اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

مروری بر روزنامه‎های امروز جاپ کابل

تقلب گسترده کنکور افغانستان را به چالش کشید

روزنامه‎های امروز چاپ کابل، در دیدگاه‎ها و سرمقاله‎های خود ضمن ارائه پرسش‌هایی درباره خانواده رئیس جمهور، از تقلب گسترده در کنکور این کشور انتقاد کردند.

تقلب گسترده کنکور افغانستان را به چالش کشید

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، برخی از روزنامه‎های امروز (سه‎شنبه) چاپ کابل، در دیدگاه‎ها و سرمقاله‎های خود به تقلب گسترده در آزمون کنکور اشاره کرده و آن ‎را نادیده گرفتن حق دیگر داوطلبان این آزمون برشمرده‎ که بخش‎هایی از آن در زیر آمده است:

روزنامه «آرمان‎ملی»، در سر مقاله خود با اشاره به تقلب گسترده آزمون کنکور تعدادی از ولایات افغانستان نوشته است که این پاسخ‌ها در مواردی فروخته شده و در برخی موارد توسط افراد بانفوذ به دست آمده است.

روزنامه «ماندگار» نیز در سر مقاله خود به افشای پاسخ آزمون کنکور در ولایت هرات اشاره کرده و نوشته است که این موضوع مایه شرمساری دولت از جمله وزارت تحصیلات عالی است.

روزنامه ماندگار افزوده است با توجه به برخی گزارش‌ها که در رسانه‌ها دربارۀ نحوۀ طرح پرسش‌های کنکور منتشر شده، دیده می‌شود که وزارت تحصیلات عالی به این آزمون اهمیتی قائل نیست.

در ادامه این مطلب آمده است، اگر نگاه به این امتحان سرنوشت‌ساز ساده‌انگارانه باشد، تقلب و فساد نیز در آن به‌ سادگی می‌تواند نفوذ کند.

موضوع دیگری که در آزمون کنکور افغانستان انتقادهایی را به دنبال داشته، نحوه برخی ‍پرسش‎ها است. ماندگار در این باره نوشته است، برگه‌ پرسش‌‎های آزمون کنکور به ‌روشنی نشان می‌دهند که طراحان پرسش‌ها، افرادی کم‌‎‎ سواد و در عین حال متملقی بوده‌اند.

این روزنامه افزوده است که پرسش‌هایی نظیر اینکه خانم رئیس‌جمهور کرزی چه نام دارد؟ یا نام پدر کرزی چیست؟ یا حامد کرزی در کدام سال تولد شده است؟ نشان می‌دهند که فردی هدفمندانه پرسش‌های این آزمون را مطرح کرده است.

به باور سرمقاله نویس این روزنامه، وقتی پرسش‎ها این‌‌ چنین باشند، تقلب گسترده در آن نیز جای شگفتی ندارد.

روزنامه «هشت‎ صبح» عدم تصویب قانون «اجرائات جزایی» را از سوی کابینه دولت افغانستان مورد بررسی قرار داده و از آن استقبال کرده است.

این روزنامه افزوده است، بر اساس یکی از بندهای این قانون، اعضای خانواده زنی که مورد خشونت قرار گرفته، نمی‌توانند در مورد آن‌ چه که بر آن زن گذشته، در دادگاه گواهی دهند.

روزنامه هشت صبح در ادامه تصریح کرده است، نگرانی فعالان جامعه مدنی و حقوق زنان این بود که اگر اعضای خانواده قربانی خشونت نتوانند گواهی دهند، عامل خشونت به‌ راحتی از مجازات فرار خواهد کرد.

به باور سرمقاله نویس این روزنامه، تنها خانواده زن می‎توانند از این رویداد گواهی دهند زیرا کسی دیگر در محل رویداد حضور نداشته است.

به باور این روزنامه، فشارهای فعالان جامعه مدنی، حقوق زنان و کاربران شبکه‌های اجتماعی که در گذشته به این قانون وارد بود، در تصمیم کابینه مبنی بر عدم تصویب قانون موثر بوده است.

روزنامه «افغانستان»، سیاست دولت افغانستان در چند سال اخیر را مورد بررسی قرار داده و نوشته است که در این سال‎ها سیاست دولت این کشور با جامعه جهانی هماهنگی وجود نداشته است.

این روزنامه افزوده است، سیاست‎های ناهمگون دولت افغانستان و جامعه جهانی سبب شد تا دشمنان ملت افغانستان نفوذ خود را در برخی از ولایات گسترش داده و از سویی دیگر ادارات دولتی را در یک سردرگمی قرار دهد. 

به نوشته روزنامه افغانستان، ادامه این وضعیت برای مردم افغانستان و شهروندان کشورهای خارجی بسیار خسته کننده، ناگوار و غیر قابل تحمل است.

روزنامه «جامعه‎ باز»، به وضعیت کنونی گفت‎وگوهای صلح این کشور با طالبان پرداخته و نوشته است که روزهای گذشته، روند سازش، با اقدامات و تحرکات سیاسی خاصی همراه بود.

این روزنامه تصریح کرده است که بعد از دیدار‌های محرمانه‎ نمایندگان دولت افغانستان با افرادی از گروه طالبان در کشورهای عربی، نشست 3 جانبه افغانستان، پاکستان و ترکیه نیز در «آنکارا» برگزار شد، نشستی که با سکوت خبری همراه بود و از تکرار گفته‌های دوره‌های پیشین این سلسله‌ نشست‌ها فراتر نرفت.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول