اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

کارشناس افغان در گفت‎وگو با فارس:

دولت وحدت ملی زمینه‌ساز ثبات در جامعه افغانستان است

کارشناس افغان، توافق «عبدالله عبدالله» و «اشرف‎غنی احمدزی» ۲ کاندیدای ریاست جمهوری برای ایجاد دولت وحدت ملی پس از تفتیش آرا را گامی مهم در ثبات جامعه افغانستان دانست.

دولت وحدت ملی زمینه‌ساز ثبات در جامعه افغانستان است

«رحمت‎الله بیژن‎پور» کارشناس مسائل سیاسی افغان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، توافق عبدالله و اشرف‎غنی احمدزی، 2 کاندیدای ریاست جمهوری برای ایجاد دولت وحدت ملی پس از تفتیش آرا را گام‎های اولیه برای بهبود اقتصاد و ثبات افغانستان دانست.

بیژن‎پور افزود: توافق و همسویی فکری 2 کاندیدای انتخابات در حالی است که افغانستان در زیر تهدیدات و چالش‎های گوناگونی قرار داشت و این اقدامی مناسب برای برون رفت از مشکلات بود.

به باور وی، بحران‎های چند ماه اخیر در حال گسترش بود، اما با این توافق بحران‎ها و چالش‎های احتمالی از بین رفته و با امید به تشکیل دولت ملی، زمینه‌های ثبات فراهم خواهد آمد.

این کارشناس مسائل سیاسی افغان معتقد است، توافق عبدالله و احمدزی با وساطت «جان کری» و «حامد کرزی» به شایعات پایان داد و گفتمان برادری و همدلی را در کشور به راه انداخت.

به اعتقاد وی، این توافق بزودی اثرات خود را نشان داد و تأثیرات عمیقی بر روحیه وحدت ملی داشته و همچنین افغانستان را از دغدغه‎های مواجهه با بحران و چالش‎های احتمالی نجات داد.

وی تصریح کرد که یکی دیگر از تأثیرات شگفت‎زده این توافق را می‎توان در خاطر جمعی ملت افغانستان و خروج بحران‎های احتمالی کشورشان از اذهان عمومی آن‎ها جستجو کرد.

این کارشناس افغان پیامد دیگر این توافق را تأثیر مستقیم آن بر بازار اقتصادی این کشور برشمرد و آن را گامی به سوی افزایش قدرت خرید مردم دانست.

رحمت‎الله بیژن پور با تأکید بر اینکه توافق برای ایجاد دولت وحدت ملی بر روند دموکراسی و مردم‎سالاری در افغانستان تأثیرگذار نبوده اظهار داشت که این توافق سبب شفافیت در روند انتخابات و افزایش اعتماد مردم بر این روند خواهد شد.

بیژن‎پور افزود: در اکثر کشورهای جهان سوم یا رو به توسعه دموکراسی و مردم‎سالاری با تحمل مشکلات زیاد نهادینه می‎شود، اما نهادینه شدن روندهای دموکراتیک در افغانستان بهتر از این کشورها است.

به باور وی، یکی از گزینه‎های برتری افغانستان از دیگر کشورهای رو به توسعه، وجود فضای فهم میان دولتمردان این کشور است که یکی از نمونه‎های آن حل اختلافات انتخاباتی در 2 انتخابات ریاست جمهوری با تفاهم و مشارکت تیم‎های انتخاباتی برشمرده می‎شود.

این کارشناس افغان در بخش پایانی سخنان خود با تأکید بر اینکه توافق کاندیداها زمینه ثبات دائمی در افغانستان را فراهم کرده است، گفت: دولت آمریکا با این وساطت نشان داد که به ثبات افغانستان کمک کرده و همکاری‎های خود را پس از سال 2014 میلادی در بخش‎های مختلف در این کشور ادامه می‎دهد.

انتهای پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول