اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

کمیسیون‌های انتخاباتی افغانستان:

مقام‌های دولتی و امنیتی افغانستان در انتخابات بیطرف باشند

کمیسیون‌های مستقل انتخابات و رسیدگی به شکایت‎های انتخاباتی افغانستان از نهادهای امنیتی و مقام‎های دولتی این کشور خواستند تا در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور همچنان بیطرفی خود را حفظ کنند.

مقام‌های دولتی و امنیتی افغانستان در انتخابات بیطرف باشند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، روسای کمیسیون‌های مستقل انتخابات و شکایت‎های انتخاباتی افغانستان امروز (چهارشنبه) در نشست نهادهای امنیتی برای تأمین امنیت برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور خواستار عدم مداخله مقام‎های دولتی و امنیتی افغان در این روند شدند.

«محمدیوسف نورستانی» رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان در این نشست ضمن استقبال از فعالیت نظامیان افغان در دور اول انتخابات ریاست جمهوری این کشور از آن‎ها خواست تا بیطرفی خود را در دور دوم این روند نیز حفظ کنند.

وی افزود: برخی عدم هماهنگی‌ها در دور اول انتخابات بین مسئولان امنیتی، سبب انجام تقلب در تعدادی از مراکز رأی‎‌گیری شد.

بنابراین مسئولان امنیتی افغانستان بایستی هماهنگی لازم را برای پیشگیری از تقلب و تخلف بوجود آورند.

رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان تأکید کرد که وجود تقلب در برخی مراکز رأی‌گیری، شفافیت انتخابات را زیر سوال می‎برد و این وظیفه مسئولان امنیتی است که جلو فعالیت‎های غیرقانونی نیروهای امنیتی را بگیرند.

نورستانی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تقدیر از فعالیت برخی فرماندهان امنیتی در ولایت‌های این کشور، تعدادی دیگر از مسئولان امنیتی را متهم به انجام تقلب کرد.

وی تصریح کرد که برخی از والی‎ها و فرماندهان امنیتی در انجام تقلب‎ها در ولایت‎های مربوطه‎ دست داشتند و وزارت کشور افغانستان بایستی از انجام تقلب توسط این مقام‎ها در دور دوم انتخابات جلوگیری کند.

یوسف نورستانی در ادامه از اقدامات اخیر وزارت کشور افغانستان مبنی بر شناسایی مشکلات امنیتی در دور اول انتخابات ابراز امیدواری کرد که این وزارتخانه اقداماتی را برای بهبود وضعیت موجود انجام دهد.

مشکلات زیادی در دور اول انتخابات ریاست جمهوری داشتیم

نورستانی در ادامه با اشاره به مشکلات کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان در دور اول انتخابات این کشور، گفت که مسئولان این کمیسیون اقدامات جدی را برای رفع و تکرار مشکلات در دور دوم انتخابات اتخاذ کرده‌اند.

وی ادامه داد که یکی از این اقدامات، عزل 3 هزار کارمند متقلب در کمیسیون انتخابات بود.

رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان در این نشست خبری در مورد تأخیر 2 هفته‎ای برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور نیز گفت که این تأخیر ناشی از نبود مواد حساس انتخاباتی است زیرا در حملات موشکی طالبان به دفتر مرکزی این کمیسیون در کابل این مواد حساس نابود شده بودند و آماده کردن دوباره آنان زمان‎بر است.

نورستانی از 2 کاندیدادی پیشتاز انتخابات ریاست جمهوری این کشور نیز خواست که این مشکلات را بپذیرند و به کارکردهای مسئولان این کمیسیون مشکوک نشوند.

شفافیت انتخابات در گرو تأمین امنیت است

«عبدالستار سعادت» رئیس کمیسیون رسیدگی به شکایت‎های انتخاباتی افغانستان نیز در این نشست خبری گفت: شفافیت انتخابات در گرو تأمین امنیت است.

بنابراین اگر امنیت دور دوم انتخابات به درستی تأمین شود، هیچ مشکلی نمی‎تواند شفافیت این روند ملی را زیر سوال ببرد.

رئیس کمیسیون رسیدگی به شکایت‎های انتخاباتی افغانستان تأکید کرد که این کمیسیون در جریان برگزاری دور اول انتخابات ریاست جمهوری با برخی تهدیدات امنیتی مواجه بودند و امکان افزایش این تهدیدات در دور دوم این روند نیز وجود دارد.

وی از وزیر کشور افغانستان خواست تا از انجام حملات تروریستی طالبان در دور دوم انتخابات این کشور جلوگیری بعمل آورد.

سعادت در بخش دیگری از سخنان خود در مورد عملکرد مسئولان امنیتی در جریان برگزاری دور اول انتخابات افغانستان، اظهار داشت که برخی از مسئولان امنیتی در برخی از ولایت‎های این کشور، بطور مستقیم در انتخابات مداخله و به سود کاندیدای مورد نظر خود کار کردند.

در دور نخست انتخابات 3 چالش بزرگ را تجربه کردیم

عبدالستار سعادت با اشاره به چالش‌های دور نخست انتخابات در افغانستان اظهار داشت که دور نخست انتخابات ریاست جمهوری 3 چالش بزرگ را پشت سرگذاشته است.

به گفته وی یکی از این چالش‎ها، مداخله کارمندان کمیسیون مستقل انتخابات در برخی مراکز رأی بود که سبب از بین رفتن شفافیت در آن مراکز شد.

همچنین برگزاری همزمان انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی افغانستان نیز یکی از دلایلی بود که به دور نخست انتخابات صدمه وارد کرد، زیرا برخی از هواداران تیم‎های انتخاباتی، به نفع کاندیدای مورد نظرشان دست به تقلب می‎زدند.

رئیس کمیسیون رسیدگی به شکایت‎های انتخاباتی یکی دیگر از این چالش‎ها را عدم بی‎طرفی برخی مسئولان دولتی در برخی مناطق افغانستان اعلام کرد.

کاندیداهای ریاست جمهوری برای کاهش تقلب و تخلف انتخاباتی تلاش کنند

«یان کوبیش» نماینده سازمان ملل متحد در امور افغانستان نیز در این نشست خبری با اشاره به رفتن انتخابات ریاست جمهوری این کشور به دور دوم اظهار داشت که کاندیداهای ریاست جمهوی برای کاهش تقلب و تخلف انتخاباتی تلاش کنند و از هواداران خود بخواهند تا به سودشان تقلب نکنند.

نماینده سازمان ملل متحد در ادامه با اشاره به تأمین امنیت انتخابات دور اول انتخابات ریاست جمهوری افغانستان گفت که امنیت انتخابات ریاست جمهوری این کشور با توجه به وضعیت و توانایی تروریست‌ها در منطقه و جهان بی‎نظیر بوده است.

وی پذیرش نتایج دور اول انتخابات ریاست جمهوری افغانستان از سوی کاندیداها را مورد ستایش قرار داد و آن را به سود ملت و دولت آینده افغانستان دانست.

قرار است دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در 24 خرداد ماه بین «عبدالله عبدالله» و «اشرف‎غنی احمدزی» 2 کاندید پیشتاز دور اول انتخابات ریاست جمهوری این کشور برگزار شود.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول