اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

حکم ‌نخست‌وزیری ‌رجوی ‌از سوی‌ بنی‌صدر!

بنی صدر در پایان نامه خود به مسعود رجوی ماموریت می‌دهد که جبهه‌ای از تمام جناح‌های ضد انقلاب به نام شورای مقننه یا چیزی شبیه شورای انقلاب به وجود بیاورد.

حکم ‌نخست‌وزیری ‌رجوی ‌از سوی‌ بنی‌صدر!

رخدادهای 5 مرداد 1360

چکیده

  • بر اساس آخرین گزارش از نتایج به دست آمده از شمارش آرا در سراسر کشور تاکنون از 14 میلیون و 669 هزار و 489 رای خوانده شده 12 میلیون و 926 هزار و 607 رای به آقای محمد علی رجایی تعلق دارد .
  • با اعلام نتایج قطعی انتخابات ریاست جمهوری اسلامی و همچنین انتخابات میان دوره ای مجلس شورای اسلامی اکنون همه نگاه ها به ترکیب آینده کابینه و شخصیتی است که نخست وزیر آینده خواهد بود دوخته شده است .
  • خبرهای رسیده از جبهه های جنگ حاکیست که بامداد دیروز نیروهای انقلاب با حمله به مواضع نیروهای صدام در محور جاده بادان – ماهشهر تعدادی از آن ها را به هلاکت رسانده و بخشی از مناطق اشغالی را بازپس گرفتند.
  • بهزاد نبوی در مورد هواپیمای فراری به مصر گفت : بنا به اظهارات خود خلبان ، هواپیما روی آسمان بحرین و بعد به مصر انتقال یافته است و بعد فهمیدیم داریوش خیرخواه خلبان هواپیما از مصر تقاضای پناهندگی سیاسی کرده است.
  • وزارت امور خارجه در اطلاعیه ای نسبت به همراهی بعضی از شخصیت های قابل احترام منطقه با صدام برای آتش بس در ماه مبارک رمضان اعلام کرد: برای ما دعوت به آتش بس در حالی که تجاوز گر در خاک ما است دعوتی برای خروج از اسلام است . 
  • آیت الله مهدوی کنی وزیر کشور ضمن بازدید از ستاد انتخابات کشور از دستگیری120 نفر به اتهام اخلال در انتخابات پیش و پس از روز رای گیری خبر داد.
  • یک منبع جمهوری خواه در بلفاست اظهار داشت کران داهرتی مبارز ایرلندی که از 66 روز پیش در زندان میز دست به اعتصاب غذا زده حس شنوایی و بینایی خود را به طور کامل از دست داده و در آستانه مرگ قرار دارد .
  • مقامات ترکیه نجم الدین اربکان بزرگترین سیاستمدار مسلمان این کشور را که به خاطر نادیده گرفتن قوانین ضد دینی این کشور تحت تعقیب بوده آزاد کردند.
  • آیت الله ربانی املشی دادستان کل کشور :  اگر بنی صدر باور داشت که 11 میلیون رای به اعتبار امام به او داده شده شاید این گرفتاری و این ناراحتی فراوان را برای جمهوری اسلامی فراهم نمی کرد .

بر اساس شمارش آرا ؛ قریب 15 میلیون نفر در انتخابات شرکت کردند

آرای محمد علی رجایی در انتخابات ریاست جمهوری به مرز 13 میلیون رای رسید و بر اساس آخرین گزارش از نتایج به دست آمده از شمارش آرا در سراسر کشور تاکنون از 14 میلیون و 669 هزار و 489 رای خوانده شده 12 میلیون و 926 هزار و 607 رای به آقای محمد علی رجایی تعلق دارد . (1)

نخست وزیری آیت الله باهنر قطعی شد

با اعلام نتایج قطعی انتخابات ریاست جمهوری اسلامی و همچنین انتخابات میان دوره ای مجلس شورای اسلامی اکنون همه نگاه ها به ترکیب آینده کابینه و شخصیتی است که نخست وزیر آینده خواهد بود دوخته شده است .  در این زمینه در لابلای انبوه اخبار  و شایعاتی که از یک ماه پیش به گوش می رسد احتمال احراز پست نخست وزیری جمهوری اسلامی ایران توسط آیت الله دکتر باهنر بیش از سایرین است.

تا یک هفته پیش این احتمال درباره علی اکبر پرورش قوت داشت و پیش از آن یعنی بلافاصله پس از برکناری بنی صدر و فراهم شدن زمینه برای انتخابات ریاست جمهوری شایعات حول بهزاد نبوی دور می زد . اکنون به موجب اخبار به دست آمده احتمال نخست وزیری دکتر باهنر بیش از پرورش و پرورش بیش از بهزاد نبوی است .

منابع خبری می گویند در صورت نخست وزیری دکتر باهنر علی اکبر پرورش وزیر آموزش و پرورش خواهد شد و بهزاد نبوی سمتی که هنوز مشخص نیست عهده دار شده و میرحسین موسوی نیز وزیر خارجه خواهد ماند.(2)

بخشی از اراضی اشغالی آبادان آزاد شد

خبرهای رسیده از جبهه های جنگ حاکیست که بامداد دیروز نیروهای انقلاب با حمله به مواضع نیروهای صدام در محور جاده بادان – ماهشهر تعدادی از آن ها را به هلاکت رسانده و بخشی از مناطق اشغالی را بازپس گرفتند.(3)

با اعلام نتایج قطعی انتخابات ریاست جمهوری همه نگاه ها به ترکیب آینده کابینه و شخصیتی است که نخست وزیر آینده خواهد بود دوخته شده است .  در این زمینه در لابلای انبوه اخبار  و شایعاتی که از یک ماه پیش به گوش می رسد احتمال احراز پست نخست وزیری جمهوری اسلامی ایران توسط آیت الله دکتر باهنر بیش از سایرین است.

اظهارات بهزاد نبوی درباره فرار هواپیما به مصر و صدور حکم نخست وزیری رجوی از سوی بنی صدر!

بهزاد نبوی سخنگوی دولت امروز طی یک مصاحبه مطبوعاتی نظرات دولت را دربار ه مسائل روز اعلام کرد .

وی درباره سقوط هواپیمای آرژانتین در خاک شوروی گفت : اتفاق مذکور یک حرکت حساب شده بود و سقوط هواپیما اصل قضیه نبود بلکه تبلیغات جانبی آن از طرف رسانه های گروهی صهیونیستی و امپریالیستی اصل مطلب بود کما این که وقتی تاسیسات اتمی عراق بمباران شد در درجه اول خود اسرائیل خبر این بمباران را اعلام کرده و یک جو تبلیغاتی و سیاسی به راه انداختند زیرا می خواستند موضع ضد اسرائیلی عراق را ثابت کنند و بعد هم گفتند ایران از اسرائیل اسلحه می خرد در مورد هواپیمای مذکور هم همین تبلیغات را راه انداختند . واقعیت امر به این صورت بوده که چون هواپیمای ملی ایران هما قادر نیست تمام حمل و نقل را به تنهایی انجام دهد بعضی مواقع هواپیماهای چارتر اجاره می کند و این هواپیمای آرژانتینی نیز از همین قبیل بوده است و از اتفاقی که در خاک شوروی افتاده ما خبر صحیحی نداریم .

بهزاد نبوی در مورد هواپیمای فراری به مصر نیز اظهار داشت : روز جمعه دوم مرداد ماه به ما خبر دادند فرمان یک هواپیما در آسمان شیراز قفل شده و بعد بنا به اظهارات خود خلبان ، هواپیما روی آسمان بحرین و بعد به مصر انتقال یافته است و بعد فهمیدیم داریوش خیرخواه خلبان هواپیما از مصر تقاضای پناهندگی سیاسی کرده و 3 تن دیگر سرنشین هواپیما حاضر به این کار نشده اند اما هنوز از آمدن این سه نفر و نیز خود هواپیما اطلاع صحیحی نداریم .

وی ادامه داد : داریوش خیرخواه از سری همان خلبان هایی است که در کودتای نوژه دست داشت و از زندان آزاد شده بود. گفتنی است بر اساس آخرین اخبار رسیده هواپیمای منتقل شده به مصر به همراه 3 تن از سرنشینان آن به کشور باز گشته است و داریوش خیرخواه از مصر پناهندگی سیاسی دریافت کرده است . (4)

بهزاد نبوی همچنین در مورد اقدامات ضد انقلاب و بنی صدر نیز گفت : اخیرا روزنامه ای به نام جمهوری به جای انقلاب اسلامی در می آید که بنی صدر در شماره اخیر آن اظهار داشته است من هنوز رئیس جمهور قانونی هستم و حکمی به مسعود رجوی داده است که قسمتی از این حکم به این صورت است : «برادر مجاهد مسعود رجوی به هر رو از ابتدا نظر من این بود که چهره واقعی مجاهدین خلق شناخته نشده بود و من معتقد بودم که مسئله التقاطی فکر کردن شما مسئله ای نبود که در بحث های آزاد حل نشود و بعد وقتی نظریه و طرز فکر سازمان شما را مطالعه کردم افسوس خوردم که چرا زودتر به این واقعیات پی نبرده ام!»

نبوی با خواندن این بند از نوشته بنی صدر ادامه داد : بنی صدر در پایان نامه خود به مسعود رجوی ماموریت می دهد که جبهه ای از تمام جناح های ضد انقلاب به نام شورای مقننه یا چیزی شبیه شورای انقلاب به وجود بیاورد . بهزاد نبوی اضافه کرد : حزب دمکرات هم در این زمینه بیکار ننشسته و به بنی صدر اعلام داشته مسئله ما دیگر مسئله کردستان نیست بلکه مسئله تمام ایران است و باید با یکدیگر متحد شویم !(5)

آیت الله اشراقی در اغما به سر می برد

آخرین اخبار رسیده از وضعیت آیت الله اشراقی حاکیست حال عمومی ایشان که دو روز پیش و پس از سکته مغزی به بیمارستان انتقال یافته خوب است اما هنوز در حال اغما به سر می برند. دکتر زرگر با اعلام این خبر همچنین گفت : حال عمومی آیت الله خامنه ای امام جمعه تهران که پس از ترور در بیمارستان بستری شده اند نیز خوب بوده و خطری ایشان را تهدید نمی کند.(6)

بیانیه وزارت خارجه در رابطه با همراهی بعضی از شخصیت های منطقه با صدام

وزارت امور خارجه در اطلاعیه ای نسبت به همراهی بعضی از شخصیت های قابل احترام منطقه با صدام برای آتش بس در ماه مبارک رمضان واکنش نشان داد . در بخشی از این بیانیه آمده است : این رهبران مومن به اسلام که عمدتا از ملت عرب هستید آیا متوجه نشده اید که رژیم صدام بر خلاف تبلیغات اسلامی بین مسلمانان عرب و غیر عرب فرق قائل است ؟

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است : ما از همه این دولتمردان منجمله آقای سکوتوره که احترامی عمیق در میان رهبران آفریقایی دارد دعوت می کنیم که به عنوان گامی برای پایان یافتن جنگ و بسیج همگانی مسلمین برای مبارزه با صهیونیسم هرچه زوتر تجاوزگران را بدون مماشات و با قاطعیت به افکار عمومی ملت خود و جهان معرفی نمایند. در این اطلاعیه همچنین تصریح شده است : برای ما دعوت به آتش بس در حالی که تجاوز گر در خاک ما است دعوتی برای خروج از اسلام است . (7)

مقامات ترکیه نجم الدین اربکان بزرگترین سیاستمدار مسلمان این کشور را که به خاطر نادیده گرفتن قوانین ضد دینی این کشور تحت تعقیب بوده آزاد کردند. اربکان 55 سال دارد و دو تن دیگر از مقام های اجرایی حزب رستگاری ملی او نیز دیروز آزاد شدند.

120 نفر به اتهام اخلال در انتخابات دستگیر شدند

آیت الله مهدوی کنی وزیر کشور ضمن بازدید از ستاد انتخابات کشور گفت : استقبال مردم از این انتخابات چشمگیر وبیش از انتخابات گذشته بود و ضد انقلاب نتوانست بر اراده مردم رای دهنده اثر بگذارد . آیت الله مهدوی کنی همچنین از دستگیری120 نفر به اتهام اخلال در انتخابات پیش و پس از روز رای گیری خبر داد.(8)

2 چریک ایرلندی دیگر در زندان انگلیسی ها در آستانه مرگ قرار دارند

یک منبع جمهوری خواه در بلفاست اظهار داشت کران داهرتی مبارز ایرلندی که از 66 روز پیش در زندان میز دست به اعتصاب غذا زده حس شنوایی و بینایی خود را به طور کامل از دست داده و در آستانه مرگ قرار دارد .  پدی کوئین یکی دیگر از مبارزان ایرلندی که وارد چهل و دومین روز اعتصاب غذا شده نیز سخت بیمار است . این دو چریک مبارز که در زندان های انگلیس هستند در آستانه مرگ قرار گرفته اند.(9)

رهبر سیاسی مسلمانان ترکیه آزاد شد

مقامات ترکیه نجم الدین اربکان بزرگترین سیاستمدار مسلمان این کشور را که به خاطر نادیده گرفتن قوانین ضد دینی این کشور تحت تعقیب بوده آزاد کردند. اربکان 55 سال دارد و دو تن دیگر از مقام های اجرایی حزب رستگاری ملی او نیز دیروز آزاد شدند. تجمع عظیم سال گذشته قونیه که در آن حاضران شعارهای اسلامی سردادند و به رهبری اربکان نظامیان حاکم بر ترکیه را عصبانی کرده بود .  چند روز پس از این گردهمایی ژنرال های حامی آمریکا در ترکیه کودتا کردند. اربکان از آوریل گذشته به اتهام تلاش برای ایجاد یک کشور اسلامی دستگیر شده بود.(10)

آیت الله ربانی املشی : چرا با بنی صدر مخالفت کردم؟

آیت الله ربانی املشی دادستان کل کشور در مصاحبه ای مطبوعاتی نظرات خود را درباره برخی موضوعات روز و از جمله ضد انقلاب با محوریت بنی صدر اعلام کرد . وی گفت : شناخت ما از بنی صدر در مجلس خبرگان باعث شده بود که در انتخابات ریاست جمهوری رسما با او مخالفت کنیم ، من صریحا اعلام کردم و نوشتم و فردی غیر از آقای بنی صدر را برای ریاست جمهوری کاندید کردیم . جامعه مدرسین هم غیر از ایشان را کاندیدا کرد و حتی موقعی که کاندیدای حزب جمهوری اسلامی کنار رفت باز هم آقای حبیبی را کاندید کردیم .

وی ادامه داد : یادم هست در همان روزها عده ای سوال می کردند شما که می دانید آقای حبیبی رای نمی آورد پس چرا در مخالفت با بنی صدر سماجت می کنید ؟ من در جواب گفتم برای این که حجتی باشد برای مردم تا اگر در آینده پی بردند به ما نگویند که چرا شما اصرار نکردید؟

دادستان کل کشور اظهار داشت : در مجلس خبرگان یافتم که بنی صدر انقلاب اسلامی ما را درک نکرده و جامعه ما را نمی شناسد . با این که یک روز در مجلس خبرگان این کلمه بر زبانش جاری شد ، صحبت از آراء نمایندگان در تهران که بود آقای بنی صدر گفت همه ما یا من یک رای بیشتر نداشتیم و آن هم رای امام بود اگر مردم به ما رای دادند به خاطر این نبود که مردم ما را می شناختند و ما را قبول داشتند نه مردم امام را قبول داشتند و چون امام ما را قبول داشت این آراء به ما داده شد . متاسفانه بعدها 11 میلیون رای ریاست جمهوری خود را او حتی به رخ امام هم می کشید و می خواست ادعا بکند که 11 میلیون رای بی واسطه به او داده شده و اگر باور داشت که 11 میلیون رای به اعتبار امام به او داده شده شاید این گرفتاری و این ناراحتی فراوان را برای جمهوری اسلامی فراهم نمی کرد .

آیت الله ربانی املشی ادامه داد : بنی صدر رندانه با ولایت فقیه مخالفت می کرد او می گفت ولایت نیاز به 164 علم دارد ، اگر چنین شرایطی داشته باشد من او را قبول دارم . روزی از بنی صدر پرسیدم آیا شما قبول دارید امام ولی فقیه است یا نه ؟ و آیا امام خمینی واجد این علومی که می گوئید هست یا نه ؟ بنی صدر پاسخ داد مرا میبری به جایی که نتوانم حرف بزنم ! این جمله ای بود که من از ایشان شنیدم و همان روز دانستم که ایشان غیر از خودش هیچ کس را قبول ندارد . (11)

پی نوشت :

1-  اطلاعات ، 5 مرداد 1360 ، صفحه 2

2- اطلاعات ، 5 مرداد 1360 ، صفحه 2

3- اطلاعات ، 5 مرداد 1360 ، صفحه 16

4- اطلاعات ، 5 مرداد 1360 ، صفحه 1 و 16

5- اطلاعات ، 5 مرداد 1360 ، صفحه 4

6- اطلاعات ، 5 مرداد 1360 ، صفحه 1

7- اطلاعات ، 5 مرداد 1360 ، صفحه  1 و 2

8- اطلاعات ، 5 مرداد 1360 ، صفحه 1

9- اطلاعات ، 5 مرداد 1360 ، صفحه 16

10- اطلاعات ، 5 مرداد 1360 ، صفحه 16

11- اطلاعات ، 5 مرداد 1360 ، صفحه 2

پژوهشگر :سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول