اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان غربی:

60 هزار نفر در آذربایجان غربی عضو کتابخانه‌های عمومی هستند

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان غربی از رشد 147 درصدی تعداد اعضای کتابخانه‌های عمومی استان نسبت به سال 84 خبر داد و افزود: هم اکنون بیش از 60 هزار نفر در کتابخانه‌های عمومی استان عضو هستند.

60 هزار نفر در آذربایجان غربی عضو کتابخانه‌های عمومی هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه علی فیروز ظهر امروز در نشست خبری که به مناسبت فرا رسیدن هفته کتاب در سالن جلسات دفتر مدیرکل تشکیل شد، اظهار داشت: ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی از اولویت‌های نخست کتابخانه‌های عمومی آذربایجان غربی است که در کنار سایر سازمان‌ها و نهادهای متولی امر، برنامه‌های ویژه‌ای در این راستا برگزار می‌کنیم.

وی بر لزوم تعامل گسترده مراکز فرهنگی برای ترویج کتابخوانی در جامعه تأکید و تصریح کرد: ترویج و گسترش فرهنگ کتابخوانی نیازمند اقدامات فرهنگی گسترده‌ای است که این مهم لزوم همکاری آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، کانون فرهنگی مساجد و از همه مهم‌تر کانون پرورش فکری کودک و نوجوان را یادآوری می‌کند.

فیروز خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم فرزندان از سنین کودکی و نوجوانی با کتاب مأنوس شوند تا در بزرگسالی و در تمام مراحل زندگی از آموخته‌های خود بهره برده و همواره آنها را رشد و پرورش دهند.

وی در این راستا از تجهیز تمامی کتابخانه‌های استان به بخش کودکان خبر داد و افزود: البته این بخش از سال‌های گذشته در کتابخانه‌های استان وجود داشت که با اقدامات انجام شده تلاش کرده‌ایم تا ضمن غنی‌سازی منابع کتابخانه‌ای این بخش، بسترهای لازم برای افزایش رغبت کودکان به منظور حضور و فعالیت در کتابخانه‌ها را افزایش دهیم.

این مسئول، تعداد کل اعضای کتابخانه‌های عمومی استان را در حال حاضر افزون بر 60 هزار نفر عنوان کرد و بیان داشت: این رقم نسبت به سال 84 که 29 هزار نفر بود 147 درصد رشد داشته است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان غربی به ارائه گزارشی از عملکرد کتابخانه‌های عمومی استان در سال‌های اخیر اشاره کرد و افزود: از سال 82 که کتابخانه‌ها به عنوان نهاد عمومی غیر دولتی فعالیت خود را به صورت تخصصی دنبال کرده است، شاهد تحولات عظیمی در بخش کتابخانه‌ها در استان بوده‌ایم.

فیروز در این راستا بر زیباسازی، به روز کردن تجهیزات کتابخانه‌ها، گسترش فضای فیزیکی و مکان‌های مطالعه کتابخانه‌ها و راه‌اندازی بخش‌های مختلف در آنها اشاره و تصریح کرد: در این میان کتابخانه مرکزی که به عنوان کتابخانه‌ای ایده‌آل مجهز به تجهیزات روز و مورد نیاز کتابخوانان است، در بخش‌های مختلف به اعضای خود خدمات لازم را ارائه می‌دهد.

وی به استانداردسازی شبکه LAN در تمامی کتابخانه‌های عمومی استان و تجهیز و راه‌اندازی تمامی ادارات شهرستان‌های تابعه و کتابخانه‌های مرکزی شهرستان‌ها به دستگاه ارسال بلوتوث نیز اشاره کرد و ابراز داشت: تجهیز شبکه تلفن داخلی، تجهیز سامانه جدید مدیریت اطلاعات نهاد کتابخانه‌ها، تجهیز و پشتیبانی کتابخانه‌های نهادی به نرم افزار نمایه نشریات، تجهیز و پشتیبانی 30 باب کتابخانه مشارکتی به نرم افزار مدیریت اطلاعات کتابخانه و تجهیز و پشتیبانی 17 باب کتابخانه مشارکتی به نرم افزار نمایه نشریات بخشی را از مهم‌ترین اقدامات انجام گرفته در کتابخانه‌های عمومی استان می‌توان برشمرد.

‎ ‎وی تصریح کرد: تمام اقدامات انجام گرفته و برنامه‌های در دست اجرا، برای افزایش کمیت و کیفیت ارائه خدمات به اقشار مختلف کتابخوان استان است که در این راستا برنامه‌های مختلفی نیز در طول هفته کتاب در شهرستان‌های مختلف استان اجرا می‌شود.

فیروز با اشاره به اینکه عضویت در کتابخانه‌های عمومی استان لازمه بهره‌مندی از کلیه خدمات ارائه شده در این کتابخانه‌ها است، از اجرای طرح عضویت رایگان در تمامی کتابخانه‌های عمومی استان در طول هفته کتاب خبر داد.

هفته کتاب از 25 آبان‌ماه آغازشده و تا دوم آذرماه ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/61006/ذ40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول