اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

مروری بر روزنامه‎های امروز چاپ کابل

از بررسی سفر کرزی به روسیه تا نقد برنامه‌های کاندیداهای انتخابات افغانستان

روزنامه‎های امروز چاپ کابل در سرمقاله‌ها و دیدگاه‎های رسمی خود به بررسی و نقد برنامه‌های کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری و سفر حامد کرزی به روسیه پرداختند.

از بررسی سفر کرزی به روسیه تا نقد برنامه‌های کاندیداهای انتخابات افغانستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، روزنامه‎های امروز چاپ کابل در سرمقاله و دیدگاه‎های رسمی خود به بررسی و نقد برنامه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و سفر حامد کرزی به روسیه پرداختند که بخش‌هایی از آن در زیر آمده است:

روزنامه «سخن جدید»، در دیدگاه رسمی خود نوشته است: گمانه‎زنی‎هایی وجود دارد که هدف از سفر حامد کرزی تماشای بازهای المپیک «سوچی» نیست و دلیل اصلی این سفر رایزنی پیرامون نقش روسیه پس از سال 2014 میلادی در افغانستان است.

به نوشته سرمقاله‌نویس سخن جدید، تنها ابزار سیاسی افغانستان در برابر فشارهای کاخ سفید، اتکا به قدرت‎های منطقه‎ای مانند روسیه و چین است.

این روزنامه همچنین از توافقات جدید کابل-مسکو خصوصاً در سفر اخیر هیئتی از کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان به مسکو نیز یادآوری کرده است.

روزنامه «جامعه باز»، در سر مقاله خود، سفر رئیس جمهور افغانستان به روسیه را مورد بررسی قرار داده و نوشته است که پس از ایجاد تنش در روابط کابل و واشنگتن گفت‌وگو و رایزنی با طرف روس افزایش یافته است.

روزنامه جامعه باز همچنین به چشم‌انداز سفرهای حامد کرزی به کشورهای منطقه در این اواخر اشاره کرده و آن را برای پر کردن خلاء روابط کابل و واشنگتن مهم دانسته و نوشته است که این سفر تنش میان روابط افغانستان و آمریکا را در پی خواهد داشت.

روزنامه «انصاف»، در دیدگاه رسمی خود طرح برنامه‎های کاری کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان را مورد انتقاد قرار داده و برنامه کاری «عبدالرب رسول سیاف»، کاندیداهای ریاست جمهوری این کشور را برنامه‌ای تکراری عنوان کرده است.

در بخش از دیدگاه روزنامه انصاف آمده است که برنامه‎های عبدالرب رسول سیاف نیز درست مانند همه کاندیداهای دیگر حاوی کلیاتی است که بحران‎های اصلی افغانستان امروز را تشکیل می‎دهد.

به نوشته سرمقاله نویس انصاف، ناامنی، فساد، مواد مخدر و مشارکت زنان از عمده‎ترین مسائلی است که انتظار می‎رود در محور برنامه‎های ملی یک کاندیدای ریاست جمهوری قرار داشته باشد.

این روزنامه افزوده است: بر اساس همین انتظار، برخی از کاندیداها آنها را در رئوس اساسی برنامه‎های خود جا داده‎اند، اما مشکلی که در این میان وجود دارد این است که هیچ یک از کاندیداها نتوانسته‎اند برنامه‎های جزئی، قابل اجرا و عملیاتی را ارائه کنند که بر اساس آن بتوان انتظار داشت که مشکلات کنونی به آسانی قابل حل هستند.

روزنامه «هشت صبح»، در دیدگاه رسمی خود، مناظره تلویزیونی 5 کاندید ریاست جمهوری این کشور را مورد انتقاد قرار داده و نوشته است: با آنکه طالبان در 13 سال گذشته با دولت و جامعه جهانی در این کشور وارد جنگ بوده اما هیچ یک از کاندیداهای ریاست جمهوری افغانستان برنامه جدی در برابر آن‎ها نداشته و حتی از آنان تعریف مشخصی نیز ارائه نکرده‌اند.

روزنامه هشت صبح در ادامه نگاشته است: برخی از کاندیداهایی که در 5 سال گذشته سیاست‎های حامد کرزی در مورد طالبان را مورد انتقاد قرار داده‎اند نیز در مورد طالبان تعریف مشخصی ارائه نداده و همان ادبیات کرزی را در مورد این گروه ارائه کرده‎اند.

این روزنامه دلیل استفاده ادبیات حامد کرزی از طالبان را ناکامی جنگ در برابر این گروه عنوان کرده و نوشته است که کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری شاید به این نتیجه رسیده باشند که دیگر جنگ با این گروه به جایی نرسیده و باید با آنها صلح کرد.

روزنامه «افغانستان»، در دیدگاه رسمی خود گفت‎وگوی مخفیانه حامد کرزی با طالبان را مورد بررسی قرار داده و به جنبه‎های مثبت و منفی این گفت‎وگو پرداخته است.

روزنامه افغانستان همچنین نوشته است: امیدواری‌هایی وجود دارد که حامد کرزی برخی از رهبران طالبان را به مذاکره سیاسی با دولت قانع کرده باشد و آنانی که تاکنون هر نوع مذاکره سیاسی را رد می‎کردند و بر ادامه جنگ و خشونت تأکید می‎ورزیدند و حکومت فعلی را یک نهاد وابسته و غیر مستقل تعریف می‎کردند را قانع کرده باشد، نفس نشست این گروه با حامد کرزی می‎تواند تمامی بنیادهای فکری و سیاسی طالبان را متزلزل نماید.

این روزنامه افزوده است: اینگونه مذاکرات نشان می‎دهد که طالبان آن گونه که تصور می‎شود، زیاد هم ایدئولوژیک نیستند و در صورتی که منافع مادی و سیاسی آن‎ها تأمین شود، می‎توانند از بسیاری از اهداف و باورهای خود بگذرد.

به نوشته سرمقاله‌نویس افغانستان، این مسئله بدون شک برای بسیاری از اعضای گروه طالبان که فقط برای خدا و بهشت ساخته و پرداخته شده رهبران طالبان می‎جنگند، گران و ناخوشایند آمده و ترکی بر دیوار باورهای کاذب آنان ایجاد خواهد شد.

روزنامه «آرمان ملی»، در سرمقاله خود گفت‎وگوی حامد کرزی با طالبان را مورد بررسی قرار داده و گفته است حامد کرزی در 12 سال گذشته نتوانسته با طالبان کنار بیاید و در این 2 ماه نیز به هیچ صورت نمی‎تواند گفت‎وگوهای صلح را انجام دهد.

این روزنامه همچنین نوشته است: برخی از آگاهان معتقدند که دولت می‎خواهد با این ترفند که طالبان حاضر به گفت‌وگو و مذاکرات شده‎اند انتخابات را به تعویق اندازد و از آن به نفع ادامه قدرت خود استفاده کند و همچنین گفته می‎شود که قرار است تیم کرزی با طالبان ائتلاف کرده و یک دولت مشترک به وجود آورند.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول