اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل هواشناسی گلستان خواستار شد

ایستگاه‌های پایش اقلیم کشاورزی گلستان نیازمند اعتبارات استانی

مدیرکل هواشناسی استان گلستان گفت: ایجاد فاز دوم ساخت ایستگاه‌های اقلیم‌شناسی سینوتیک در گلستان نیازمند اعتبارات ملی و استانی است.

ایستگاه‌های پایش اقلیم کشاورزی گلستان نیازمند اعتبارات استانی

به گزارش خبرگزار فارس از گرگان، سعید باقری امشب در نشست با دستگاه‎های عملیاتی استان گلستان در محل این اداره‌کل اظهار داشت: این شبکه اطلاع‎رسانی اقلیم در استان، نیازمند توسعه است تا فرآیند اطلاع‎رسانی آن تکمیل شود.

وی تصریح کرد: فاز اول این پروژه با 7 میلیارد ریال از محل اعتبارات مدیریت بحران استان در قالب 10 ایستگاه اقلیم‎شناسی راه‌اندازی شده است.

افزایش 2 برابری هزینه خرید دستگاه‎های اقلیم‎شناسی

باقری با اشاره به تورم و تحریم کشور طی دو سال اخیر اضافه کرد: چنانچه بخواهیم 10 ایستگاه باقیمانده این پروژه را احداث کنیم، هزینه آن بالغ بر دو برابر اعتباری است که برای 10 ایستگاه پیشین هزینه شده است.

مدیرکل هواشناسی استان گلستان ادامه داد: فاز اول این پروژه در قسمت‎های شمالی استان احداث شده و فاز دوم نیز باید برای قسمت جنوبی استان برنامه‎ریزی شود.

وی ابراز داشت: کار دستگاه‎های مستقر در این مراکز، دریافت اطلاعات هواشناختی و زمین‎شناختی است که از وضعیت منابع طبیعی، کشاورزی و آب این مناطق دستگاه‌های مرتبط را آگاه می‎سازد.

تأثیر هواشناسی کشاورزی بر توسعه این بخش تولیدی در گلستان

باقری متذکر شد: با توجه به اهمیت و ضرورت احداث این شبکه و تاثیرات آن بر کشاورزی، سیل، منابع طبیعی و مدیریت بحران، توسعه این پروژه یک اولویت استانی است.

مدیرکل هواشناسی استان گلستان با اشاره به اهداف تأسیس این سامانه هواشناسی کشاورزی، تصریح کرد: هواشناسی کشاورزی با تعیین قابلیت‌های اقلیمی هر منطقه در ارتباط با نیازها و محدودیت‎های جوی مربوط به محصولات مختلف به مسئله تعیین بهترین و مناسب‌ترین محصول برای استفاده از اراضی یک منطقه کمک می‌کند.

وی یادآور شد: بررسی و شناخت تأثیر عوامل اقلیمی بر روی موجودات زنده اعم از گیاهان و حیوانات و اثرات متقابل اتمسفر و خاک بر روی گیاهان از جمله اهداف مهم احداث این شبکه اقلیمی است.

مدیرکل هواشناسی استان گلستان یادآور شد: این ایستگاه می‎تواند نقش موثری در برنامه‌ریزی و طراحی برنامه کشت، عملیات کشاورزی، تعیین وضعیت مراحل فنولوژی محصولات برای انجام فعالیت‎هایی از قبیل عملیات کشاورزی اعم از آبیاری، سم‎پاشی، کودپاشی، درو و ... ایفا کند.

سیستم هواشناختی راهکاری علمی برای برخورد با آفات کشاورزی

باقری با تأکید بر وجود اقلیم‎های متفاوت در گلستان اذعان داشت: تقسیم‎بندی اقلیمی مناطق مختلف استان برای کاشت محصولات مختلف سازگار با اقلیم موجود در هر منطقه و تعیین مناطق مستعد کشت محصولات دیم و آبی از جمله فواید این شبکه هواشناسی است.

وی بیان داشت: شناخت قابلیت‌های اقلیمی مناطق با استفاده از اطلاعات ارسال شده توسط این شبکه پایش می‌تواند، در تهیه بهترین الگوی کشت و ارائه مدل‎های آب و هوای محصول موثر باشد.

مدیرکل هواشناسی استان گلستان، آفات کشاورزی را مهم‌ترین عامل افت بازده محصولات کشاورزی عنوان کرد و اذعان داشت: تعیین و شناخت روابط بین عوامل جوی، طغیان آفات، بیماری‎ها و تعیین مناسب‌ترین زمان مبارزه با آنها از جمله عملکرد این سیستم هواشناختی است.

باقری، معرفی محصولات جدید را با عملکردی بالا و سازگار با اقلیم منطقه از دیگر برآیندهای این سامانه هواشناسی قلمداد کرد.

در این جلسه رئیس سازمان جهاد کشاورزی، مدیرکل منابع طبیعی استان و نمایندگانی از اداره‌کل مدیریت بحران و منابع طبیعی استان حضور داشتند. 

استان گلستان با جمعیتی حدود یک میلیون و 800 هزار نفر در شمال شرقی کشور قرار دارد و به دلیل شرایط اقلیمی و جغرافیایی، این استان هرساله شاهد حوادث و بلایای متعدد طبیعی است.

انتهای پیام/83002/ذ40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول