اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

تحلیلگر افغان در گفت‌وگو با فارس:

تفتیش آرا به اعتبار انتخابات می‌افزاید/ «وحدت ملی» به نفع همه است

تحلیلگر مسائل سیاسی افغانستان با اشاره به اهمیت توافق انجام شده بین کاندیداهای انتخابات اظهار داشت: تفتیش تمامی آرا توافقی است که به اعتبار انتخابات می‌افزاید.

تفتیش آرا به اعتبار انتخابات می‌افزاید/ «وحدت ملی» به نفع همه است

«سردار محمد رحیمی» استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل سیاسی افغان در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، با اشاره به اهمیت شکسته شدن یخ بن‎بست انتخاباتی در افغانستان، اظهار داشت: توافق روی تفتیش تمامی آرا توافقی است که راه را برای تعیین‎کنندگی آرا و اعتباردهی به انتخابات هموار می‎کند.

وی افزود: مسیری که با این توافق پیموده می‎شود، مسیر مطلوبی است که دوام دموکراسی را در افغانستان تضمین و اگر این راه فرا روی ملت افغانستان گذاشته نمی‎شد، امکان آن وجود داشت که وضعیت به بحران و دفن دموکراسی کشانیده می‎شد و مردم افغانستان آغاز آشوب تازه‎‎ای را شاهد می‎بودند.

منتخب مردم در هرم قدرت و نیروهای دیگر در قاعده قدرت

رحیمی در بخش دیگری از سخنان خود، از دولت «وحدت ملی» که بخشی از توافق تازه کاندیداها با میانجی‎گری جان کری وزیر خارجه آمریکا را تشکیل می‎دهد، تفسیری ارائه داد.

این استاد دانشگاه کابل به این باور است که دولت وحدت ملی، دولتی است که در آن برنده انتخابات و منتخب مردم در هرم قدرت و نیروهای دیگر، به ‎ویژه اعضای تیم بازنده در قاعده قدرت قرار می‎گیرند.

این آگاه سیاسی تأکید کرد: با توجه به بافت و ساختار تباری و قومی جامعه افغانی هیچ یکی از تیم‎های انتخاباتی به تنهایی توان تشکیل دولت و اداره امور افغانستان را به نحو مقتضی و مناسب آن ندارند.

به گفته وی دولت وحدت ملی می‎تواند زمینه مشارکت و سهم‎گیری تمامی جناح‎ها و جریان‎های سیاسی افغانستان را در بدنه قدرت تمهید کند تا از تمامی توان‎ها و ظرفیت‎های موجود در گام گذاشتن به سوی بهبود بهره گرفته شود.

لزوم تفکیک بین کارگزار و ساختارهای انتخاباتی

رحیمی در ادامه با تأکید به لزوم تفکیک بین کارگزار و ساختارهای انتخاباتی افغانستان، اظهار داشت: وجود افراد مغرض و مریض در درون نهادهای قانونی انتخابات نباید باعث شود که اصل این نهادها بی‎اعتبار و فاقد وجاهت قانونی خوانده شود؛ بلکه افرادی که تعهد و صداقت کاری آنان مورد تردید است در درون این نهادها شناسایی و با آنان برخورد قانونی صورت گیرد.

وی افزود: نهادهای قانونی انتخابات که نهادهای اصلی برگزار کننده انتخابات و مرجع نهایی و اصلی اعلام نتیجه انتخابات است، باید مورد احترام باشد و بستر برای پختگی و کارآمدی فراهم آید تا در آینده بتواند به شکلی بهتر به انجام وظایف قانونی خود پرداخته و از وجاهت و ویژگی ملی و مستقل بودن برخوردار گردند.

این نویسنده افغانستان در پایان تاکید کرد: ناپختگی، ضعف و کم‎کاری کمیسیون‎های انتخاباتی باعث به وجود آمدن بن‎بست انتخاباتی  گردید و از این جهت باید در راستای رفع نقایص و ناتوانی‎های این کمیسیون‎ها اقدامات جدی صورت گیرد تا این نهادها در آینده توان تضمین شفافیت روندهای انتخاباتی را داشته باشند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول