اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد

مصالح ساختمانی غیراستاندارد معضل جدی ساخت و ساز‌ها در کهگیلویه و بویراحمد

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کهگیلویه و بویراحمد استفاده از مصالح ساختمانی غیراستاندارد را از جمله معضلات جدی در زمینه ساخت و سازها در استان ذکر کرد.

مصالح ساختمانی غیراستاندارد معضل جدی ساخت و ساز‌ها در کهگیلویه و بویراحمد

انتظام سهمگین در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یاسوج اظهار داشت: سازمان نظام مهندسی ساختمان با توجه به وظایفی که در قانون برای آن در نظر گرفته شده است می‌تواند نقش اساسی و ارزنده‌ای در توسعه کشور و ایجاد رفاه، آسایش و ایمنی برای مردم ایفا کند.

وی گفت: مهندسان زمانی می‌توانند نقش اصلی خود را در زمینه ساخت ‌و ساز و کنترل ساختمان ایفا کنند که بسترهای لازم برای اجرای مقررات ملی ساختمان در جامعه فراهم شده باشد و سایر نهادها و مسئولان مرتبط با امر ساخت‌ و ساز همکاری و تعامل لازم را در این زمینه با سازمان نظام مهندسی ساختمان داشته باشند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کهگیلویه و بویراحمد برای رسیدن به کیفیت مطلوب ساختمان و جلوگیری از سرمایه‌های عظیم ملی که سالانه در این عرصه هزینه می‌شود اهتمام و همکاری همه مراجع مشمول در این زمینه از جمله شهرداری‌ها، اداره‌کل راه و شهرسازی استان، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، اداره‌کل استاندارد و تحقیقات صنعتی، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای را می‌طلبد.

سهمگین آگاه‌سازی مردم پیرامون اهمیت وظایف و رسالت سازمان نظام مهندسی ساختمان در ارتقای کیفیت ساخت و سازها و پیشگیری از حوادث و آسیب‌های ناشی از زلزله را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: دست‌یابی به اهداف سازمان نظام مهندسی با جلب همکاری مردم و اهتمام مسئولان میسر است و در این راستا باید برنامه‌ریزی‌های اصولی صورت گیرد.

پذیرفتن پیشنهادات کارشناسان از سوی مردم نیاز به گذشت زمان و فرهنگ‌سازی دارد

سهمگین گفت: نظام مهندسی ساختمان استان تمام تلاش خود را در نظارت دقیق بر ساخت و سازها به منظور افزایش اطمینان و ایمنی در برابر زلزله و سایر بلایای طبیعی به کار می‌گیرد.

وی اظهار داشت: نقش مهندس ناظر در ساخت و سازها و توجه به پیشنهادات کارشناسی آن‌ها از طرف مردم، نیازمند گذشت زمان و فرهنگ‌سازی است و نباید سازندگان و مالکان مهندسین ناظر را مقابل خود و عامل بازدارنده بدانند بلکه باید آن‌ها را مشاور فنی خود بدانند و همکاری لازم را به منظور انجام وظیفه قانونی ناظران فراهم آورند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کهگیلویه و بویراحمد افزود: با توجه به شرایط خاص کشور و استان در لرزه‌خیزی و مخاطرات جانی و مالی آن و صرف هزینه‌های هنگفت در صنعت ساختمان، استفاده از مصالح و فن‌آوری‌های جدید در صنعت ساختمان را یک ضرورت اساسی خواند.

مصالح ساختمانی غیراستاندارد معضل جدی در کهگیلویه و بویراحمد

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان، استفاده از مصالح ساختمانی غیراستاندارد را از جمله معضلات جدی در زمینه ساخت و سازها در این استان ذکر کرد. 

سهمگین کمبود عوامل کارگری ماهر و نیز نبود مجریان ذیصلاح و با تجربه را از دیگر چالش‌های فراروی نظام مهندسی ساختمان استان در دستیابی به ساخت و ساز فنی و اصولی دانست.

وی با تاکید بر اینکه دستگاه‌های متولی ساخت و ساز باید توجه جدی به کنترل و استفاده از مصالح استاندارد داشته باشند، اظهار داشت: اکنون مصالح بی‌کیفیت ساختمانی به وفور در ساختمان‌ها و به‌ویژه در پروژه‌های عمرانی عمومی و غیردولتی استفاده می‌شود و این امر بسیار نگران کننده است.

سهمگین به تلاش و اقدامات اداره‌کل استاندارد استان و برخی دستگاه‌های نظارتی تاکنون در این راستا اشاره کرد و افزود: به نظر می‌رسد نظارت‌ها و عملیات بازدارنده در این راستا کافی نبوده و همچنان یکی از ضعف‌های اساسی و مهم در موضوع ساخت و سازها استفاده از مصالح ساختمانی بی‌کیفیت و فاقد استاندارد‌های لازم است.

فعال‌تر شدن کمیته نظارت بر ساخت و سازهای کهگیلویه و بویراحمد

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: با وجود این معضلات بر اساس ارزیابی اداره‌کل راه و شهرسازی استان به عنوان دستگاه نظارت عالیه، 60 تا 70 درصد ساخت و ساز استان در سطح خوب و بالاتر ارزیابی شده است.

سهمگین از فعال‌تر شدن و تقویت کمیته نظارت بر ساخت و سازهای استان خبر داد و اظهار داشت: مهم‌ترین رسالت این کمیته نظارت بر حسن اجرای خدمات مهندسی و قوانین و مقررات توسط اشخاص حقیقی و حقوقی عضو سازمان در عرصه ساخت و ساز استان است.

عضویت بیش از 2000 نفر در نظام مهندسی ساختمان کهگیلویه و بویراحمد

سهمگین با بیان اینکه بیش از 2 هزار و 700 نفر هم‌اکنون عضو این سازمان هستند، افزود: این افراد در هفت رشته ساختمانی شامل عمران، معماری، نقشه‌برداری، ترافیک و شهرسازی، تاسیسات برقی و مکانیکی فعالیت می‌کنند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان با بیان اینکه بیش از 150 نفر از این تعداد دارای مدرک کارشناسی ارشد و دکترا هستند، یادآور شد: بسیاری از مدیران دستگاه‌های اجرایی استان هم‌اکنون عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان استان هستند.

سهمگین عنوان کرد: عملکرد و فعالیت‌های سازمان و مهندسان و ناظران ساختمانی عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تحت نظارت عالیه اداره کل‌ راه و شهرسازی استان است.

انتهای پیام/82009/م40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول