اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاندار مازندران در گفت‌و گو با خبرنگاران فارس اعلام کرد

شرایط جذب سرمایه‌گذاری جدید پالایشگاه مازندران در ساری

استاندار مازندران گفت: موضوع پالایشگاه را از طریق خبرگزاری فارس اعلام می‌کنیم، 200 هکتار زمین دولتی با مجوز زیست محیطی آماده است تا این امکانات را در اختیار سرمایه‌‌گذاران قرار دهد.

شرایط جذب سرمایه‌گذاری جدید پالایشگاه مازندران در ساری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، بحث پالایشگاه مازندران، اشتغال پایدار، مقایسه عملکرد سابقه طاهایی در مازندران و قزوین، مسکن مهر، خبرنگاران و جلسات استانداری و حضور طاهایی در دولت یازدهم از مواردی بود که استاندار سعی کرد در نشست حدود یک ساعته با خبرنگاران فارس در مازندران پاسخ دهد.

فارس: آقای طاهایی شما در مازندران و قزوین در دولت نهم و دهم استاندار بودید، مقایسه زیرساختی و توسعه‌ای این دو استان را چگونه می‌بینید؟

طاهایی: هر استانی مختصات خاص خود را دارد و استان قزوین یک استان جدیدالتاسیسی است که از راه‌اندازی استانداری در آن 11 سال و اندی سپری شده بود و مشکلات و مسائل خاص استانداری‌های جدیدالتاسیس را داشت چون در قالب یک آزادراه به کرج و تهران متصل می‌شد خود آن را در واقع یک شریان آزادراهی بوده قزوین و زنجان متصل می‌شد کمک کرد به توسعه استان.

به اضافه که از دیرباز یکی از شهرک‌های صنعتی به نام شهرک البرز در ایجاد شده بود که این ظرفیت خوبی فراهم آمد از زمانی که محدودیت سرمایه‌گذاری صنعتی تا شعاع 120 کیلومتر به تهران بود میل به سرمایه‌گذاری قوت گرفت.

در کنار آن قزوین نیم قرن در دوران صفویه پایتخت ایران بود، موضوع پایتخت بودن به طور طبیعی موجب شد استان از یک ویژگی خاصی به لحاظ اقلیمی و جمعیتی برخودار باشد، مازندران با گیلان و گلستان اشتراک‌های ویژه‌ای دارد، البرز اشتراک مازندران و قزوین است.

قزوین صنعت قوی دارد اما اتاق بازرگانی این استان آن بهره‌مندی که اتاق بازرگانی مازندران دارد را نداشت تازه به دنبال یک مکان بودند تا مکان اتاق بازرگانی مانند مازندران را راه‌اندازی کند در حالی که از لحاظ سرمایه‌گذاری قزوین بالاتر از مازندران است اما اتاق بازرگانی آن متناسب با نیازهای این استان نبود اما به لحاظ امکانات صنعتی شرایط برتری دارد.

 فارس: راه‌اندازی پالایشگاه در مازندران دولت نهم در سفر اول دولت مصوب شده بود ولی با کش و قوس‌های مختلف تعیین مکان و نداشتن سرمایه‌گذار به ناکجا آباد ختم شود، اما الان سرمایه‌گذار ندارد ظرفیت استان در دولت با کش و قوس‌هایی از بین رفته است می‌شود عنوان کرد که مشاوره خوبی به دولت برای مصوبات ارائه نشد؟

طاهایی: آن روزی که بحث احداث پالایشگاه در مازندران و انتخاب منطقه پشتکوه در چهاردانگه به دلیل فاصله از عرصه‌های جلگه‌ای و بهره‌مندی از عرصه‌های منابع ملی مطرح شد، به این دلیل بود که در جلگه اراضی ملی به میزان 200 هکتار نداریم، چه در غرب استان و چه در جلگه.

مصوبه سفر دولت تسریع به چهاردانگه ساری بود، از اول بحث نبود که دولت می‌خواهد سرمایه‌گذاری کند، دولت امکان‌پذیر کرد بحث سرمایه‌گذاری را، هم مجوز محیط‌ زیست و زمین را فراهم کرد و چون بنا بود سرمایه‌گذار با سرمایه خودش وارد شود، قرار بود بیش از 2 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز داشته باشد و شرایط سرمایه‌گذاری در این کشور در شرایط تحریم قرار داشت و حلقه تحریم‌ها در سال 90 و 91 با تحریم بانک مرکزی تنگ‌تر شد.

حضور سرمایه‌گذار خارجی هم با این روند را با مشکل مواجه کرد و اگر سرمایه‌گذار ایرانی هم بود که بخواهد از خارج سرمایه‌گذاری کند امکان‌پذیر نبود.

بحث مشاوره نبود، سرمایه‌گذار آمد و ما در مازندران سابقه چنین سرمایه‌گذاری در آرشیو نداشتیم و بانک اطلاعات نداشتیم اما قانون سرمایه‌گذاری هم این است که اگر کسی آمد، اعلام آمادگی برای سرمایه‌گذاری کرد تضمین‌هایی باید می‌سپرد و مدت زمانی به اندازه شش ماه از سوی سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی و اقتصادی که معاونتی است در وزارت امور اقتصاد و دارایی این فرصت را در اختیار آنها قرار می‌دهد و به همین دلیل فرصت سرمایه‌گذاری از سوی سرمایه‌گذار منقضی شد و قرارداد وی زمانی که نتوانست تضمین‌های لازم را ارائه کند، لغو شد.

نفر دوم هم آمد و گفت من سرمایه‌گذاری را انجام می‌دهم و استانداری برای اینکه نشان دهد که میل به سرمایه‌گذاری دارد به آنها فرصت دارد استاندار فرصت را اختصاص داد و ماجرای کلنگ‌زنی در زمانی انجام شد که  نفر دوم مسئول راه‌اندازی پالایشگاه نفت در ساری شده بود و مهمانانی از مالزی و امارت نیز در مراسم بودند و با حضور وزیر کشور در سال 89 کلنگ‌زنی با حضور مهمان‌های خارجی به زمین زده شد و به دلیل تحریم و یا چیزهای دیگر که برای ما هم ناشناخته ماند سرمایه‌گذار خارجی نیامد و شرکت دوم هم نتوانست تضمین‌ها را ارائه دهد و کار را شروع کند و مجوز آن هم توسط حوزه مربوطه لغو شد.

اتفاقاً وقتی نفر دوم را معرفی کردیم باید او به ازای سرمایه‌گذاری 20 درصد وثیقه به معاونت برنامه‌ریزی وزارت نفت ارائه می‌داد که در این بخش هم مرجع آن استانداری نبود، وزارت نفت بود و چنین فرایندی طی شد و عرصه‌ها و اسنادی که آقای سرمایه‌گذار به وزارت نفت ارائه داد، چگونه شد در حیطه وظیفه استانداری نبود، استانداری مانع ایجاد نکردند.

اخیرا یکی از سرمایه‌گذاران معروف ایران که چند کارخانه دارد و پتروشیمی دارد نیروهای خود را برای بررسی شرایط راه‌اندازی پالایشگاه فرستاد در قزوین با ایشان آشنا شده بودم شاید فاکتور اساسی و محوری تاثیری بود که از موضوع تحریم بر این سرمایه‌گذاری در چهاردانگه گذاشت و نهایتا محقق نشد.

 فارس: پالایشگاه بهشهر چی؟

طاهایی: مشکل بهشهر نداشتن مجوز زیست محیطی بود و کلنگ آن با حضور وزیر نفت وقت زده شد، قدم‌های بعدی را استان برای مجوزهای بعدی انجام دهد و اراده استان بر این بود که برای انجام سرمایه‌گذارای اقدام کند و با وجود اینکه وزیر نفت وقت اکراه داشت که این کلنگ‌زنی را انجام دهد.

نماینده بهشهر در مجلس به شدت پیگیر پالایشگاه در بهشهر بود، استانداری با اراده نماینده تقابل نشان نداد و همراهی کرد و با بررسی‌های زیست محیطی منوط به این شد که راه‌اندازی پالایشگاه در آن منطقه به دلیل نزدیکی به تالاب بین‌المللی میانکاله نگرانی و دغدغه سازمان محیط زیست کشور این بود. از این جهات نگران بودند که نهایت این این ختم شد که در عرصه دیگری کارهای اجرایی را سرمایه‌گذار پیگیر کند.

 فارس پاسخ استاندار به توقع ایجاد شده در این بخش چیست؟

طاهایی: شما برگردید به آرشیوها که آیا استاندار مصاحبه کرده و دیگرانی بودند و در چارچوب دولت کسی سخن گفته که واقعیت خارج دارد بیان مطالب را نقض می‌کند.

 فارس: کارخانه خودروسازی در گهرباران نیز یکی از طرح‌های اقتصادی دولت در مازندران بود، در حال حاضر در چه شرایطی قرار دارد؟

طاهایی: سرمایه‌گذاری سایپا در گهرباران در زمان من مطرح شد بعد از اینکه سرمایه‌گذاری ایران خودرو در بابل در دوران استانداران سابق (کریمی) و اسبق(شفقت) مطرح و در زمان من به بهره‌برداری رسید ما ضمن اینکه برای ایران خودرو طرح توسعه را پیگیری می‌کردیم به دلیل مشکلات ایران خودرو انجام طرح توسعه به آن صورت که مدنظر بود، محقق نشد و قرار بود که ایران خودرو ماشین سریر سمند تولید کند که به پژو پارس تبدیل شد.

و این کارخانه نیز روزانه تعدادی خودرو تولید و به بازار کشور عرضه می‌کند اما آنجا نیز زیرساخت‌های احتیاج دارد راه‌آهن سراسری که شرکت راه‌آهن اعتقاد دارد که چون اختصاصی است باید خود ایران خودرو خط آهن را ایجاد کند و انتقال خودرو از جاده شهید صالحی بابل با مشکلاتی مواجه شده بود در نهایت در  22 بهمن سال 89 وزیر صنایع را به عنوان سخنران دعوت کردیم و وزیر وقت صنعت و معدن مهندس محرابیان در حضور نماینده ولی فقیه و نمایندگان مجلس پذیرفت با نظر مساعد راه‌اندازی سایپا را در گهرباران دنبال کند و در زمینی که برای مسکن مهر اختصاص یافته بود و بنا به دلایلی احداث مسکن مهر در آن منطقه محقق نشده بود، 60 هکتار از این زمین برای سایپا درنظر گرفته شد که به مشکلات اقتصادی برخورد کرد اما فایل این موضوع باز است مازندران چهارمین مرکز قطعه‌سازی کشور است و راه‌اندازی سایپا توجیه اقتصادی داشت به همین دلیل کارخانه دیگری غیر از ایران خودرو ایجاد شد.

 موضوع پالایشگاه را از طریق خبرگزاری فارس اعلام می‌کنیم 200 هکتار زمین دولتی با مجوز زیست محیطی آماده است تا این امکانات را در اختیار سرمایه‌‌گذاران قرار دهد.

زمانی که پروژه پالایشگاه نفت در ساری مطرح شده بود شرایط فعلی که خط لوله گاز دامغان به نکا با لوله 45 اینچی عملیاتی نشده بود، مشکل زیست‌محیطی انتقال گاز حل نشده بود اما در حال حاضر این شرایط فراهم شده است و وزارت نفت طرح آن را به سمت پیمان برده است و در آینده خط لوله ساخته می‌شود که مولفه خوبی در این بخش است که خبرگزاری فارس بتواند این موقعیت را ویژه پیگیری و اعلام آمادگی مسئولان استان را بیان کند.

همچنین در سفر سوم دولت (که در زمان من انجام شده بود) هنوز موضوع اکتشاف نفت در دریای خزر به نقطه‌های روشن نرسیده بود اما این موضوع نیز در اردیبهشت 90 توسط رئیس جمهور بشارت داده شد که علائمی از ذخایر نفت و گاز در حوزه ایران فراهم آمده و این عامل جدید، سرمایه‌گذاری می‌تواند را توجیه پذیرتر کند.

 فارس: بحث بیکاری در مازندران دغدغه خیلی‌ها است و ظرفیت بالقوه‌ای که این استان دارد اما از سوی مسئولان اعلام می‌شود که 100 هزار فرصت شغلی ایجاد شده است اما مردم آن را ملموس نمی‌بینند و آن را آمارسازی می‌کنند، استاندار چه پاسخی دارد که به افکار عمومی بدهد؟

طاهایی: ایجاد اشتغال نبود بلکه 100 هزار فرصت اشتغال است که این مسئله با ایجاد اشتغال فرق می‌کند.

ایجاد فرصت شغلی پایدار بخشی از دغدغه مردمی است که خانه دانش‌آموخته بیکار دارند و چون دانش‌آموخته‌های دانشگاهی نیز به دنبال کار دولتی هستند تصور می‌کند اگر وارد دولت شوند 30 سال شغل تضمین یافته نصیب آنها می‌شود در حالی که ظرفیت اشتغال در دولت محدود و محدودتر می‌شود و سیاست‌گذاری کوچک‌سازی دولت به شدت پیگیری می‌شود و ادغام‌های سه وزارتخانه در یک وزارتخانه، توسعه اشتغال در سه وزارتخانه را نداریم وزارت راه و شهرسازی از وزارت مسکن شکل می‌گیرد شاید و موضوع اشتغال را حفظ کند اما ظرفیت جدید ندارد.

بحث فرهنگ کار نیاز ضروری است به عنوان نمونه بحث ماهی‌دار کردن چاه‌‌های که بعد از فصل زراعی می‌تواند برای پرورش ماهی استفاده کرد و تقاضا باید بیایید و لزوما نمی‌خواهد از دانش‌آموخته رشته شیلات استفاده کند.

ما در استانی که بالای 250 هزار دانشجو را دارد که این میزان بالاترین نرخ موسسات آموزش عالی غیردولتی در کشور است و هر ساله از پیام نور و علمی و کاربردی نیز دانش‌آموخته بیرون می‌دهد باید برای این فرد شغل پایدار ایجاد کرد موضوع سختی است و حل این مشکل سختی است و موضوع تحریم و شرایط و تنگناهای اقتصادی شرایط را تنگ‌تر می‌کند و استکبار هم ناکارآمدی نظام را نشان بدهد تحریم‌ها را شکل می‌دهد.

اما 100هزار فرصت شغلی بخشی در سامانه رصد ثبت شد و هر کسی که تعبیری دارد بررسی میدانی انجام دهد و درب اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی استان برای بررسی به روی همه باز است.

درست است بخشی از اشتغال در بخش نوسازی و مسکن مهر ایجاد شد که به عنوان نمونه بیش از 30 هزار مسکن مهر در استان احداث شد که اگر هر کدام 80 متر مربع باشد یک رقم  زیادی از اشتغال به این موضوع اختصاص پیدا می‌کند.

 فارس: عدم حضور خبرنگاران در جلسات استانی علت خاصی داشت؟

طاهایی: در جلساتی که خبرنگاران دعوت نشده بودند ناگزیر بودیم که وقت خبرنگار را به دلیل اینکه بعضی از کارگروه‌ها مرور کارها با مدیران بود و تصمیم‌گیری جدیدی نداشت خبرنگاران را دعوت نکردیم چون گاهی برای یک موضوع می‌خواهم با مدیری دعوا و ‌انتقاد کنم و گپ و گفت مدیریتی داشته باشم که نمی‌خواهم در سطح جامعه مطرح شود.

  نمی‌خواهم در بیرون از خانواده دولت مطرح شود و به عنوان نمونه از بانکی گله کنم که نمی‌خواستم در بیرون مطرح شود که خدمات آن بانک ناکارآمد جلوه کند و در بیرون مطرح شود.

 فارس: آقای طاهایی شما بارها و بارها اعلام کردید که از دولت شهید رجایی تا دولت‌های فعلی حضور داشتید الان در آستانه تحویل دولت نهم و دهم به یازدهم هستیم آیا شما در حلقه مدیریتی حضور دارید؟

طاهایی: من در همه دولت‌ها براساس دعوت رفتم، به گروه و جناحی وابسته نبودم که با گروه و حزبی ورود کرده باشم، اگر دعوتی برای خدمت باشد کسی که روحیه خدمت دارد و احساس و توانایی خدمت‌گذاری دارد باید پاسخگو باشد و از دولت شهید رجایی با دعوت حاضرشدن و زمانی که برای استانداری به مازندران آمدم به دعوت استاندار وقت بود و حتی نماینده مجلس هم شدم به دعوت مردم بود اگر معاون وزیر کار شده بودم به دعوت بود و در هر دولتی که حضور داشتم و توفیق خدمت فراهم بود بنا به دعوت بود.

 فارس: اخیرا عنوان شد که جلسه‌ای را با استاندار دولت اصلاحات آقای کشاورزیان که یکی از مشاوران آقای روحانی هستند، داشتید آیا این مسئله مربوط به حضور شما در دولت یازدهم نبود؟

طاهایی: جلسه اخیر با آقای کشاورزان درباره حل مشکل یکی از همکاران که قبلا فرماندار بود، برگزار شد که در کنار آن گپ و گفت دوستانه فراهم شد و چون هر دو عضو مجتمع فرهنگی به نام هدایت که با محوریت علامه جوادی‌آملی است حضور داریم و در قالب هیئت امنا فعالیت می‌کنیم، ارتباط این چنینی داریم.

فارس: آیا تاکنون برای حضور در دولت یازدهم از شما دعوت شده است؟

فارس: هنوز دعوت نشده است، چون هنوز دولت شکل نگرفته است و نه با من بلکه با هیچ استانداری در دولت فعلی صحبت نشده است. وزیر کشور باید معرفی شود و در رده بعدی استاندار مطرح شود در هر حال هر اتفاقی که قرار است بیفتند خیر است.

طاهایی در پایان گفت: ظاهرا پرسش‌های شما باقی مانده است و من در جلسه بعدی پاسخ خواهم گفت.

انتهای پیام/86003/ش40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول