اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

شهادت ۲۱ سرباز افغان توسط طالبان زیر ذره‌بین روزنامه‎های امروز چاپ کابل

برخی از روزنامه‎های امروز چاپ کابل به کشته شدن ۲۱ سرباز افغان در ولایت «کنر» در شرق افغانستان اشاره کرده و آن را نتیجه مصالحه دولت با طالبان دانسته‎اند.

شهادت ۲۱ سرباز افغان توسط طالبان زیر ذره‌بین روزنامه‎های امروز چاپ کابل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، برخی از روزنامه‎های امروز (دوشنبه) چاپ کابل کشته شدن 21 سرباز افغان توسط طالبان در شرق افغانستان را مورد بررسی قرار داده‎اند.

روزنامه «سخن جدید» در دیدگاه رسمی خود به کشته شدن 21 سرباز افغان در شرق افغانستان اشاره کرده و آن را کار دشمنان این کشور دانسته است.

این روزنامه نوشته است که دشمنان افغانستان دشمنان صلح این کشور هستند که تاکنون چهره آن‎ها برای ملت افغانستان معلوم نشده است.

روزنامه سخن جدید بر علاوه این که دست سازمان‎های اطلاعاتی را بنابر ادعاهای پیشین مقام‎های دولتی این کشور دخیل دانسته نوشته است که این رویداد درست زمانی به وقوع پیوست که طالبان و دولت افغانستان می‎خواهند گفت‎وگوهای صلح را آغاز کنند.

روزنامه «جامعه باز» در سرمقاله خود نیز به کشته شدن این سربازان اشاره کرده و نوشته است که از کشته شدگان ارتش و پلیس افغان به نحوی شایسته تکریم نشده و آن‎ها همواره پائین‎تر از مقامی که دارند دیده می‎شوند.

این روزنامه نوشته است که مقام‎های دولتی افغانستان خود در راحتی زندگی کرده و بیشترین امتیازها را می‎گیرند، اما ارتش و پلیس افغان که جان‎ خود را فدای ملت این کشور می‎کنند، کم‎ترین امتیاز را با تحمل مشکلات زیاد می‎گیرند.

روزنامه جامعه باز همچنین نوشته است که خانواده قربانیان علاوه بر اینکه پسران عزیز خود را از دست می‎دهند، با تحمل مشکلات زیاد می‎توانند حقوق و امتیاز پسران خود را که برای دفاع از وطن کشته شده‎اند را بگیرند.

روزنامه «ماندگار» در دیدگاه رسمی خود کشته شدن 21 سرباز در شرق افغانستان را طی چند ماه اخیر بی‎سابقه عنوان کرده و نوشته است که این رویداد نویدی از تنش‎های جدید میان دولت و طالبان را می‎دهد.

این روزنامه افزوده است: با آنکه حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار و طالبان در این اواخر از راههای دموکراتیک می‎خواهند که در روند سیاسی افغانستان سهیم شوند، اما کشته شدن این سربازان نشان می‎دهد که آن‎ها هرگز به دولت و ملت افغانستان نخواهند پیوست.

روزنامه «آرمان ملی» نیز در سرمقاله خود کشته شدن سربازان افغان در شرق افغانستان را بررسی کرده و آن را به سازمان اطلاعاتی پاکستان (آی اس آی) ربط داده است.

این روزنامه نوشته است که سازمان اطلاعاتی پاکستان نمی‎خواهد صلح در افغانستان به میان آید و به همین علت تلاش می‎کنند تا راه‎های صلح این کشور با طالبان را ببندند.

روزنامه آرمان ملی همچنان طالبانی که 21 سرباز افغان را کشته‎اند مزدوران پاکستان عنوان کرده و از سیاست دولت افغانستان در قبال طالبان نیز انتقاد کرده است.

روزنامه «هشت صبح» نیز سرمقاله خود را به کشته شدن 21 سرباز افغان در شرق این کشور تخصیص داده و نوشته است که دولت به فداکاری‎های این سربازان توجهی نمی‎کند.

این روزنامه افزوده است که مقام‎های دولتی افغانستان باید به کسانی که جان‎های خود را در راه کشور خود فدا می‎کنند، بیشترین امتیاز را در نظر گیرد.

سرمقاله نویس روزنامه هشت صبح تأکید کرده است که رئیس جمهور افغانستان باید از امتیازات مقام‎های دولتی کاهش داده و به امتیازات سربازان این کشور بیفزاید.

روزنامه «انصاف» در دیدگاه رسمی خود به برکناری هشت مقام محلی پلیس به جرم شرکت در پیکارهای انتخاباتی از سوی وزارت کشور افغانستان اشاره کرده و نوشته است که برکناری این مقام‎ها نمی‎تواند بر سلامت انتخابات تأثیر گذار باشد.

به باور سرمقاله نویس این روزنامه، تقلب در انتخابات ریاست جمهوری از سوی کسانی مطرح می‎شود که به طور مستقیم در آن دست دارند.

روزنامه انصاف همچنان تصریح کرده که در انتخابات پیشین ریاست جمهوری افغانستان حتی از سوی مسئولان کمیسیون مستقل انتخابات تقلب شده بود.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول