اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

نگاهی به جاذبه‌های گردشگری افغانستان و شبه‌قاره/84

«بابر»؛ نگینی سبز در انگشتری کابل+تصاویر

باغ بابرشاه که در غرب شهر کابل و دامنه‎های غربی کوه «شیر دروازه» قرار دارد یکی از قدیمی‌ترین و زیباترین تفریح‎گاه‎های کابلیان به حساب می‎آید.

«بابر»؛ نگینی سبز در انگشتری کابل+تصاویر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، باغ بابرشاه که در غرب شهر کابل و دامنه‎ای غربی کوه «شیر دروازه» قرار دارد یکی از قدیمی‌ترین و زیباترین تفریح‎گاه‎های مردم کابل به حساب می‎آید و مردم این شهر روزهای آخر هفته خود را در آن سپری کرده و از مناظر زیبای این باغ لذت می‎برند.

این باغ نسبت به موقعیت بسیار حساسی (مرکز شهر و دامنه کوه) که دارد یکی از بهترین تفریح‎گاه‎های کابل به حساب می‎آید که روزهای آخر هفته و تعطیل میزبان تعداد زیادی از شهروندان این شهر است.

 با توجه به پایبند بودن اکثر مردم این کشور به آموزه‎های اسلامی، استفاده از این باغ روزهای چهارشنبه مخصوص خانواده‎ها است و در این روز افراد مجرد اجازه ورود به باغ را ندارند.

باغ بابر که از جمله یادگارهای عصر «گورکانیان» به حساب می‎آید، با داشتن درختان زینتی، گل‎های زیبا و مرغوب، فضای آرام و دلپذیر و همچنان درخت‎های سر به فلک کشیده زیبایی خاصی دارد.

این باغ در سال 1507 میلادی زمانی که شخص بابرشاه 23 سال سن داشت، به عنوان حاکم وقت دستور به ساخت چندین باغ در حومه کابل داد که از آن جمله، تنها باغ بابر باقی مانده و سایر باغ‌ها در جریان جنگ‎های داخلی و گذشت زمان از بین رفته است.

بابر شاه که بود

«ظهیرالدین محمد بابر»، پسر «عمر شیخ» از نوادگان تیمور و «چنگیزخان» است که در سال 1483 میلادی در ناحیه «فرغانه» آسیای میانه چشم به جهان گشود.

بابرشاه بنیان گذار امپراتوری «گورکانیان» هند بود و در سال 1504 میلادی (910 هجری قمری) کابل را به تصرف خود در آورد و تا سال 1529 میلادی در هندوستان و افغانستان فعلی فرمانروایی نموده است.

بابر در سن 11 سالگی، وارث فرمان روایی پدرش شد و پس از جنگ‏‌های بسیاری با فرمانروایان «ازبک» و «تاتار» در آسیای میانه در سن 21 سالگی به سوی کابل و هند امروز حرکت کرد.

وی در سال 932 هجری قمری، «ابراهیم لودی» را در «دهلی» شکست داد و امپراتوری گورکانی‏ هند را بنیان‌گذاری کرد.

بابرشاه در 26 دسامبر سال 1530 میلادی در شهر«آگره» هند پس از 38 سال سلطنت و حمکروایی در سن 49 سالگی چشم از جهان فرو بست.

وی را ابتدا در شهر «جمنه» در باغچه‎ای موسوم به «نور افشان» به خاک سپردند و در زمان «شاه جهان» جسد وی را به کابل انتقال دادند که فعلاً در همین باغ مدفون است.

باغ بابرont>

بابر هنگامی که وارد شمال افغانستان شد شهر کابل را به تصرف خود درآورد و به دلیل علاقه‌ خاصی که به احداث باغ داشت چندین باغ به نام‎های بنفشه، باغ شهرآرا، چهار باغ، باغ جلوخانه، اورته باغ، مهتاب باغ، باغ آهو خانه، باغ خلوت و باغ نور به دستور وی ساخته شد.

باغ بابر در پنج قرن گذشته شاهد سخت‎ترین جنگ‎ها و نبردها بوده که بدترین آن‎ها جنگ‎های خانمان‌سوز داخلی بود که سبب آسیب‎های شدیدی به ابنیه و درختان این باغ شد.

تعداد بازدیدکنندگان از این باغ  بستگی به فصل سال دارد و معمولا از ماه اردیبهشت(ثور) تا اواخر مرداد(اسد) تعداد بازدید کنندگان آن اعم از داخلی و خارجی بیشتر است.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول