اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یک استاد دانشگاه در گفت‌و‌گوی تفصیلی با فارس:

مردم خبرنگاران را نماینده خود می‌دانند/شرافت خبرنگاری در ایران با غرب قابل قیاس نیست

یک استاد دانشگاه گفت: مردم خبرنگاران را نماینده خود دانسته و قدرت رسانه را درک کرده‌اند، لذا با رسانه‌ها ارتباط خوبی دارند.

مردم خبرنگاران را نماینده خود می‌دانند/شرافت خبرنگاری در ایران با غرب قابل قیاس نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، با توجه به پیشرفت تکنولوژی و تغییر در رویه اطلاع‌رسانی از نشریات مکتوب به میکرورسانه‌ها، سرعت انتقال اخبار و اطلاعات از روزها، ساعت‌ها و دقیقه‌ها به میکروثانیه رسیده و خبرنگار به‌عنوان رکن اصلی این دنیای رسانه‌ای در حال پیشرفت مدنظر است، چرا که هر چه سرعت انتقال اطلاعات بیشتر شود، نقش خبرنگار نیز به‌عنوان یک ناقل بیش از گذشته به‌چشم می‌آید.

برای بررسی نقش خبرنگار در دنیای کنونی، آسیب‌ها و چالش‌های این حرفه، خبرنگار فارس در کرمانشاه با مسلم معین فعال رسانه‌ای به گفت‌و‌گوی تفصیلی پرداخته است که در ذیل می‌آید.

یک خبرنگار باید دارای چه ویژگی‌هایی باشد؟

دنیای امروز با وجود تکنولوژی و پیشرفت در حوزه ارتباطات یک دنیای ارتباطی بوده و راه‌های مختلفی برای رسیدن و دست‌یابی به اطلاعات ایجاد شده، اما در عین حال و با توجه به شرایطی که بر دنیا حاکم و بشر با آن درگیر است، اطلاع‌رسانی و دست‌یابی به اطلاعات موثق یک نیاز اساسی است.

هنگامی که یک سایت را نگاه می‌کنید یا نشریه‌ای را در دست دارید، تنها صفحات خبری روبه‌روی شماست، اما پشت این صفحات خبرنگاران متعهدی وجود دارند که به اطلاعات موثق دست یافته‌اند.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک خبرنگار، بی‌طرفی او در انعکاس اخبار است. خبرنگار این نکته مهم را باید مدنظر قرار دهد و به‌عنوان یک قانون به آن عمل کند، چرا که بی‌طرفی در انعکاس اخبار برای اعتباربخشی و موثق ‌بودن خبر بسیار مهم است.

خبرنگار باید مجموعه‌ای از علم‌ها بوده و بارقه‌ای از هر علم را در وجود خود داشته باشد، تجزیه و تحلیل نیازمند دانشی وسیع است و خبرنگار باید بارقه‌ای از دانش‌های مورد نیاز را در خود داشته باشد.

تخصصی عمل کردن بهتر از اقیانوس بودن به عمق نیم‌متر نیست؟

اینکه خبرنگار تخصصی عمل کند، ویژگی مناسبی است و هم‌اکنون در خبرگزاری‌ها تقسیم کاری صورت گرفته و خبرنگاران متناسب با حوزه دانش خود کار می‌کنند، اما همین خبرنگاران نیز برای پیش‌برد اهداف خود نیازمند بهره‌مندی از علوم مختلف هستند.

خبرنگاری که در حوزه اقتصادی کار می‌کند باید نسبت به مسائل سیاسی آگاهی داشته باشد، چرا که بخشی از مشکلات اقتصادی به سیاست برمی‌گردد.

مشکلات خبرنگاران از دیدگاه شما چیست؟

متاسفانه مشکل معیشت یک درد قدیمی و زخم کهنه برای خبرنگاران است، لذا وجود مشکلات مالی و چالش‌هایی که در این مورد برای خبرنگاران وجود دارد، مانع از حرکت بسیاری از آن‌ها به سمت حرفه‌ای شدن است.

جایگاه خبرنگاران در ایران در قیاس با جوامع پیشرفته چگونه است؟

ممکن است از لحاظ سازمانی خبرنگارانی که در رسانه‌های کشورهای پیشرفته فعالیت می‌کنند، جایگاه بهتر داشته باشند، اما به عقیده من خبرنگاران در غرب ابزار کارکردهای سیاسی و ابرقدرت‌ها هستند.

جایگاه رسانه در ایران تا حد زیادی متفاوت است و بسیاری از خبرنگاران به ‌راحتی و با آزادی بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود را بیان می‌کنند که نمونه بارز آن نیز کنفرانس رئیس جمهور با خبرنگاران بود و حجت‌الاسلام حسن روحانی حتی به بسیاری از سئوالات که با منافع ملی منافات داشت پاسخ داد. در کل شرافت خبرنگاری در ایران و عزت آن با جوامع غربی قابل قیاس نیست.

جایگاه خبرنگاران را در نزد مردم چگونه می‌بینید؟

مردم خبرنگاران را از خود می‌دانند و این مهم زمانی مشخص می‌شود که یک خبرنگار دوربین به‌دست به ‌میان مردم می‌رود و مردم به دور او حلقه می‌زنند.

مردم خبرنگاران را نماینده خود دانسته و قدرت رسانه را  درک کرده‌اند، لذا با رسانه‌ها ارتباط خوبی دارند.

دیدگاه مسئولان نسبت به خبرنگاران به چه صورت است؟

مسئولان به دو دسته انتقادپذیر و انتقادناپذیر تقسیم می‌شوند، مسئولان انتقادپذیر، موفق‌تر بوده و خبرنگاران نیز با آن‌ها تعامل بهتری پیدا می‌کنند و ممکن است بسیاری از مشکلات از این طریق به آنان اطلاع داده و رفع شود.

برخی از مسئولان از سایه خبرنگار هم می‌ترسند و نشانه ضعف یک مدیر و عدم اطمینان به کاری است که انجام می‌دهد.

خبرنگار خوب چه کسی است؟

یک خبرنگار باید فردی تیزبین باشد و با دیدی جامع‌نگر به مسائل و واقعیت‌های اطراف خود توجه کند و تنها به‌دنبال کاستی‌ها نباشد، خبرنگار خوب کسی است که در مسیر اعتدال پیش رفته و جامعه‌نگری را در کار خود رعایت کند.

خبرنگاران ایرانی تا چه حد توانسته‌اند رکن چهارم دموکراسی باشند؟

یک دسته از خبرنگاران در مسیری حرکت کرده که بر خلاف منافع ملی بوده و تحت‌ تاثیر برخی فضاها حرکت کرده و دست به اقداماتی نیز زده‌اند و نمونه بارز این موضوع در انتخابات 88 اتفاق افتاد.

انتخابات 92 نیز نمونه بارز مردم‌سالاری بود، اما برخی از رسانه‌ها که سنگ دموکراسی را بر سینه می‌زنند، تیغ بر گلوی مردم‌سالاری گذاشتند و اینان باید در محضر خدا پاسخ‌گو باشند.

در انتخابات اخیر و پیش از آن بسیاری از رسانه‌ها آزادانه نوشتند که این خود نمونه بارز مردم‌سالاری است و خبرنگاران باید از افراط و تفریط دوری کنند.

انتهای پیام/2700/ب40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول