اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

همگام با انتخابات افغانستان

کاهش صلاحیت شوراهای ولایتی افغانستان، نتیجه رقابت یا رفاقت با پارلمان

در حالی رقابت‌های کاندیدای شوراهای ولایتی افغانستان شتاب گرفته که چندی پیش اعضای پارلمان این کشور با تصویب قوانین جدیدی برای شوراهای ولایتی، صلاحیت نظارتی آنان را در سطح مشاوره تنزل دادند.

کاهش صلاحیت شوراهای ولایتی افغانستان، نتیجه رقابت یا رفاقت با پارلمان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، رقابت‌های کاندیدای شوراهای ولایتی افغانستان در حالی شتاب گرفته که این شوراها دیگر مانند گذشته، عنوان پارلمان‎های کوچک در سطح ولایت‎های این کشور را ندارند؛ زیرا چندی پیش اعضای پارلمان این کشور با تصویب قوانین جدیدی، صلاحیت این شوراها را در حد مشاوره تنزل دادند.

این درحالی است که پیش از این، شوراهای ولایتی افغانستان از صلاحیت نظارتی در سطح ولایت‎های این کشور برخوردار بودند و به عنوان «پارلمان‎های ولایتی» بر عملکرد ادارات محلی نظارت می‌کردند.

به عبارتی دیگر این شوراها می‎توانستند بر عملکرد والی‎ها و فرماندارها نظارت کنند و ادارات محلی در سطح ولایات و مناطق را به پاسخگویی وادارند.

نظارت شوراهای ولایتی روند باسازی را تسریع می‌کرد 

قدرت قانونی این شوراها در سایه صلاحیت نظارتی آنان سبب می‎شد که از روند بازسازی در ولایت‎ها و مناطق مربوط خود نظارت کنند و موجب تسریع در روند بازسازی شوند.

حساسیت این مسئله از آن‎جا ناشی می‎شود که عدم رعایت توازن و وجود تبعیض در روند بازسازی همواره یکی از شکایت‎های شهروندان برخی از شهرها در ولایت‎های افغانستان بوده است.

بنابراین شوراهای ولایتی با داشتن صلاحیت نظارتی خود توانایی متقاعد ساختن والی‎ها و فرماندارها را داشتند تا در اجرای پروژه‎های بازسازی به مناطق محروم و آسیب‎دیده، بیشتر توجه کنند.

حیف و میل بودجه‎های بازسازی، پارتی‌بازی و عقد قراردادهای غیرشفاف در جریان بازسازی، شکایاتی است که در سطح ولایت‎ها و مناطق افغانستان همواره وجود داشته است.

از این جهت شوراهای ولایتی می‎توانستند با نظارت دقیق از روند به مزایده گذاشتن پروژه‎های بازسازی و عقد قراردادها، شفافیت این قراردادها را تضمین کنند تا بودجه‎های بازسازی به گونه مناسبی مصرف و مؤثر واقع شود.

از سوی دیگر اعضای شوراهای ولایتی افغانستان به سبب این که در تماس مستقیم با مردم مناطق و ولایت‌های خود هستند از این طریق آشنایی و آگاهی لازم از مشکلات، خواسته‎ها و نیازهای این مردم را کسب می‌کردند.

مردم نیز براحتی می‎توانند با اعضای شورای ولایتی خود ارتباط برقرار کنند و مطالبات و خواسته‎ها و حتی شکایات خود را از طریق آنان به گوش والی‎ها و فرماندارها برسانند.

مردم در ارتباط با ادارات محلی به میانجی مناسب‎تر از شوراهای ولایتی، دسترسی ندارند

مردم برای طرح تقاضاها، دردها و دیدگاه‎های خود و انتقال آنها به ادارات محلی مناطق خود، به گزینه‎ای که بتواند جایگزین شوراهای ولایتی شود، دسترسی ندارند؛ حتی اعضای پارلمان نیز نمی‎توانند نقش شوراهای ولایتی را در سطح ولایت‎ها ایفا کنند.

زیرا اعضای پارلمان در روزهای رسمی خود باید در پارلمان حاضر باشند و شب‎ها را نیز در پایتخت افغانستان(کابل) سپری کنند و مردم ولایت‎ها نمی‎توانند براحتی با آن‌ها از نزدیک روبرو شوند و مشکلات و مطالبات خود را بیان کنند.

در ایام تعطیلی پارلمان نیز مردم نمی‎توانند به اعضای مجلس دسترسی داشته باشند؛ زیرا این نمایندگان ایام تعطیلی خود را در کابل می‎گذرانند و یا به کشورهای دیگر سفر می‎کنند.

بنابر این محدود شدن نقش اعضای شوراهای ولایتی از صلاحیت نظارتی به سطح مشاور در ادارات محلی، می‎تواند تبعات و پیامدهای منفی زیادی را بدنبال داشته باشد.

یکی این که ادارات محلی به مثابه سیستم‎های سیاسی محلی در کارایی و اثربخشی خود نیازمند ارتباط  مستمر با محیط و مردم پیرامون‌شان هستند و قطع ارتباط آن‌ها می‎تواند این سیستم را دچار بیگانگی با نیازها و تقاضای مردم و در نهایت پذیرای ضعف‎ها و ناتوانی‎های کارکردی سازد.

از سوی دیگر در دولت‎های دموکراتیک، رضایت مردم و حمایت آن‌ها از سیستم سیاسی یک اصل است و رضایت و حمایت مردم زمانی قابل فهم و درک است که میانجی مناسبی بین مردم و سیستم سیاسی وجود داشته باشد.

از این منظر، شوراهای ولایتی می‎توانستند میانجی مناسب بین مردم و ادارات محلی باشند و پیام‎های آن‌ها را به ادارات محلی انتقال دهند. آنها با استفاده صلاحیت نظارتی می‌توانستند نظارت کنند که خواسته‎های مردم که به ادارات محلی انتقال یافته تا چه حد در دستور کار این ادارات قرار گرفته است.

اما اکنون این شوراها فقط به ادارات محلی مشاوره خواهند داد، بی آنکه از صلاحیت نظارتی برخوردار باشند و بایستی منتظر بمانند تا مشاوره‌های آن‌ها تا چه حد در اولویت‎ها ولایت مربوطه تاثیر گذار است.

از این جهت بسیاری از شهروندان افغانستان خواستار تعدیل در قانون شوراهای ولایتی و احیای نقش نظارتی این شوراها هستند.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول