اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد حوزه علمیه قم:

ابلاغ آیات سوره توبه توسط حضرت علی (ع) نشانه جایگاه والای ایشان است

استاد حوزه علمیه قم گفت: دستور ابلاغ آیات سوره توبه توسط حضرت علی (ع) به مشرکان از جانب خداوند صادر شد و این مسئله فضیلتی بزرگ برای آن حضرت به شمار می‌آید.

ابلاغ آیات سوره توبه توسط حضرت علی (ع) نشانه جایگاه والای ایشان است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله شیخ علی بحرینی یزدی امروز در جمع زائران مسجد مقدس جمکران با اشاره به اینکه سوره مبارکه توبه از جمله سوره‌هایی است که بر فضیلت حضرت علی (ع) تاکید می‌کند، اظهار داشت: این سوره اسامی مختلفی دارد، برائتش می‌گویند چون نخستین کلمه این سوره برائت و بیزاری از جانب خدا و رسول خدا نسبت به مشرکین است، توبه‌اش می‌گویند چون در این سوره آیات توبه تکرار شده است و آن را سوره فاضحه می‌گویند چون آیاتی درباره علائم و نشانه‌های منافقین در این سوره آمده که آن‌ها را رسوا ساخته است.

وی ادامه داد: آیات اولیه این سوره فضائلی برای امیرالمؤمنین (ع) در ابلاغ آن به مشرکین است، حضرت رسول اکرم (ص) هنگام نزول این آیات آن‌ها را به ابی بکر دادند تا در موسم حج برای مشرکین قرائت کند. مشرکین در حج مراسمی داشتند و یکی از مراسم‌های آن‌ها این بود که اگر گاهی لباس‌های مناسبی را نداشتند چه زن و چه مرد برهنه طواف کعبه می‌کردند و کارها و رسوم غلطی داشتند.

استاد حوزه علمیه قم افزود: منافقین به جای اینکه ذکر بگویند دور کعبه طواف کرده و سوت و کف می‌زدند، این آیات را پیامبر (ص) به ابی بکر داد که برای آنان بخواند، جبرئیل بر حضرت خاتم الانبیاء نازل شد و گفت خدایت سلام رسانده و به تو فرمان داده که آیات سوره مبارک برائت را یا باید خودت در مکه برای مشرکین تلاوت کنی و یا باید کسی که از تو هست یعنی علی بن ابیطالب (ع) آن را تلاوت کند.

آیت‌الله بحرینی یزدی با بیان اینکه این مسئله حکمتی داشت که پیامبر(ص) ابی بکر را نصب کند و خدا آن را عزل کرده و علی (ع) را برای قرائت این آیات منصوب کند، گفت: حضرت علی (ع) این آیات را از ابی بکر گرفتند و آن را در مکه برای مشرکین و مسلمین خواندند و قوانینی را هم از جمله اینکه هیچ مشرک و بت پرستی حق ورود به حرم الهی را ندارد و هیچ مرد و زن محرمی حق ندارند کنار کعبه برهنه وارد شود را برای آنان وضع کردند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه پیامبر (ص) هرگاه حضرت علی (ع) را می‌دیدند، می‌گفتند علی و شیعیانش رستگارانند، ابراز داشت: خوشا به حال کسانی که واقعاً شیعه حضرت علی (ع) هستند و فقط ادعا نمی‌کنند، کسانی که به مال و جان در راه خدا انفاق می‌کنند درجاتشان بالاتر است و خدا آنان را به رحمت و رضوان الهی مژده می‌دهد.

استاد حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود به غیبت امام زمان(ع) اشاره کرد و گفت: این غیبت از دوران بارداری حضرت آغاز شده بود و ایشان دو مرحله غیبت کبری و صغری دارند. غیبت یکی از سنت‌هایی است که خداوند در اولیایش قرار داده، ولی هر کدام به ترتیبی خاص بوده است.

آیت‌الله بحرینی در ادامه به برخی از غیبت‌های پیامبران الهی اشاره کرد و ادامه داد: غیبت امام زمان (عج) آن طور که از روایات بر می‌آید از جنس غیبت حضرت یوسف (ع) است، زیرا ایشان ما را می‌بینند ولی ما ایشان را نمی‌شناسیم. 10 برادر وارد شدند، گندم را خریدند، از طرف حضرت یوسف پذیرایی شدند، حتی ایشان نشانه هم داد که شما یک برادر دیگر هم دارید بار بعد او را هم بیاورید، ولی باز هم هیچ‌کدام ایشان را نشناختند.

وی خاطرنشان کرد: امام زمان (ع) ما را می‌بینند، آیا باطن ما، رفتار و کردار و گفتار ما در شان ایشان هست یا نه؟ ما باید ایشان را همواره ناظر بر اعمالمان ببینیم و سعی کنیم خود را با خواسته‌های آن حضرت منطبق سازیم و برای حضرت به عنوان یک منتظر واقعی قرار گیریم.

انتهای پیام/78009/ب30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول