اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون بهداشتی علوم پزشکی استان همدان:

کلینیک‌های مشاوره رفتاری ایدز نیازمند فوق تخصص هستند

معاون بهداشتی علوم پزشکی استان همدان گفت: وجود فوق تخصص در کلینیک‌های مشاوره رفتاری بیماری ایدز مهم است.

کلینیک‌های مشاوره رفتاری ایدز نیازمند فوق تخصص هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، حسین عرفانی پیش از ظهر امروز در همایش روز جهانی ایدز اظهار داشت: ایدز بیماری عفونی و واگیردار است که از راه انتقال ویروس اچ‌آی‌وی به تدریج قدرت دفاعی بدن ضعیف شده و فرد به انواع عفونت‌ها و سرطان‌ها مبتلا و در نهایت منجر به مرگ می‌شود.

وی از ابتلای 35 میلیون نفر آلوده به ویروس اچ‌آی‌وی در جهان خبر داد و افزود: 40 میلیون نفر در اثر بیماری ایدز در جهان تا به امروز جان باخته‌اند.

معاون بهداشتی علوم پزشکی استان همدان با اشاره به شیوع بیماری ایدز در جهان و به خصوص در ایران خاطرنشان کرد: شیوع بیماری زنگ خطری است که می‌تواند شالوده و ارکان اجتماعی جامعه را تهدید کند و باید در راستای مقابله با این بیماری تلاش قابل توجهی کرد.

وی مهم‌ترین راه‌های انتقال بیماری ایدز را تزریق  فرآورده‌های خونی، ارتباط جنسی نامشروع و از مادر به کودک دانست و گفت: در ایران طی دهه 60 با تزریق خون آلوده انتقال بیماری از طریق فرآورده‌های خونی، بسیار بوده است که با کنترل انتقال خون این کنترل نزدیک به 100 درصد رسیده است.

عرفانی با اشاره به این که ایدز به عنوان یک بیماری رفتاری در نظر گرفته می‌شود، تصریح کرد: رفتارهای پر خطر افراد عامل شیوع بیماری ایدز است و متأسفانه پنهانکاری در این امر بسیار زیاد است.

وی توجه به آموزه‌های دینی را در رفع بسیاری از مشکلات اجتماعی مؤثر دانست و خاطرنشان کرد: معروفی که می‌تواند امروز مورد توجه باشد توجه به زندگی سالم است.

معاون بهداشتی علوم پزشکی استان همدان ریشه افراط و تفریط را جهل و نادانی دانست و افزود: با آگاهی و مشاوره به بیماران ایدزی می‌توان از ابتلای دیگران به این بیماری جلوگیری کرد.

وی با اشاره به هدف سازمان جهانی بهداشت در مبارزه با بیماری ایدز گفت: افق سازمان جهانی بهداشت تا سال 2015 به صفر رساندن ابتلا، علت مرگ اچ‌آی‌وی و مهم‌تر از دو مورد قبل، از بین بردن انگ و تبعیض است.

عرفانی مشاوره و آزمایش همه افراد را در راستای حمایت و کمک به افراد آلوده مؤثر دانست و اضافه کرد: با ابتلا یک فرد همه افراد مبتلا نخواهند شد و شیوع  اپیدمی در گروه‌های پرخطر امکان بروز بیشتر این بیماری را به همراه خواهد داشت.

وی از ابتلای 125 نفر با رفتار تزریقی یک نفر آلوده به ویروس اچ‌آی‌وی خبر داد و افزود: وضعیت فعلی اچ‌آی‌وی شکننده و آسیب‌پذیر است و به زیر پنج درصد رساندن این بیماری هدف خواهد بود.

معاون بهداشتی علوم پزشکی استان همدان شیوع بیماری ایدز از طریق ارتباط جنسی نامشروع در کشور را در دهه 80 دانست و گفت: شیوع انتقال بیماری ایدز از راه ارتباط جنسی نامشروع در جهان، از سال 2000 بوده است.

وی از ابتلای پنج درصدی مردان به بیماری ایدز تا سال 2030 خبر داد و افزود: با بی‌توجهی به اقدامات لازم در پیشگیری از بیماری، ایدز در زنان نیز به دو درصد خواهد رسید.

عرفانی کشف داروهای ایدز را در درمان بیماری ایدز مؤثر دانست و تصریح کرد: با تلاش‌های صورت گرفته قریب به 15 میلیون نفر از طریق لنفوسیت درمان شده‌اند.    

وی با اشاره به این که ایدز مهلک و کشنده نیست، خاطرنشان کرد: بیماری ایدز پایان زندگی نیست و افق 20 ساله را می‌توان برای بیمار ترسیم کرد.

معاون بهداشتی علوم پزشکی استان همدان توجه به شیوع بیماری ایدز در خاورمیانه را مهم دانست و گفت: بسیاری از معضلات اجتماعی از جمله اعتیاد و گرایش به سمت رفتارهای خارج از عرف و پر خطر از طریق ترویج آن در ماهواره و فضای مجازی از سوی جوانان و نوجوانان آنها را در معرض ابتلا به این بیماری کرده است.

وی در پایان وجود کلینیک‌های مشاوره رفتاری در راستای مبارزه با بیماری ایدز را مؤثر دانست و افزود: وجود فوق تخصص در مشاوره رفتاری نیز نیاز جدی خواهد بود.

انتهای پیام/89026/س40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول