اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

آمریکا سلاح های شیمیایی خود را گسترش می دهد

یونایتدپرس گزارش داد: کمیته نظامی سنا در نظر دارد یک طرح 2 میلیون دلاری که به موجب آن دولت آمریکا می تواند دست به تولید گاز عصبی برای مصارف نظامی بزند پیشنهاد کند .

آمریکا سلاح های شیمیایی خود را گسترش می دهد

رخدادهای 25 شهریور 1359

چکیده

  • نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز بررسی مسئله جاسوس های آمریکایی را آغاز کرده و تصمیم گرفتند برای رسیدگی به این مسئله کمیسیون ویژه تشکیل شود .
  • در پی بازدید رئیس جمهور و نخست وزیر  از نقاط مرزی ایران و عراق مقرر شد ارتش ایران از حالت تدافعی بیرون آید و حالت تهاجم به خود بگیرد .
  • آیت الله هاشمی رفسنجانی در مورد برخورد احتمالی ایران با رژیم صهیونیستی در صورت حمله این رژیم به جنوب لبنان گفت : ما هر وقت بتوانیم به منافع اسرائیل ضربه می زنیم چه این رژیم به جایی حمله کند یا نکند .
  • گزارش های رسیده حاکیست در جریان درگیری های اخیر مرزی 8  نظامی عراقی از طریق مرزهای قصر شیرین و هلاله خود را به ایران رسانده و تقاضای پناهندگی کرده اند .
  • حجت الاسلام عبدالحمید معادیخواه نماینده مجلس در گفت و گویی در رابطه با کابینه جدید اظهار داشت : جامعه ای که ضد انقلاب خیلی راحت حضور د اشته باشد نمی شود سازندگی کرد در درجه اول لازم است وضع انقلاب با ضد انقلاب در چهره های مختلف روشن شود .
  • خانواده های جاسوس های آمریکایی در نامه ای خصوصی و غیررسمی به هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس آمادگی خود را برای گفت و گوی رو در رو اعلام کردند .
  • روابط عمومی سپاه سنندج اعلام کرد منطقه خان لیلی واقع در مرز ایران و عراق [قصر شیرین ] که به تصرف نیروهای بعثی درآمده بود آزاد شد .
  • استعفای مهندس کتیرایی دبیرکل سازمان امور اداری و استخدامی کشور از سوی بنی صدر رئیس جمهور پذیرفته نشد .
  • ایران مانع انتخاب شدن عراق به ریاست کنفرانس وزیران کشورهای صادر کننده نفت اوپک شد.
  • کمیته نظامی سنا در نظر دارد یک طرح 2 میلیون دلاری که به موجب آن دولت آمریکا می تواند دست به تولید گاز عصبی برای مصارف نظامی بزند پیشنهاد کند .
برای رسیدگی به وضع گروگان ها کمیسیون ویژه تشکیل می شود

نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز بررسی مسئله جاسوس های آمریکایی را آغاز کرده و تصمیم گرفتند برای رسیدگی به این مسئله کمیسیون ویژه تشکیل شود . در جلسه علنی امروز مجلس همچنین گروهی از نمایندگان از جمله یوسفی اشکوری پیشنهاد کردند « آمریکا باز میخواهد ازهمان روش که درمذاکرات صلح ویتنام درپاریس انجام میداد استفاده کند یعنی اینکه درحال مذاکره ویتنام را بمباران می کرد اکنون عراق را به کمک مصر واسرائیل وادار به حمله ایران نموده وازآن طرف هم خانواده های گروگانها و وزیر خارجه اش را وادار به مذاکره می کند لذا ما باید اعلام کنیم تازمانیکه آمریکا دست ازتحریکاتش برندارد ومحیط آرامی ایجاد نشود ما این مساله را مطرح نمی کنیم » این پیشنهاد به تصویب مجلس نرسید . (1)

تدارک نظامی وسیع ایران برای مقابله با تجاوزات عراق

دولت جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با تجاوز های ارتش بعثی عراق دست به تدارک وسیع نظامی زده است . از این پس هرگونه تجاوز ارتش عراق از سوی ارتش و سپاه پاسداران به شدت سرکوب خواهد شد . این تصمیم در پی بازدید ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور و محمد علی رجایی نخست وزیر و فرماندهان نیروهای مسلح ارتش از نقاط مرزی ایران و عراق گرفته شد.

با معرفی کابینه جدید به مجلس شورای اسلامی و اعلام این که سازمان امور اداری و استخدامی کشور تغییر شکل سازمانی خواهد داد و وزیر امور اقتصاد و دارایی سرپرست سازمان امور دارایی و استخدامی کشور نیز خواهد بود مهندس کتیرایی دبیر کل سازمان مذکور استعفای خود را تقدیم بنی صدر کرد .

قرار شده است ارتش ایران از حالت تدافعی بیرون آید و حالت تهاجم به خود بگیرد . به همین جهت نیروهای انقلاب در مرزهای ایران تقویت شده و دیشب نیز یک واحد ضد هوایی از لشکر 44 مرکز توپخانه اصفهان به نقاط مرزی اعزام شد . پیش از این نیز یک گردان از لشکر 77 خراسان برای تقویت نیروهای انقلاب به این مناطق اعزام شده بود . رزمندگان مسلح ستاد بسیج عشایر نیز به نیروهای انقلاب در غرب کشور پیوسته اند . (2)

کودتا در ترکیه نقشی در ایران نخواهد داشت

آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در مصاحبه مطبوعاتی هفتگی خود گفت : کودتا در ترکیه نقش تعیین کننده ای در ایران نخواهد داشت . وی گفت :‌ برداشت و تحلیل ما این است که کودتا در ترکیه یک کودتای آمریکایی است و این که توافقی با ابرقدرت دیگر در این زمینه صورت گرفته یا نه اطلاعی نداریم .

خبرنگاری از هاشمی در مورد برخورد احتمالی ایران با رژیم صهیونیستی در صورت حمله به جنوب لبنان پرسید که هاشمی جواب داد : ما هر وقت بتوانیم به منافع اسرائیل ضربه می زنیم چه این رژیم به جایی حمله کند یا نکند .

وی در مورد کمک های انجام شده نیز گفت : ما قبلا 10 میلیون لیره برای مصرف در جنوب لبنان تصویب کردیم که 5 میلیون لیره آن به حسابی در بانک صادرات بیروت واریز شد که متاسفانه به دلیل اختلافات  منطقه هنوز این پول مصرف نشده است . هاشمی در مورد روابط ایران با سوریه نیز گفت : روابط ما با دولت سوریه از روز اول خیلی فعال و در سطح بالا بوده و هیچ وقفه ای در این زمینه وجود نداشته است . (3)

اعزام گروه تحقیق بانک ملی به مهاباد

معاون بانک ملی ایران صبح امروز  در مورد سرقت مسلحانه از شعبه این بانک در مهاباد گفت : از طرف بانک ملی ایران یک هیئت بازرسی جهت تهیه گزارش دقیق به محل اعزام شده ولی متاسفانه به علت ناامنی و بسته بودن راه ها تاکنون موفق نشده است وارد مهاباد شود . معاون بانک ملی ایران همچنین گفت : دلایل نگهداری مبلغ 800 میلیون ریال در بانک ملی شعبه مهاباد در دست بررسی است ولی به نظر نمی رسد همه این مبلغ به سرقت رفته باشد . (4)

آیت الله هاشمی رفسنجانی: ما قبلا 10 میلیون لیره برای مصرف در جنوب لبنان تصویب کردیم که 5 میلیون لیره آن به حسابی در بانک صادرات بیروت واریز شد که متاسفانه به دلیل اختلافات منطقه هنوز این پول مصرف نشده است . هاشمی در مورد روابط ایران با سوریه نیز گفت : روابط ما با دولت سوریه از روز اول خیلی فعال و در سطح بالا بوده و هیچ وقفه ای در این زمینه وجود نداشته است .

پناهندگی 8 نظامی عراقی به ایران

گزارش های رسیده حاکیست در جریان درگیری های اخیر مرزی 5  نظامی عراقی از طریق مرزهای قصر شیرین و هلاله خود را به ایران رسانده و تقاضای پناهندگی کرده اند . این 5 نظامی عراقی هم اکنون در ستاد عملیاتی غرب کشور به سر می برند .

خبر دیگر این که سه نظامی دیگر عراقی نیز دیروز با در دست داشتن پرچم سفید به پاسگاه سوبله در خط مرزی بخش بستان نزدیک شدند و در حالیکه فریاد می زدند الله اکبر ، خمینی رهبر خود را به پرسنل این پاسگاه تسلیم کردند . این افراد خود را عضو حزب الدعوه و از طرفداران شهید آیت الله محمد باقر صدر معرفی کرده اند . (5)

در مورد تخصص وزرا باید کوتاه بیائیم

حجت الاسلام عبدالحمید معادیخواه نماینده مجلس در گفت و گویی در رابطه با کابینه جدید اظهار داشت : کابینه دارای ترکیب خوبی است و می شود به آن امید داشت .وی ادامه داد : درباره تخصص وزرا باید کوتاه بیائیم .

وی در توضیح سخن خود گفت : در مورد تخصص افراد کابینه همان طور که می دانید اکنون افراد پاک و وارسته ای که در مراکز حساس رژیم قبلی به کار گرفته نشده باشند آنقدر کم هستند که به نظر می رسد نداشته باشیم بنابر این ناگذیر باید در آن جنبه کمی کوتاه بیائیم و اولویت را به مکتبی بودن بدهیم.

معادیخواه در مورد حضور ضد انقلاب در جامعه نیز گفت : جامعه ای که ضد انقلاب خیلی راحت حضور د اشته باشد نمی شود سازندگی کرد در درجه اول لازم است وضع انقلاب با ضد انقلاب در چهره های مختلف روشن شود . (6)

درخواست خانواده جاسوس های آمریکایی از هاشمی

خانواده های گروگان های آمریکایی در نامه ای خصوصی و غیررسمی به رئیس مجلس شورای اسلامی آمادگی خود را برای گفت و گوی رو در رو اعلام کردند . در این نامه که لحن ملتمسانه ای دارد اعلام آمادگی شده است هر دستوری از سوی مقامات ایران به سرعت از سوی این خانواده ها اجابت شود . (7)

خان لیلی آزاد شد

روابط عمومی سپاه سنندج اعلام کرد منطقه خان لیلی واقع در مرز ایران و عراق [قصر شیرین ] که به تصرف نیروهای بعثی درآمده بود  آزاد شد . در ادامه این اطلاعیه آمده است ستونی که حامل مواد سوختی و خوار و بار برای مردم سردشت بود به نیروهای مستقر در این منطقه پیوستند . (8)

حمله ضد انقلاب به نقده و سقز دفع شد

از ساعت هشت و نیم بعد از ظهر پریروز مهاجمین مسلح در سه کیلومتری نقده موضع گرفته و با سلاح های سبک و سنگین این شهر را زیر آتش شدید قرار دادند . این تیراندازی تا ساعت 3 بامداد دیروز ادامه داشت و سپاه پاسداران ، نیروهای ژاندارمری و کمیته نقده به حملات دشمن پاسخ دادند که در نتیجه باعث عقب نشینی مهاجمین شدند .

خانواده های گروگان های آمریکایی در نامه ای خصوصی و غیررسمی به رئیس مجلس شورای اسلامی آمادگی خود را برای گفت و گوی رو در رو اعلام کردند . در این نامه که لحن ملتمسانه ای دارد اعلام آمادگی شده است هر دستوری از سوی مقامات ایران به سرعت از سوی این خانواده ها اجابت شود .

در این درگیری ها یک فرد غیر نظامی از اهالی نقده به شهادت رسیده و چندین خانه نیز بر اثر اصابت گلوله های توپ مهاجمین تخریب شد . طلوعی فرماندار سقز نیز اعلام کرد اوضاع این شهر آرام بوده و علاوه بر راه سقز بوکان راه سقز به بانه نیز به دلایل امنیتی بسته است .

وی گفت : دو روز پیش ضد انقلاب به این شهر حمله کرد که نیروهای انقلاب شدیدا به آنها پاسخ دادند که به احتمال قوی تعداد زیادی از مهاجمین کشته و یا زخمی شده اند . فرماندار سقز در پایان گفت : پس از تیراندازی ضد انقلاب اهالی محله ولی خان و سنگ بران از منازل خود بیرون آمده و علیه ضد انقلاب تظاهرات کردند ، مردم شعار می دادند ما سنگر ضد انقلاب نیستیم . (9)

استعفایی که رئیس جمهور نپذیرفت

استعفای مهندس کتیرایی دبیرکل سازمان امور اداری و استخدامی کشور از سوی بنی صدر رئیس جمهور پذیرفته نشد . گفتنی است با معرفی کابینه جدید به مجلس شورای اسلامی و اعلام این که سازمان امور اداری و استخدامی کشور تغییر شکل سازمانی خواهد داد و وزیر امور اقتصاد و دارایی سرپرست سازمان امور دارایی و استخدامی کشور نیز خواهد بود مهندس کتیرایی دبیر کل سازمان مذکور استعفای خود را تقدیم بنی صدر کرد . رئیس جمهور با عدم پذیرش این استعفا از کتیرایی خواست تا تعیین تکلیف نهایی سازمان به کار خود ادامه دهد . (10)

ایران مانع انتخاب عراق به ریاست اوپک شد

ایران مانع انتخاب شدن عراق به ریاست کنفرانس وزیران کشورهای صادر کننده نفت اوپک شد .هیئت نمایندگی ایران تهدید کرد که اگر عراق به ریاست انتخاب شود این کنفرانس را ترک خواهد گفت.سرانجام وزیرخارجه الجزایر به ریاست کنفرانس اوپک انتخاب شد .  (11)

آمریکا سلاح های شیمیایی خود را گسترش می دهد

یونایتدپرس گزارش داد سنای آمریکا در هفته جاری گفت و گو پیرامون جنگ شیمیایی را آغاز خواهد کرد .کمیته نظامی سنا در نظر دارد یک طرح 2 میلیون دلاری که به موجب آن دولت آمریکا می تواند دست به تولید گاز عصبی برای مصارف نظامی بزند پیشنهاد کند . (12)

پی نوشت:

1- مشروح مذاکرات مجلس ، 25 شهریور 1359

2- اطلاعات ، 25 شهریور 1359 ، صفحه 2

3- اطلاعات ، 25 شهریور 1359 ، صفحه 2

4-  اطلاعات ،25 شهریور 1359 ، صفحه 13

5-  جمهوری اسلامی ، 25 شهریور 1359 ، صفحه 4

6-  اطلاعات ، 25 شهریور 1359 ، صفحه 3

7- اطلاعات ، 25شهریور 1359 ، صفحه 3

8-  اطلاعات ، 25 شهریور 1359 ، صفحه 4

9- اطلاعات ، 25 شهریور 1359 ، صفحه 4

10- اطلاعات ، 25 شهریور 1359 ، صفحه 13

11- اطلاعات ، 25 شهریور 1359 ، صفحه 16

12-  اطلاعات ، 25 شهریور 1359 ، صفحه 16

پژوهشگر: سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول