اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر مجتمع مس شهربابک خبر داد

هزینه 140 میلیارد تومانی در پروژه‌های زیست محیطی میدوک

مدیر مجتمع مس شهربابک گفت: در راستای حفظ محیط زیست 140 میلیارد تومان پروژه‌های زیست محیطی در میدوک اجرا شده است.

هزینه 140 میلیارد تومانی در پروژه‌های زیست محیطی میدوک

به گزارش خبرگزاری فارس از شهربابک، با توجه به معادن مس موجود در شهرستان شهربابک ایجاد صنایع مس در این شهرستان رشد مطلوبی داشته است.

احداث مجتمع مس در خاتون آباد و میدوک شهرستان شهربابک باعث افزایش آلایندگی و صدمه به محیط زیست در این شهرستان شده است، لذا به سراغ مدیر مجتمع مس شهربابک رفتیم و گفت‌وگوی مفصلی با ایشان صورت گرفت.

حسین نظری اظهار داشت: با تلاش مهندسان و کارکنان مجتمع مس شهربابک میزان آلایندگی کارخانه ذوب خاتون‌آباد از ابتدای راه‌اندازی تاکنون به نحو قابل قبول و چشمگیری کاهش یافته که حجم این آلایندگی در منطقه خاتون‌آباد از 13 هزار ppm به 680ppm رسیده است.

وی تصریح کرد: بر اساس اندازه‌گیری‌های روزانه توسط غبارسنج آنلاین کارخانه خروجی غبار دودکش درایر به میزان تقریبی 196 تا 250  میلی‌گرم بر متر مکعب و خروجی دودکش فلش به میزان تقریبی 400 تا 430  میلی گرم بر متر مکعب است که در مقایسه با ابتدای راه‌اندازی در سال 86 که 13 هزار میلی‌گرم بر متر مکعب بوده، بهبودی زیادی حاصل شده است و تقریبا 98 درصد کاهش آلایندگی را داشته‌ایم و فاصله اندکی با استاندارد بین‌المللی آن یعنی 150 میلی‌گرم بر متر مکعب دارد.

نظری عنوان کرد: با توسعه طرح‌های مس در بخش اکسیژن و اسید حتی پایین‌تر از استاندارد را نیز متصور هستیم که در حقیقت تلاش در رکورد داشتن کمترین غبار، قابل قدردانی است.

140 میلیارد تومان پروژه‌های زیست‌محیطی در میدوک

مدیر مجتمع مس شهربابک در زمینه طرح‌های زیست محیطی منطقه میدوک گفت: ایجاد سدهای چند لایه با دو هدف در اطراف مجتمع صورت گرفته است، یکی به منظور جلوگیری از انتشار مواد شیمیایی در محیط و جلوگیری از سرایت آنها به آب‌های زیرزمینی بوده است.

وی افزود: هدف دوم بازگرداندن بخشی از آب تصفیه شده و زلال شده از این سد به کارخانه با هدف صرفه‌جویی در استفاده از آب‌های سفره‌های زیرزمینی بنه‌یکه است و در راستای حفظ محیط زیست 140 میلیارد تومان پروژه‌های زیست محیطی در میدوک اجرا شده است.

نظری بیان داشت: علاوه بر این اجرای طرح لیچینگ با 65 میلیارد تومان با هدف ایجاد اشتغال و بهبود و  توجه به شرایط اقتصادی در منطقه و توجه به شرایط زیست محیطی و استفاده از خاک‌های اسیدی که قبل از این به عنوان ضایعات بلااستفاده مانده بودند، صورت گرفت.   

مدیر مجتمع مس شهربابک افزود: تحقیقات ما به طور گسترده و جامع در زمینه آلایندگی با همیاری مرکز تحقیقات مجتمع مس سرچشمه و در کنار آن عوامل پایش و کنترل کننده منطقه خاتون‌آباد توسط دانشگاه صنعتی شریف انجام می‌شود.

وی گفت: مجموعه مس به لحاظ رعایت اصول اخلاق حرفه‌ای دغدغه این مهم را دارد و ما طبق قرارداد با این مراکز به طور مستمر و مرتب در فواصل مختلف منطقه‌ای و فواصل زمانی نمونه‌گیری صورت گرفته و آزمایش انجام و نتیجه آن به شورای تامین ابلاغ می‌شود.

اخذ مجوز ایزو 14001 و گواهی تقدیر سبز در منطقه میدوک

وی افزود: اخذ مجوز مدیریت ایزو 14001 و گواهی تقدیر سبز، ویژه استاندارد زیست محیطی منطقه میدوک بوده است و در ایران تنها چهار شرکت در این سطح موفق به اخذ گواهی سلامت سبز در حد تقدیر سبز بودند و این گواهی پس از مرحله تعهد یک، دو و سه در حد مدیریت و تقدیر سبز بوده است.

نظری عنوان کرد: دریافت گواهی این مدیریت 9 گام دارد که بر حفظ منابع طبیعی تاکید می‌کند و در حقیقت یک نوع سیستم مدیریتی است، مانند مدیریت برنامه‌ریزی استراتژیک یا همان کیفیت ایزو 9001 و رویکرد این سیستم به سبز بودن این گواهی به این معنا است که با توجه به اهداف صادر کننده آن واحد مورد نظر در اجرای طرح‌های خود توجه ویژه داشته و تمام شرایط زیست محیطی را رعایت کرده است.

اولویت‌بندی در اجرای طرح‌های توسعه

وی اذعان کرد: برنامه‌ها، طرح‌ها و پروژه‌های صنعت مس با کارشناسی کامل تصویب و اجازه اجرا می‌گیرند و تعطیل‌بردار نیستند، اما آنچه در روند رو به رشد پروژه‌های توسعه مس اتفاق افتاده این است که با توجه به نظر مدیران ارشد پروژه‌های طرح توسعه بر اساس منابع مالی اولویت‌بندی شده‌اند تا با قراردادهای خارجی هماهنگی بیشتر داشته و طرح‌ها زودتر از موعد به سرانجام برسد.

مدیر مجتمع مس شهربابک گفت: طرح‌های توسعه ذوب خاتون‌آباد از جمله کارخانه اسید نیز در اولویت‌بندی برای ساخت قرار گرفته است.

نظری افزود: در حال حاضر نیز در داخل سایت ذوب خاتون‌آباد نیز 5.5 میلیارد تومان طرح برای احداث مرکز اسناد، مسجد و سالن آمفی‌تئاتر در حال اجرا داریم.

===============

گفت‌وگو از وحید فتوحیان

===============

انتهای پیام/80023/ش30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول