اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

حجت‌الاسلام رشاد در آیین تکریم از استاد موسویان:

نظریه‌های اقتصادی نیاز به بازنگری دارد/ در اقتصاد اسلامی اندر خم یک کوچه‌ایم

رییس پژوهشگاه فرهنگ واندیشه اسلامی گفت: در حوزه تولید نظر، نظریه‌پردازی و نظام سازی اقتصادی با مشکلاتی روبه رو هستیم که نیاز به حل و فصل و تعیین خط مشی جدی دارد.

نظریه‌های اقتصادی نیاز به بازنگری دارد/ در اقتصاد اسلامی اندر خم یک کوچه‌ایم

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، آیین تکریم و اعطای جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی به حجت‌الاسلام سید عباس موسویان،‌ عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی عصر امروز (21 دی ماه) با حضور حجت‌الاسلام علی‌اکبر رشاد رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم، نماینده و رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، ولی‌الله سیف رییس بانک مرکزی، عطا‌ءالله رفیعی آتانی دبیر جشنواره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی و حجت‌الاسلام رضازاده، نماینده ولی فقیه در بانک انصار برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، حجت‌الاسلام رشاد با اشاره به نهم ربیع‌الاول که به غدیر دوم نیز معروف است، افزود:‌ در این روز امامت حضرت حجت آغاز شده و امیدوارم خداوند به همه ما صلاحیت یاوری ایشان را عطا کند.

وی در ادامه افزود:‌ نقطه‌ای که تلاقی جریان دین و سکولاریسم در دهه‌های اخیر بود، در مقام نظر و کوشش‌های علمی نقطه مهم سیاست یا علم مدیریت،‌ جامعه‌شناسی، ‌روانشناسی و دیگر رشته‌ها نیست بلکه مواجه جدی‌تری در دهه‌های اخیر به نام اقتصاد در بر دارد.

وی با اشاره به اینکه این نقطه تلاقی به جهت هجمه وسیع مارکسیم با جهان اسلام و خاصه ایران که در معرض آن بود و به لحاظ مجاورت با شوروی سابق و اهمیت تاریخی این کشور و منزلت خاص فرهنگی ما در خاورمیانه ایجاد شد، اظهار داشت: همه دوستان خاطراتی دارند که سرمایه‌گذاری بر ایران در حدی که مطلع هستیم کم و بیش زیاد بوده است و آنهایی که درگیر جریانات فکری بودند به خوبی از آن آگاه هستند.

حجت‌الاسلام رشاد با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری غرب به منظور رایج‌سازی تفکر خود در جامعه ما صورت گرفت، اظهار داشت: بنابراین در نظام‌های اجتماعی و اسلامی بین علما و فضای ما اگر در حوزه علوم انسانی اسلامی کاری انجام دادند در بحث اقتصاد بوده است البته همان مقدار کم کتاب‌ها بسیار کارگر افتاده است.

وی تأکید کرد: تنها کسی که با تفکر نظریه‌پردازی کرد مرحوم شهید صدر بود که هم چارچوب مشخص ارائه داد و هم تأثیرگذار بود و متفکران و روشنفکران را متوجه خود ساخت حتی خیلی‌ها نمی‌دانستند که وی روحانی است.

*در تعریف و کار اقتصاد اسلامی اندر خم یک کوچه هستیم

وی با اشاره به اینکه پیشینه کار نظریه‌پردازی و نوآوری علوم انسانی به مفهوم مدرن آن در بخش اقتصاد قابل توجه است، ‌اظهار داشت: در آن دوران پیش از انقلاب رژیم بر این مباحث حساس بود و کمتر کسی در این باره می‌نوشت اما در همان دوران هم روشنفکران و طلبه‌ها نسبت به مسائل اقتصاد مطالعه می‌کردند اما پس از انقلاب هرچند نقه تجلی جدی‌تر حوزه سیاست و مبانی سیاسی بود اما بازهم مسأله اقتصاد مطرح بود اما واقعیت ما هنوز هم اندر خم یک کوچه هستیم و اقتصاد اسلامی هویتی ندارد و اگر از کسی بخواهیم آن را تعریف کند تعریف مشخصی ارائه نمی‌دهد و این بسیار نگران کننده است.

حجت‌الاسلام رشاد با اشاره به اینکه با وجود گذشت سی و اندی سال از انقلاب بازهم کار جدی در تولید نظریه اقتصادی نکردیم،‌ یادآور شد: چیزی که امروز به عنوان الگوی پیشرفت مطرح است که البته چتر وسیعی از مباحث را پوشش داده اما مماس زندگی مردم قرار نگرفته است و یک موجه سلیقه‌ای صرف شده است و ما اهتمام کافی و لازم نکرده‌ایم.

وی در ادامه یادآور شد:‌ هنوز هم دیر نشده است، در پژوهشگاه می‌توانیم اقتصاددان‌ها را جمع کرده و جوانان مستعد را بیاوریم و سرمایه‌گذاری ده ساله کنیم تا معضل اقتصاد نظر براساس اسلام رفع شود و ما مدام به حکم ثانوی و پیوند زدن هر تصمیم به امر ولایت نپردازیم در همین پژوهشگاه پیش‌تر جلساتی با افرادی چون مرحوم بجنوردی،‌ حجت‌الاسلام نمازی و رضوانی برپا کردیم.

حجت‌الاسلام رشاد با اشاره به اینکه من تمام مراجع را بی‌فاصله با نظام هماهنگ می‌دانم، افزود: باید این اشکال را رفع کنیم، فرصت‌های پیش رو را از دست ندهیم، باید درست تصمیم بگیریم در حوزه تولید نظر و نظام‌سازی کار کنیم و تصمیمات جدی بگیریم.

انتهای پیام/ک

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول