اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

سرطان ساخت و ساز غیرمجاز گریبان‌گیر قزوین

رعایت قوانین ساخت در قزوین چند سالی است که با فعال‌سازی بیشتر پلیس ساختمان و نظارت‌های مستمر و مؤکد نظام ساختمانی شدت گرفته است که باید با اتخاذ شیوه‌های مناسب از گسترش ساخت و سازهای غیرمجاز در استان جلوگیری کند.

سرطان ساخت و ساز غیرمجاز گریبان‌گیر قزوین

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، امر ساخت و ساز در استان قزوین مسئله‌ای جدی و مورد اهتمام شهرداری‌ها و شوراهای اسلامی قرار داشته و در حال حاضر شهرهای استان قزوین در حال سپری‌ کردن مراحل تکمیلی روند شهرنشینی و ساخت و ساز هستند.

ساخت و ساز بر طبق اصول و نقشه‌های طراحی شده علاوه بر چهره‌سازی مناسب و پایدار برای یک شهر زمینه را برای توزیع مناسب خدمات توسط شهرداری‌ها نیز فراهم می‌کند.

از این رو امر ساخت و ساز اسلامی در حال حاضر به عنوان سیاست مهم و مورد توجه توسط بسیاری از شهرداری‌های استان در دستور کار قرار گرفته است.

فضای خاص جغرافیایی بسیاری شهرهای استان قزوین این مهم را می‌رساند که باید فرهنگ ساخت و ساز به سبک اسلامی و ایرانی در این شهرها مورد اهتمام و توجه جدی قرار گیرد.

رعایت حدود و فواصل مقرراتی ساختمان‌سازی که از سوی سازمان نظام مهندسی ساختمان تعریف و تهیه شده است برای ساخت یک واحد استاندارد مورد نیاز جدی و اساسی است.

بر این اساس علاوه بر نظام مهندسی ساختمان، شهرداری‌های استان به طور شبانه‌روزی و مرتب مسئله ساخت و سازها در محیط داخل و پیرامونی شهر‌های استان به ویژه در شهرهای تاکستان، بیدستان و بویین زهرا را پیگیری می‌کنند.

مسعود نصرتی در این خصوص به ضرورت ساخت و ساز اصولی به عنوان مسئله جدی و مورد توجه اشاره کرد و افزود: توجه به امر ساخت و ساز باید به طور جدی مورد توجه شهروندان قرار داشته و دنبال شود.

شهردار قزوین با بیان اینکه شهروندان باید ضمن مشارکت با مسئولان شهری زمینه را برای ارتقای سطح رفاه و خدمات فراهم کنند، ابراز داشت: به همین منظور نیاز است تا مسئولان و شهرداران نیز ضمن بسترسازی مناسب از بروز ساخت و سازهای احتمالی غیر اصولی جلوگیری کنند.

این مسئول شهری با اشاره به ضرورت‌ها و الزامات توسعه پایدار شهری ابراز داشت: این مهم تنها در گرو انسجام و ایجاد بسترهای مناسب تحقق پیدا می‌کند.

شهردار قزوین با اشاره به اینکه توسعه همواره با اجرای طرح‌های مناسب شهری ایجاد می‌شود، ابراز داشت: البته در حال حاضر گام‌های اثرگذاری در شهر قزوین به منظور توسعه و تحقق روند مناسب خدمات‌رسانی صورت گرفته است.

نصرتی با اشاره به اینکه گسترش فرهنگ ساخت‌های اصولی جزو شروط تحقق چشم‌انداز‌های پایدار است، ابراز داشت: به همین منظور تلاش شده است تا ضمن ایجاد چارچوب‌های مناسب زمینه را برای جهش همه جانبه شهری قزوین فراهم کرد.

اهمیت نظارت بر ساخت برای ترسیم افق شهری به اندازه‌ای مورد توجه قرار دارد که در صورت مشاهده عمل تخلف جرایم سنگین مالی در انتظار متخلفان مقرراتی حوزه ساختمان استان قزوین خواهد بود.

کیومرث فدایی‌فر نیز در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بویین زهرا با بیان اینکه نگاه بنیادین به مسئله ساخت و ساز جزو نیاز‌های ضروری برای شهروندان قزوین است، اظهار داشت: در حال حاضر نیاز به مسکن به عنوان دغدغه مهم پیش‌روی بسیاری از خانواده‌ها قرار گرفته است.

مدیر منطقه یک شهرداری قزوین اظهار داشت: در برخی موارد شاید به دلایل اقتصادی، میل به تخلف ساختمانی در بیشتر ساخت و سازها حتی آنهایی که دارای پروانه ساختمانی هستند مشاهده می‌شود.

وی ادامه داد: با انجام این تخلفات هر از چند گاهی شاهد اجرای رأی مبنی بر قلع موارد غیر مجاز از سوی شهرداری‌ها هستیم.

وی بیان کرد: به طور یقین این تخلفات ساختمانی و در پی آن برخورد شهرداری‌ها با این معضل آثار اقتصادی و اجتماعی منفی را به دنبال خواهد داشت.

فدایی‌فر تأکید کرد: توسعه شهری متناسب به عنوان یکی از مهم‌ترین رویکردهای منطقه به شمار می‌آید و هدف شهرداری در جلوگیری از تخلفات تنها کسب منافع اقتصادی نیست.

مدیر منطقه یک شهرداری قزوین عنوان کرد: همچنین یکی از مهم‌ترین اهرم‌های قانونی شهرداری ماده 100 قانون شهرداری‌ها است که با هدف محافظت از امنیت و کنترل ساخت و سازهای شهر اعمال می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به توسعه شهرها به ویژه توسعه عمودی و رونق شهرها، توجه به قانون ساخت و ساز به خصوص ماده 100 شهرداری بیشتر احساس می‌شود.

آنچه به عنوان مسئله دیگر اهمیت‌دار است، ضرورت آشنا‌سازی بیشتر شهروندان شهرهای استان با ساخت و سازهای اصولی و روش‌های صحیح از به کارگیری مصالح است.

منوچهر حبیبی در این خصوص در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در قزوین اظهار داشت: تاکنون یک هزار و 200 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در حوزه ساخت و ساز در استان قزوین هزینه شده است که با وجود بودجه 127 میلیاردی استان این میزان سرمایه‌گذاری معادل 10 برابر بودجه استان قزوین است.

معاون عمرانی استانداری قزوین عنوان کرد: کیفیت، سرعت، توجه به اصول نوین و اقتصادی کردن ساخت و سازها از جمله اصولی است که باید در دستور کار تصمیم‌گیران حوزه ساخت و ساز قزوین قرار گیرد.

این مسئول افزود: این مهم محقق نمی‌شود؛ مگر اینکه نگاه و تفکر افراد فعال در حوزه ساخت و ساز نگاه و تفکر مهندسی باشد و از نگاه فنی در این حوزه غفلت نکنیم.

این مسئول خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون مجوز یک‌میلیون و 300 هزار متر مربع ساخت و ساز توسط شهرداری‌ها در استان صادر شده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری مجوز دو میلیون متر مربع ساخت و ساز دیگر نیز در استان قزوین صادر شود.

وی افزود: در حال حاضر نیز یکی از دغدغه‌های اصلی خانواده‌ها بحث مسکن است، بنابر این با توجه به رشد روزافزون جمعیت جوان و نیاز مبرم این قشر به مسکن نیاز به مسکن روز به روز در حال افزایش است.

این مسئول عنوان کرد: در این بین باید توجه داشت که ساخت و سازها برگرفته از الگوهای اسلامی - ایرانی باشد و جنبه اعتقادی و الگوهای اسلامی در آنها لحاظ شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قزوین تصریح کرد: نباید در ساخت و سازها اصالت ایرانی - اسلامی خود را فراموش کنیم، چراکه عدم توجه به این مهم خسارات زیادی را بر پیکره جامعه وارد می‌کند و موجب بهم‌ریختگی نظم و فرهنگ اجتماعی جامعه می‌شود.

حبیبی بیان داشت: در جامعه ایرانی هرجا کاری با موفقیت انجام شده است، مبتنی بر اصل و تفکر مهندسی بوده، بنابر این اگر دیدگاه مهندسی بر اجرای برنامه‌های عمرانی حکم‌فرما نباشد به اهدافی که مدنظر است، دست نمی‌یابیم.

بنابر این اینچنین برداشت می‌شود که جامه شهری استان قزوین روند صعودی به سمت استاندارد سازی را آغاز کرده است که در این مسیر و برای رعایت بیشتر قوانین و مقررات اصولی ساختمان سازی نهادهای نظارتی مانند شهرداری‌ها با پلیس ساختمان و نظام مهندسی با ناظران کشیک خود باید ضمن رصد دقیق جزئیات انواع ساخت‌ها در استان برای تحقق چشم انداز مناسب شهری به ویژه در شهرهای قزوین، تاکستان و بیدستان به عنوان نقاط پرتراکم اقدام کنند.

انتهای پیام/77005/صا40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول