اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

/اخبار انتخاباتی افغانستان/

گمانه‌زنی‌ها از احتمال حذف تعداد زیادی کاندیدای ریاست جمهوری افغانستان

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان در حالی قرار است فردا فهرست ابتدایی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کند که گمانه‌زنی‌ها و اخباری مبنی بر احتمال حذف نیمی از نامزدها در رسانه‌های افغانستان منتشر شده است.

گمانه‌زنی‌ها از احتمال حذف تعداد زیادی کاندیدای ریاست جمهوری افغانستان

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، در حالی که کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان فردا را تاریخ اعلام نتایج بررسی‌های اولیه این کمیسیون در مورد نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی افغانستان اعلام کرده که بازار گمانه‌زنی‌ها و شایعات در خصوص فهرست اولیه کاندیداها داغ شده است.

احتمال حذف نیمی از نامزدها

در این میان شبکه تلویزیونی «طلوع نیوز» افغانستان امروز از احتمال حذف تعداد زیادی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان خبر داد.

این منبع خاطرنشان کرد: بررسی‌های ابتدایی نشان می‌دهد که احتمال دارد نیمی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان از لیست اولیه کاندیداها حذف شوند.

یک منبع که نخواست نامش فاش نشود به تلویزیون طلوع نیوز گفته است: مدارکی که این نامزدها هنگام ثبت نام ارائه کرده‌اند، با معیارهای کمیسیون مستقل انتخابات مطابقت نداردو برخی از چهره‌ها مطرح نیز در جمع افرادی هستند که مدارک آنان مشکل دارد.

دوتابعیتی‌ها حذف می‌شوند

بر همین اساس خبرگزاری «پژواک» افغانستان به نقل از یک منبع در وزارت امور خارجه این کشور گفته است که به دلیل تابعیت دوگانه تعدادی از نامزدها و معاونان آنان نامشان از فهرست اولیه حذف خواهند شد.

به گفته این منبع آگاه که نخواسته نامش فاش شود، تاکنون تابعیت خارجی 2 نامزد و چهار تن از معاونان نامزدها تأیید شده است و وزارت امور خارجه افغانستان نامه حاوی اطلاعات این افراد را ساعت هفت شنبه‌شب به کمیسیون انتخابات فرستاده است.

این منبع تأکید می‌کند: وزرات خارجه افغانستان به کمیسیون انتخابات در مورد تابعیت خارجی «محمدداود سلطان زوی» و «بسم‌الله شیر» و چهار تن از معاونان نامزدها اطلاع داده است و موضوع تابعیت «محمد نادر نعیم» دیگر نامزد این انتخابات که تابعیت انگلیسی داشته حل شده و این فرد اکنون تابعیت خارجی خود را از دست داده است.

واکنش نامزدها به احتمال حذف نامشان در لیست اخراجی‌ها

داود سلطان زوی در واکنش به این اظهارات اعلام کرده که پیش از این تابعیت آمریکایی داشته اما آنان را فسخ کرده است.

وی گفت: پنج روز پیش از ثبت‌نام در کمیسیون انتخابات، با مراجعه به سفارت آمریکا تابیعت خود را فسخ کرده و با اسناد ترک تابعیت به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرده است.

همچنین «مجتبی آرمان» مسئول مطبوعاتی بسم‌الله شیر، دیگر نامزد ریاست جمهوری نیز تأیید کرد که بسم‌الله شیر تابعیت آمریکایی داشته اما این حل شده بود.

وی گفت: بسم الله شیر در انتخابات ریاست جمهوری گذشته در سال ١٣٨٨ نیز نامزد بود و به همین خاطر به سفارت آمریکا رفته و تابعیت آمریکایی خود را فسخ کرده است و این قضیه به صورت کتبی در همان زمان به کمیسیون انتخابات اطلاع داده شده بود.

احتمال حذف نام 11 نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان

این گمانه‌زنی‌ها و احتمالات در حالی مطرح می‌شود که صبح یک‌شنبه یک منبع در کمیسیون انتخابات ادعا کرده بود که نام ۸ تن از نامزدها از فهرست ابتدایی حذف شده‌اند و احتمال دارد تعداد آنها به ١١ تن نیز برسد.

بر اساس اطلاعات این منبع، «زلمى رسول»، «عبدالرحیم وردک»، «حمیدالله قادرى»، «سروراحمدزى»، «حشمت غنى احمدزى»، «نور رحمان لیوال»، «نادرشاه احمدزى» و «داوراحمد نادرى» از فهرست حذف شده‌اند و اسناد «فاروق اعظم» یکی دیگر از نامزدها نیز مشکل دارد اما تصمیم در مورد این افراد نهایی نیست.

تا پایان زمان رسمی ثبت‌نام، ٢٧ تن به طور رسمی با حضور در کمیسیون برای شرکت انتخابات آینده ریاست جمهوری ثبت‌نام کردند اما چندی پیش به دلیل عدم تکمیل مدارک، نام «دل‌آقا کوهدامنی» از فهرست نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان حذف شد.

بر اساس اعلام رسمی کمیسیون انتخابات افغانستان قرار است لیست نهایی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان فردا (سه‌شنبه) اعلام شود.

به گفته مقامات این کمیسیون، مدارک نامزدهای انتخابات به وزارت خارجه افغانستان ارسال شده تا از تک تابعیتی بودن آنان اطمینان حاصل شود.

قرار بود فهرست ابتدایی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری شنبه اعلام شود اما به گفته مقامات کمیسیون مستقل انتخابات، وزارت امور خارجه، مدارک لازم را در زمان معین به کمیسیون ارسال نکرد و به همین دلیل اعلام نتایج اولیه بررسی‌ها تا سه‌شنبه به تعویق افتاد.

در صورتی که ثابت شود نامزدهای انتخابات دارای تابعیت دوگانه هستند، از فهرست اولیه حذف شده و از حضور در انتخابات آینده محروم خواهند شد.

طبق برنامه کمیسیون انتخابات افغانستان، انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی این کشور در تاریخ ١٦ فروردین(حمل) سال ١٣٩٣ برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول