اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستباف رشت عنوان کرد

ضرورت برپایی نمایشگاه دایمی فروش فرش دستباف در رشت

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستباف رشت گفت: وجود بازارچه و نمایشگاه دائمی برای فروش محصولات اعضای این صنف ضروری است.

ضرورت برپایی نمایشگاه دایمی فروش فرش دستباف در رشت

صغری رضایی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت درباره تعداد اعضای صنف تولید کنندگان فرش دستباف در این شهرستان، اظهار کرد: اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستباف از سال 1390 تشکیل شده است و طبق آخرین آمار دو هزار و 420 نفر در شهرستان رشت عضو این اتحادیه هستند.

وی افزود: تولید فرش دستباف جزو مشاغل خانگی است و برای اعضای صنف تولیدکنندگان فرش دستباف پروانه کسب صادر نمی‌شود بلکه کارت شناسایی از طرف اتحادیه صادر می‌شود.

این مسئول، با بیان اینکه اعضای این صنف از خدمات بیمه‌ای برخوردار هستند، خاطرنشان کرد: اعضای این صنف پس از گذراندن دوره آموزشی در آموزشگاه‌ها، موفق به دریافت گواهی نامه مهارت از سازمان فنی و حرفه‌ای می‌شوند.

وی ادامه داد: پس از اخذ گواهینامه مهارت، فرد متقاضی باید دار قالی را در خانه راه‌اندازی کرده و در این زمینه فعالیت کند.

رضایی، ادامه داد: بازرس اتحادیه نیز از دار قالی بازدید و مهر تأیید می‌زند و در نهایت با تأیید بازرس اتحادیه مبنی بر فعالیت متقاضی کارت شناسایی قالیبافی برای فرد صادر می‌شود.

وی، تصریح کرد: فرد با داشتن کارت شناسایی قالیبافی و بررسی نهایی اداره صنعت، معدن و تجارت می‌تواند فرم اولیه تأمین اجتماعی را برای استفاده از مزایای بیمه‌ای دریافت و اقدام‌های لازم را انجام دهد.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستباف گفت: حق بیمه پرداختی اعضای این صنف 24 درصد است که 14 درصد دولت و 10 درصد را بافندگان پرداخت می‌کنند.

وی با بیان اینکه مواد اولیه برای تولید فرش دستباف در رشت پیدا نمی‌شود، متذکر شد: مواد اولیه را باید از شهرهایی مانند تبریز، کاشان، قم و مشهد تهیه کرد.

رضایی، افزایش تورم قیمت مواد اولیه مانند ابریشم و ... را از مشکلات صنف مذکور عنوان کرد و یادآور شد: تهیه برخی از نخ‌ها و ابزاری که از کشور ترکیه وارد می‌شوند بسیار سخت است.

وی تصریح کرد: با وجود مشکلات ذکر شده برای تولید فرش دستباف، بازار فروش خوب نیست و بافندگان برای فروش محصولات خود با مشکل مواجه هستند.

این مسئول، وجود بازارچه و نمایشگاه دایمی برای فروش محصولات اعضای این صنف را ضروری دانست و گفت: این امر موجب می‌شود مسافرانی که به گیلان سفر می‌کنند بدانند تولید فرش دستباف هنوز در گیلان در حال انجام است.

وی اظهار کرد: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان در سال 90 نمایشگاه فرش دستباف را در تهران دایر کرد که اعضای صنف آثار خود را در آن به نمایش گذاشتند.

رضایی، متذکر شد: از میراث فرهنگی انتظار می‌رود نمایشگاه‌هایی را در شهرهای مختلف کشور برگزار کند تا تولیدکنندگان فرش دستباف آثار خود را برای فروش در این نمایشگاه‌ها ارائه کنند.

به گفته وی، میراث فرهنگی با ارائه نقشه‌هایی برای بافت فرش که نشان دهنده فرهنگ بومی‌محلی است می‌تواند از ظرفیت بافندگان فرش دستباف برای حفظ و ترویج فرهنگ بومی گیلان استفاده کند.

رئیس اتحادیه تولید کنندگان فرش دستباف رشت، خاطرنشان کرد: به همان صورت که غذا، لباس و ... نشان دهنده فرهنگ و هویت یک قوم است، تولید فرش دستباف نیز با نقشه‌هایی که دارای طرح‌های مناطق گردشگری، تاریخی، زیارتی و ... گیلان باشد نیز می‌تواند فرهنگ و هنر این خطه سرسبز را به نمایش ‌گذارد.

وی به فعالیت آموزشگاه‌های قالی‌بافی در رشت اشاره کرد و یادآور شد: اکنون هشت آموزشگاه آزاد قالی‌بافی در شهر رشت زیر نظر اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای گیلان مشغول فعالیت هستند.

رضایی با اشاره به ارائه تسهیلات به تولید کنندگان فرش دستباف، تصریح کرد: سازمان صنعت، معدن و تجارت از مرکز ملی فرش بودجه‌ای را دریافت می‌کند که این بودجه شامل بافندگان تمام شهرستان‌ها می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته از دو هزار نفر تولیدکننده فرش دستباف در شهر رشت تنها به 40 تولید کننده فرش دستباف وام مشاغل خانگی به مبلغ 2 میلیون تومان پرداخت شده است.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستباف شهر رشت، بیان کرد: اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای با همکاری اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستباف در سال‌های 91 و 90 طرح استاد شاگردی را اجرا کرده است و با اجرای این طرح افرادی که تمایل به یادگیری داشتند در کارگاه‌های قالی‌بافی به صورت رایگان آموزش دیدند و موفق به دریافت گواهی مهارت از اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای شده‌اند.

وی، یادآور شد: به غیر از هشت آموزشگاه آزاد قالی‌بافی در رشت، هفت کارگاه قالی‌بافی نیز در این شهر وجود دارد که طرح استاد شاگردی آموزش رایگان قالی‌بافی در این کارگاه‌ها برگزار شده است.

رضایی، ساماندهی تولیدکنندگان فرش دستباف و دریافت کارت شناسایی اعضا را از مزایای اجرای طرح استاد شاگردی عنوان کرد.

انتهای پیام/2300/صا40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول