اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس گروه تخصصی عمران نظام مهندسی ساختمان همدان انتقاد کرد

سهل‌انگاری برخی شهرداری‌ها در عدم جلوگیری از ساخت و سازهای غیر فنی‌

رئیس گروه تخصصی عمران نظام مهندسی ساختمان همدان با انتقاد از سهل‌انگاری بعضی شهرداری‌ها در عدم جلوگیری از ساخت و سازهای غیر فنی خواستار توجه مراجع ذیربط استان نسبت به این امر شد.

سهل‌انگاری برخی شهرداری‌ها در عدم جلوگیری از ساخت و سازهای غیر فنی‌

سعید سعیدی‌جم امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با اشاره به پنجم دی ماه روز ملی ایمنی در برابر زلزله، با اشاره به وضعیت کیفی ساخت و سازها در استان همدان و میزان ایمنی آنها در مقابل زلزله اظهار کرد: سازمان نظام مهندسی ساختمان متولی اجرای مقررات ملی ساختمان در کشور بوده است.

وی افزود: این سازمان با تدوین و ارتقاء آئین‌نامه‌های مقررات ملی ساختمان در سال‌های اخیر روند بسیار مناسبی در زمینه ضوابط و قوانین انجام داده است.

رئیس گروه تخصصی عمران سازمان نظام مهندسی ساختمان استان همدان تصریح کرد: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان همدان نیز از جمله سازمان‌های پیشرو در اجرای قوانین و مقررات بوده است.

وی ادامه داد: سازمان نظام مهندسی ساختمان همدان به طور خاص در رشته سازه ضمن کنترل نقشه‌ها در سازمان، تمام ضوابط و آئین‌نامه‌های مربوط مانند آئین‌نامه 2800، مبحث 5، 6، 7، 8، 9 و 10 مقررات ملی را به صورت جدی کنترل می‌کند.

سعیدی‌جم بیان داشت: در زمینه نظارت نیز سال‌هاست که حضور مهندسین ناظر و کیفیت نظارت به وسیله واحد کنترل مضاعف سازمان بررسی و ارزیابی می‌شود.

وی گفت: بنابراین در این بخش نیز اجرای نقشه‌های مصوب سازه که ایمنی در برابر زلزله را تضمین می‌کند کنترل می‌شود.

رئیس گروه تخصصی عمران سازمان نظام مهندسی ساختمان استان همدان یادآور شد: راه‌اندازی کنترل کیفیت بتنی، جوش و انجام آزمایش‌های ژئوتکنیک نیز ضامن کیفیت مصالح و انتخاب پارامترهای صحیح طراحی بوده است.

وی اضافه کرد: مجموعه این شرایط، استان همدان که در پهنه‌ای از خطرپذیری متوسط تا بسیار زیاد در برابر زلزله قرار دارد، را تا حد زیادی ایمن کرده است.

سعیدی‌جم با بیان اینکه در برخی شهرستان‌ها، شهرها و روستاها اجرای ضوابط و کنترل کیفی دچار مشکل است، ابراز داشت: این روند نیز باید با همکاری شهرداری‌‌ها و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بهبود یابد.

وی با اشاره به نکاتی که در زمینه ایمنی در برابر زلزله در سطح استان مغفول مانده است، افزود: شناسایی دقیق گسل‌ها و میزان ریسک فعالیت آنها به خصوص در بعضی شهرهای با خطرپذیری بسیار زیاد مانند نهاوند، از نکات مهمی است که نیاز به حرکت و حساسیت جدی دارد.

رئیس گروه تخصصی عمران سازمان نظام مهندسی ساختمان استان همدان گفت: حرکت در راستای سبک‌‌سازی و استفاده از تکنولوژی و مصالح نوین به ویژه در حوزه مهندسی سازه روند مناسبی را طی کرده اما هنوز نیاز جدی به ایمن‌سازی سازه‌ها در برابر زلزله وجود دارد.

وی با بیان اینکه هرچه سازه سبک‌تر باشد نیروی کمتری در زلزله تحمل خواهد کرد، بیان داشت: سهل‌انگاری بعضی از شهرداری‌ها در عدم جلوگیری از ساخت و سازهای غیر فنی و اضافه طبقات یا ساخت‌های غیر قانونی ساختمان‌ها، جای تأمل دارد که در این زمینه مراجع ذیربط استان باید اقدام جدی انجام دهند.

سعیدی‌جم اظهار کرد: ساخت پروژه‌های مهم بر گسل‌ها یا مناطق با پتانسیل لغزش یا روانگرایی و سایر ناپایداری‌ها از مواردی است که در صورت بروز زلزله مشکلات را چند برابر افزایش می‌دهد.

وی با اشاره به اقدامات گروه تخصصی سازه نظام مهندسی ساختمان استان همدان تصریح کرد: راه‌اندازی واحدهای کنترل نقشه سازه در تمام شهرهای استان که نمایندگی سازمان دایر است، از نخستین اقدامات گروه تخصصی سازه در سال جاری بوده است.

رئیس گروه تخصصی عمران سازمان نظام مهندسی ساختمان همدان تأکید کرد: ایجاد گروه‌های کنترل مضاعف سازه در شهرستان‌ها، برگزاری سمینارهای آموزشی در خصوص روش‌های نوین تحمل نیروهای زلزله چون دیوار برشی فولادی، تکنولوژی جدید اجرای سقف‌های بتنی و سیستم‌های پیش تنیده از مهم‌ترین فعالیت‌های گروه تخصصی در ماه‌های اخیر است.

وی ابراز داشت: تدوین ضوابط مربوط به مجریان ذیصلاح در راستای حضور و فعالیت جدی‌تر و راه‌اندازی کمیته‌ای برای کنترل عملکرد مجریان حقیقی و حقوقی پروژه‌های ساختمانی افزایش کیفیت سازه‌ها در برابر خطر زمین لرزه را در پی دارد.

سعیدی‌جم برگزاری جلسات با مراجع ذیربط برای جلوگیری از تخلفات فنی سازه‌ای در استان را از دیگر اقدامات این گروه تخصصی عنوان کرد.

وی ادامه داد: روند ارتقای کیفی سازه‌ها در سطح استان روند رو به رشدی بوده که این امر مرهون زحمات اعضای سازمان به ویژه مهندسین عمران بوده است.

رئیس گروه تخصصی عمران سازمان نظام مهندسی ساختمان همدان در پایان خاطرنشان کرد: امید است با تصویب ویرایش چهارم آئین‌نامه 2800 در سال جاری گام مهم دیگری در ایمن‌سازی لرزه‌ای سازه‌ها به عمل آید.

انتهای پیام/89006/ش30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول