی که پرسنل این سازمان با حجم کاری سنگین رو‌به‌رو هستند، یک سوم پرونده‌های دادگستری در این مجموعه بررسی شده، بیش از 40 نوع خدمت ارائه می‌شود، ولی انجام این همه خدمت در سراسر استان فقط بر دوش 83 نفر قرار دارد.

افتخاری با اظهار به اینکه در مقابل این تعدد و تنوع کارهمچنین حجم سنگین مسئولیت تنها کاری که می‌توان برای پرسنل انجام داد، این است که از طریق جذب نیروی جدید، نسبت به کاهش ترافیک کاری اقدام شود، تصریح می‌کند: پرسنل در این سازمان به شدت کم است، به ویژه اینکه گروه تخصصی پزشک وجود ندارد.

مدیرکل پزشکی قانونی آذربایجان غربی به انجام مکاتباتی در این راستا با جلال‌زاده اشاره می‌کند و می‌گوید: برای جذب شش نفر پزشک موافقت‌های لازم صورت گرفته و مدیرکل منابع انسانی استانداری با نهاد ریاست جمهوری در این زمینه مکاتباتی کرده است، اگر مجوز برای استخدام صادر کنند، آزمون استخدام برای جذب نیروی جدید برگزار می‌شود.

وی از نبود پزشک زن در مهاباد، بوکان، شاهین‌دژ، سلماس، ماکو و نقده به دنبال آن از تضییع حق بانوان در این شهرستان‌ها، اظهار تاسف می‌کند و می‌افزاید: درخواست پزشک زن حق قانونی، شرعی و طبیعی مراجعه‌کننده‌ها محسوب می‌شود، ولی امکانات برای تامین این نیاز در سازمان وجود ندارد، پس بانوان گاهی معاینه پزشکان مرد را می‌پذیرند، ولی اغلب اجازه معاینه نمی‌دهند، و به دلیل چشم‌پوشی از حق خود، مظلوم واقع می‌شوند.

این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه صدور نظر کارشناسی معاینه دقیق و کامل را می‌طلبد، تصریح می‌کند: پزشکان مرد نیز از وضعیت کنونی خشنود نیستند، و هنگامی که بانوان به دلیل نبود پزشک زن از حق خود صرف‌نظر می‌کنند، پزشکان متاثر می‌شوند، بنابراین رسیدگی به این وضعیت و جذب نیروی انسانی کافی را خواستار هستند.

برای تهیه گزارش‌های قبلی مرارت‌های زیادی کشیده، در اثر آب رفتن سلول‌های خاکستری، درصدی از وزن مغزم کم شده بود، بنابراین انتظار داشتم، تعاملات سازنده‌ای شکل گیرد، ولی وقتی می دیدم، هر چه‌ کرده‌ام نتیجه آن پوچ هم نشد، احساس خسران می‌کردم و مدام از خودم می‌پرسیدم « نیهَ سَسْمَهَ سَسْ ِورْمَدلرْ؟! » ولی بالاخره به آنچه که دنبالش بودم، رسیدم.

× به ماموریت اعزام شدن پزشکان زن با وانت باکلاس!

در مصاحبه اخیر، مدیرکل پزشکی قانونی استان از اینکه ناوگان خودرویی مناسبی در اختیار این سازمان قرار نگرفته است، و اینکه کارکنان برای اعزام به ماموریت و نقل انتقال مسئله دارند، صحبت کرده بود، پس در این نشست از روند چاره‌جویی برای این موضوع سوال شد.

در مصاحبه قبلی به این نکته اشاره شد، استانداری مصوب کرده است، شش دستگاه خودروی مصادره‌ای در اختیار این سازمان قرار بگیرد، ولی متاسفانه هیچ‌گاه این مصوبه عملیاتی نشد، اما افتخاری خوش‌بین بوده و می‌گوید: این احتمال وجود دارد، که در این دو سال خودرویی مصادره نشده است. الله اعْلمْ!

وی از خرید یک دستگاه خودروی نیسان پیکاپ در سال گذشته به نرخ 450 میلیون ریال، خبر می‌دهد و خاطرنشان می‌کند: ارزش ریالی این خودرو در حال حاضر بیش از 900 میلیون ریال است، ولی این خودرو کاربرد عملی ندارد، زیرا به خاطر مصرف زیاد سوخت، فقط در مواقع ضروری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

افتخاری با اظهار به اینکه با چنین منبع مالی می‌شد، که سه دستگاه خودروی سواری خریداری کرد، و آن را بیشتر مورد استفاده قرار داد، می‌افزاید: به طور قطع کاربرد خودروی سواری بیشتر از خودروی باری است، ولی عدم وجود جواز برای خرید خودروی سواری مصوبه هیئت دولت می‌باشد، و نمی‌توان از آن تخطی کرد.

مدیرکل پزشکی قانونی آذربایجان غربی در پاسخ به این سوال که آیا پزشکان و کارشناسان زن سازمان همچنان با خودروی وانت‌بار سرصحنه و بالین مصدومان می‌روند، پاسخ می‌دهد: نه، خوشبختانه آنها چند ماه است، که با نیسان پیکاپ به ماموریت‌ها اعزام می‌شوند، ولی این خودرو هم وانت است ولی یک وانت پیشرفته و باکلاس!

× بازدید فرماندار ارومیه از پزشکی قانونی آذربایجان غربی/ راه‌اندازی پزشکی قانونی ارومیه

در دیدارهای رسمی و غیررسمی قبلی دریافتم، یکی از مهم‌ترین انتظارهای این مدیرکل بازدید دست‌اندرکاران استانی از این مجموعه و حضور یافتن  آنها در بین کارکنان است، به طوری که برخلاف عرف برای عملی شدن این موضوع حتی به نامه‌نگاری پرداخته است، تا شایده یاری از یاران به این مجموعه قدم گذاشته و از نزدیک شاهد شود، که کارشناسان با این حجم کار در اتاق 2 در 2 مشغول خدمت هستند.

پس در این مصاحبه که یقین باید، پرونده پزشکی قانونی را در خبرگزاری مختومه کنم، یکی از سوال‌هایم این بود که بالاخره کسی از کسان، دعوت شما را اجابت کرد یا خیر؟ که افتخاری از حضور جواد شریف‌نژاد در اداره پزشکی قانونی استان و ترتیب یافتن یک نشست صمیمانه با وی خبر داد.

این مدرس دانشگاه به تفکیک اداره پزشکی قانونی ارومیه از استان، بعد از تعطیلات عید نوروز سال 1392 اشاره می‌کند، به طوری که با پیشنهاد نماینده مردم ارومیه در مجلس نادر قاضی پور این موضوع محقق شد، در این راستا با استانداری نیز برای جلب مساعدت مکاتبه کرده است.

از آنجا که در چند ماه اخیر توجه استانداری و فرمانداری ارومیه به انتخابات ریاست جمهوری، شورای شهر و میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری معطوف بود، هنوز در این ارتباط پاسخی دریافت نکرده‌اند، ولی با توجه به مجموعه اقداماتی که در چند ماه گذشته انجام گرفته است، افتخاری اطمینان دارد، در این ارتباط نیز سازمان از حمایت مادی و معنوی برخوردار ‌شود.

در چند ماه اخیر مدام به خودم و اجداد صبورم درود می فرستادم، و با خودم زمزمه می‌کردم، « یا رَبْ! بو نَهَ ایشْدی؟ هٰانسْ قاپونو چٰالاجٰایدمْ چٰالمٰادیمْ؟» همکاران که استیصالم را به دلیل عبث ماندن حرکت‌هایم می‌دیدند، در مقام تسکین برمی‌آمدند و می‌گفتند، رسانه موظف به انجام تکلیف است، نه رسیدن به نتیجه؛ ولی در نهایت شد، آنچه باید می‌شد.

×تقدیرها و تشکرهای خالصانه از مقامات عالی‌رتبه آذربایجان غربی

تصور وی از جلال‌زاده شخصی بردبار، با حسن تدبیر و سعه صدر است، زیرا در مقابل انتقادهایی که در چند ماه اخیر صورت می‌گرفت، صبوری کرده و با اتخاذ تمهیدات لازم و از طریق به کارگیری همه اختیارات قانونی خود به اصلاح روند جاری،  بهبود روابط با این مجموعه و رفع نواقص پرداخته است.

افتخاری از اینکه انتقادها و نارضایتی‌ها به فضای رسانه‌ای انتقال یافته ولی این حرکت از سوی مقامات استان به سیاسی‌کاری و غرض‌ورزی تعبیر نشده است، اظهار خشنودی می‌کند و این طور می‌گوید که از مطرح کردن دغدغه‌های خود فقط یک هدف را دنبال می‌کردیم، و آن هم این که بتوانیم، در اقامه عدالت بهتر نقش‌آفرینی کرده، و به تصمیم‌سازان استان‌مان یادآوری کنیم که « بورْدا بیزْدَه وٰاریخْ».

این مدرس دانشگاه با بیان این نکته که جلال‌زاده در سطح استان تصمیم‌گیری می‌کند، پس این اختیار را دارد، که سایر سازمان‌ها را گاهی اوقات بنا به صلاحدید خود نسبت به بعضی از سازمان‌های دیگر در اولویت قرار دهد، پس این به معنای غفلت از یک مجموعه و ارجح دانستن دیگری نیست.

نماینده‌های مردم در مجلس به ویژه نماینده‌های مردم ارومیه قاضی‌پور و جهانگیرزاده، نماینده سردشت و پیرانشهر خضری، نماینده بوکان عثمانی، نماینده‌های میاندوآب حجت الاسلام بیگی، عیسی‌زاده بنا به گفته وی در کنار تلاش‌گران این مجموعه هستند، و برای تصویب قانون فوق‌العاده خاص حقوق کارکنان پزشکی قانونی و رفع اشکالات آن، ارجاع نامه‌های سازمان به وزیر دادگستری و تصویب پروژه‌ها در سفرهای دولت همت کرده‌اند.

مدیرکل پزشکی قانونی آذربایجان غربی سازمان‌های زیرمجموعه قوه قضائیه از جمله دادگستری، اداره کل زندان‌ها اقدامات تامینی و تربیتی، ثبت احوال، ثبت اسناد املاک و ..  را اعضای یک خانواده توصیف می‌کند، چرا که روابط تنگاتنگ و نزدیکی با این سازمان‌ها وجود دارد، و روز به ‌روز برای تقویت روابط اهتمام می‌شود.

وی از مدیریت دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی به طور ویِژه قدردانی می‌کند، زیرا این سازمان سالن تشریح جسد به طور مستقل ندارد، به همین دلیل کالبدشکافی اجساد در بیمارستان‌ها انجام می‌گیرد، همچنین سالنی در بیمارستان امام (ره) ارومیه به صورت امانی در اختیار دارند، بنابراین از ریاست این بیمارستان نیز به نیکی سخن می‌گوید.

افتخاری از ریاست سازمان مرکزی پزشکی قانونی و معاونت‌های آن به عنوان یک حامی همیشگی و پشتیبان واقعی یاد می‌کند، زیرا تا مقدورات برای تامین نیازها، تلاش کرده‌اند، به عنوان مثال در سال گذشته برای خرید ساختمان اداره بوکان درخواست مساعدت شد، که نهایت همکاری صورت گرفت.

×سپاس‌های بی‌پایان از پرسنل سختکوش پزشکی قانونی آذربایجان غربی

طبق گفته وی کارکنان این مجموعه در طول سال گذشته 90 هزار پرونده ورودی را بررسی کردند، به طوری که میزان ورودی پرونده در سال جاری نسبت به سال گذشته 11 درصد افزایش یافته و مسلم است که این حجم کار بر دوش 82 نفر سنگینی می‌کند، ولی به دلیل محدود بودن منابع مالی، اضافه کاری ناچیزی پرداخت می‌شود.

افتخاری از اینکه بین مردم در مورد خدمات این مجموعه شناختی وجود ندارد، اظهار تاسف می‌کند و می‌گوید: باور حاکم بر جامعه این است، که در سازمان ما هیچ کاری انجام نمی‌شود به جز معاینه مسافران آخرت؛ حال آنکه واقعیت این نیست، کارشناسان ما مدارج علمی بالا دارند، که در حوزه‌های معاینات، آزمایشات، کمیسیون‌ها، متوفیات و امور پژوهشی به شکل گمنام خدمت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در سایر اداره‌ها، کارکنان تا ساعت 14 در فضایی آرام و عاری از آلودگی خدمت می‌کنند، ادامه می‌دهد: این سازمان تا 20 شب کشیک دارد، پزشکان از 20 شب تا هشت صبح نیز آماده‌باش هستند، به طوری که هر ساعت از بامداد فراخوانده شوند، در اداره یا محل حادثه حضور می‌بایند، به ویژه اینکه کارشناسان سالن تشریح جسد در خطر ابتلاء به بیماری‌های خطرناک هپاتیت، سل، ژاکوب و کرتسفلد قرار دارند.

وی پرسنل این سازمان را به عنوان نمونه‌ای از خادمان پاک و بی‌ادعا می‌شناسد، بر این باور خود اصرار دارد، زیرا مسئولیت‌های کارشناسان در گروه مشاغل سخت و زیان‌آور قرار دارد، ولی مزایای چندانی دریافت نمی‌کنند، با این وجود مقابل پیشنهاد رشوه برای تغییر نتیجه آزمایش‌ها و نظرات کارشناسی سست نمی‌شوند، فقط به اجرای قانون فوق‌العاده خاص حقوق کارکنان پزشکی قانونی و افزایش درآمد از ممر قانونی چشم دوخته‌اند.

مدیرکل پزشکی قانونی آذربایجان غربی می‌افزاید: کارکنان سایر سازمان‌ها بدون تنش عصبی به مراجعه‌کننده‌ها پاسخ می‌دهند، سنگین‌ترین کار‌شان امضا کردن اوراق است، در حالی که کارکنان این سازمان در بهترین حالت با اجساد متلاشی‌نشده، بد‌‌ن‌های مجروح و چهره‌های غم‌زده روبه‌رو هستند، بدترین حالت نیز احتیاجی به توضیح ندارد.

طبق گفته افتخاری افراد آماده‌باش موظف هستند، که هرموقع فراخوانده شوند، در صحنه حضور یابند، تا به پرونده امنیتی یا اورژانسی رسیدگی شود، حال آنکه حقوق‌شان با این همه تنش و فشار تناسب ندارد، به راحتی می‌توانند با ترک این مجموعه و راه‌اندازی کلینیک‌ درمانی به درآمد کافی با کار نصف روز دست یابند.

نکته پایانی

در 14 ماه گذشته برای تهیه دو گزارش و گرفتن بازتاب آن به هر دستاویزی متوسل شده بودم، بنابراین از وی در ارتباط با وظایف خبرنگاران سوال کردم، درخواست افتخاری از رسانه‌ها این بود، که مشکلات واقعی اداره‌ها را مطرح کنند و به دغدغه‌های مدیران بپردازند، زیرا حمله صرف و بهانه‌جویی برای یک رسانه فضیلت نیست.

وی تاکید می‌کند: اگر رسانه‌ها بدون در نظر گرفتن خدمات مسئولان فقط به پررنگ کردن نقاط ضعف مبادرت کنند، مدیران از خدمت صادقه و بی‌منت می‌پرهیزند، و انگیزه خود را برای تکاپو از دست می‌دهند، زیرا به این نتیجه رسیده‌اند که « ایشدَمیرَمْ چاللار، ایشْدیرَمْ گینهَ چاللار، پَسْ ایشْدَمیْرمْ تاپلاسین‌لار! وٰالله... ».

افتخاری معتقد است، خبرنگار فقط در یک مورد باید قلم خود را بر زمین بگذارد، آن هم زمانی است که مصالح نظام اسلامی این چنین اقتضاء می‌کند، بنابراین نباید به بهانه اطلاع‌رسانی، از آرمان‌های انقلاب و منویات رهبری چشم پوشید، از طرف دیگر این موضوع نباید به دستاویزی برای مدیران تبدیل شود، که در کار خود قصور کنند، سپس هر انتقادی را مغایر مصالح نظام تلقی کرده، و با خبرنگاران برخورد کنند.

در این گفتگو از این سخن گفتیم، که شجاعت دوسویه در رسانه و مسئول برای طرح مشکلات باید وجود داشته باشد، و گفته شد، که رسانه‌ها و مسئولان اگر به تقدیر الهی ایمان داشته باشند، می‌توانند توام با صداقت و شجاعت سخن بگویند، و خوف از دست دادن نان و مقام را به دل راه ندهند، زیرا هر آنچه خداوند داده است، فقط او می‌تواند بستاند.

در دیدار با وی از این خبر دادم، که پیرو انتشار گزارش‌های قبلی، ایمیل‌هایی مبنی بر تقدیر و تشکر از پزشکی قانونی کشور دریافت کرده‌ام، و اینکه در این ایمیل آمده بود، اداره روابط عمومی سازمان مرکزی به محض مشاهده گزارش‌ها نسخه چاپی آن را تهیه کرده، و به مقامات ارشد سازمان مرکزی انعکاس داده است، و چقدر از این بابت شوق‌مرگ شده‌ام!

از این خبر دادم که در ایمیل‌ها آمده‌ بود، گزارش‌هایم در پورتال همچنین وبلاگ سازمان مرکزی و بولتن داخلی سازمان انتشار یافته، و به مدیران کل استان‌های سراسر کشور و روابط عمومی آنها به وسیله تماس و ارسال پیام کوتاه سفارش شده است، که گزارش منتشره را مطالعه کرده و برای طرح معضل‌های خود از فن بیان این گزارش‌ها الگوبرداری کنند.

مدیرکل پزشکی قانونی آذربایجان غربی اطلاعات من را تائید و این طور تکمیل کرد، که بعد از انتشار گزارش، مدیرکل‌های ادارات سایر استان‌ها، با وی تماس گرفته‌اند، و به خاطر مطرح کردن دغدغه‌هایی که در سراسر کشور نگران‌کننده است، قدردانی کرده‌اند زیرا بیان این مسائل با لحن صریح شجاعت می‌خواهد، و این قبیل حرکت‌ها در توان هر کسی نیست!

سپس افتخاری به توزیع نسخه‌های چاپی گزارش‌های قبلی در بین پرسنل اشاره کرد، و از این خبر داد، که همه پرسنل آنها را دقیق مطالعه کرده، و همه به ویژه پزشکان با مدیریت جهت تشکر کردن به دلیل طرح مسائل تماس گرفته و ملاقات کرده‌اند، چرا که دغدغه‌ها را بی‌پروا و قاطعانه مطرح کرده بود.

کلام آخر....

از خرداد ماه سال گذشته تا این لحظه برای تهیه سه گزارش چه کارها که نکردم، وصیت کردن، تحمل تهمت‌هایی مبنی بر اینکه از سازمان ذی‌ربط صِله گرفته‌ام، ظاهر شدن در قامت پیش‌مرگ این سازمان در مقابل نگاه‌های دلنشین مقامات اجرایی، روضه‌خوانی برای مقامات پارلمانی، دق‌الباب کردن باغ لسان‌الغیب، دیدن چندین رویای صادقانه در عالم معنا و سفر رفتن فقط گوشه‌ای از تلاش‌های نامتعارف من به عنوان یک خبرنگار می‌‌باشد.

این همه دوندگی و تلاش کردم، زیرا اطمینان قلبی داشتم، بالاخره دیر یا زود خواهد رسید، آن روزی که نه از شکوه‌ها نه از بی‌مهری‌ها، نه از غفلت‌ها، نه از شنیدن و سکوت کردن‌ها بلکه از این بنویسم، که قلم در دیار من هیچ نیست، پس امروز سربلند از این می‌نویسم، که حرمت قلم را مقامات آذربایجان غربی پاس داشتند.

امروز نه از عصیان قلم، نه از فریاد قلم، بلکه از عظمت قلم می‌نویسم، چرا که به حرمت آن، دل‌ها به هم نزدیک شد، قلم با قلبم، قلبم با قدم همگام شدند، تا به چنین روزی برسم، که نور چشمانم را چراغ راه قلم کنم، با دست‌های متبرک بر تربت وطن به ریسمان رسانه چنگ زنم، و فریاد ‌کنم که « مادرم ایران آسوده باش، زیرا ما همه با هم هستیم».

وَاللَّهُ بمَا تَعْمَلُونَ خَبِیرٌ

------------

سونیا بدیع

----------انتهای پیام/61002/ع40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول