اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرضا:

توسعه امکانات کتابخانه‌ای در شهرضا مستلزم مشارکت خیران است

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان شهرضا گفت: افزایش امکانات و فضاهای کتابخانه‌ای به عنوان یک امر خطیر فرهنگی و اجتماعی با مشارکت خیران در شهرضا محقق می‌شود.

توسعه امکانات کتابخانه‌ای در شهرضا مستلزم مشارکت خیران است

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرضا، فاطمه پورخاقان ظهر امروز با بیان این مطلب در نشست خبری هفته کتاب و کتاب‌خوانی اظهار کرد: شهرستان شهرضا به لحاظ میزان فعالیت خیران در حوزه‌های مختلف اجتماعی به عنوان یک شهر الگو در سطح کشور مطرح است و بر همین اساس انتظار داریم در آینده نزدیک بخشی از این ظرفیت در راستای افزایش فضاهای کتابخانه‌ای و اختصاص امکانات مناسب در این عرصه به کارگرفته شود.

وی ادامه داد: بحث لزوم تشکیل انجمن خیران کتابخانه‌ساز از مهم‌ترین سیاست‌های ملی در جهت توسعه متوازن فضاهای کتابخانه‌ای در نقاط مختلف کشور است که امیدواریم با اتخاذ تصمیم‌های مناسب از سوی مسئولان امر تا پایان سال جاری شاهد تشکیل این انجمن در سطح شهرستان شهرضا باشیم.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرضا با اشاره به اینکه طرح شناسایی خیران فرهنگی این شهرستان آغاز شده است، افزود: از ابتدای سال جاری چند نشست با خیران شهرضا برگزار شده است و تاکنون شاهد تعامل و رویکرد سازنده این افراد در جهت احداث و توسعه امکانات کتاب‌خوانی در نقاط مختلف شهرستان بوده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه توسعه فضاهای کتابخانه‌ای در شهرضا مبتنی بر چشم انداز 1404 در مرحله اجرایی قرار گرفته است، بیان کرد: در طول 4 سال گذشته تعداد کتابخانه‌های تحت پوشش نهاد کتابخانه‌های عمومی در شهرضا به تعداد 8 باب کتابخانه افزایش یافته است و همچنین در حال حاضر طرح احداث سه کتابخانه جدید در دستور کار قرار گرفته است.

پورخاقان با تشریح اهمیت توسعه فضاهای کتابخانه‌ای در نقاط مختلف شهرضا گفت: در حال حاضر افزایش امکانات کتابخانه‌ای در دو منطقه سروستان و پاسداران که جمعیت قابل توجهی در آن ساکن هستند در مرحله مطالعاتی قرار دارد و باید با بکارگیری ظرفیت خیران نسبت به این امر مهم اقدام کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تشریح میزان گرایش مردم شهرضا به حوزه کتاب‌خوانی و راهکارهای افزایش این سرانه ادامه داد: در حال حاضر تعداد 125 هزار جلد کتاب درسطح کتابخانه‌های تحت پوشش نهاد کتابخانه‌های عمومی شهرضا موجود است و 6 هزار نفر نیز به شکل مداوم در سطح این کتابخانه‌ها فعالیت می‌کنند.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرضا با اشاره به اینکه وضعیت کنونی کتابخانه‌های شهرستان تا تحقق چشم انداز 1404 فاصله قابل توجهی دارد،اذعان کرد: براساس چشم انداز ترسیم شده تعداد کتاب‌های موجود در سطح کتابخانه‌های عمومی شهرضا باید در سال 1404 به میزان 4 کتاب به ازای هر شهروند شهرضایی افزایش یابد و همچنین سرانه فضای فیزیکی کتابخانه‌ای به ازای هر 100 نفر به میزان 8 متر مربع توسعه داشته باشد.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه شهرستان شهرضا به لحاظ میزان انتشار آثار مکتوب از سوی مولفان بومی در وضعیت مناسبی قرار دارد، اضافه کرد: براساس آمار و اطلاعات موجود، تاکنون تعداد 550 کتاب ازسوی 110 مولف برجسته شهرضایی در قالب گنجینه مولفان جمع‌آوری شده است که انتظار داریم با تعامل و همکاری شهروندان شاهد افزایش موجودی این مجموعه خطیر فرهنگی باشیم.

پورخاقان با اشاره به اینکه برنامه‌های هفته کتاب در شهرضا با رویکرد افزایش گرایش عمومی به امر کتابخوانی و مطابق با اهداف ملی اجرایی می‌شود، متذکر شد: اجرای برنامه‌هایی از قبیل عضویت رایگان مردم در کتابخانه‌های عمومی، افتتاح دو ایستگاه کتاب‌خوانی در بیمارستان امیرالمومنین(ع) و درمانگاه تامین اجتماعی، بازدید مسئولان شهرستان از سطح کتابخانه‌های عمومی و بررسی مسایل، مشکلات و نیازمندی‌های این مراکز، برگزاری برنامه‌های متنوع با سیاست افزایش گرایش کودکان و نوجوانان به امر کتاب‌خوانی، توزیع اقلام فرهنگی در بین مراجعان به کتابخانه‌های عمومی و تقدیر از خادمان فرهنگ مکتوب به عنوان مهم‌ترین فعالیت‌های تدوین شده هفته کتاب در سطح شهرضا به شمار می‌رود.

وی اضافه کرد: براساس تفاهم انجام گرفته با اداره صنعت، معدن و تجارت، زندان، کمیته امداد، تشکل‌های فرهنگی و اجتماعی، برخی مراکز بهداشتی و درمانی خصوصی و برخی واحدهای نانوایی ایستگاه‌های کتاب‌خوانی در این اماکن راه‌اندازی شده است.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرضا با اشاره به اینکه مراحل بازسازی کتابخانه و سالن مطالعه مسجد عسگریه(ع) با محوریت شهرداری شهرضا در مرحله اجرایی قرار گرفته است، بیان کرد: این مرکز پس از گذشت سال‌ها با تعامل شهرداری در مرحله تعمیر و بازسازی قرار دارد و انتظار داریم با واگذاری این مجموعه به نهاد کتابخانه‌های عمومی شاهد توسعه کیفی و محتوایی آن باشیم.

وی با تشریح لزوم ترویج کتاب‌خوانی در نسل کودک و نوجوان و آثار سازنده ناشی از آن گفت: رهبر معظم انقلاب همواره بر نهادینه‌سازی کتاب‌خوانی در سنین کودکی تاکید داشته‌اند و بر همین اساس بخش کتاب‌خوانی کودکان با اختصاص فضای شاداب در بین کتابخانه‌های عمومی شهرضا راه‌اندازی شده است.

انتهای پیام/63011/ل40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول