اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

قاسمی در گفت‌وگو با فارس مطرح کرد

آسیب‌های اجتماعی عرفان حلقه، از تضعیف خانواده تا تشویق به قانون‌شکنی

بحران‌های روانی شخص عضو شده که در عرفان حلقه با نام «برون‌ریزی موجودات غیرارگانیک» معرفی می‌شود، آرامش و حیثیت اجتماعی خانواده را از بین برده و ادامه زندگی را برای همسر و فرزندان شخص غیرممکن ساخته است.

آسیب‌های اجتماعی عرفان حلقه، از تضعیف خانواده تا تشویق به قانون‌شکنی

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، امروز آسیب‌های «عرفان حلقه» در حوزه‌های معنوی، روانی و اجتماعی غیر قابل انکار است. به همین دلیل برای آشنایی بیشتر با این غده سرطانی در سلسله گفت‌وگوهایی با حجت‌الاسلام محمودرضا قاسمی کارشناس فرق و مسئول پاسخگویی به شبهات مؤسسه بهداشت معنوی گفت‌وگو کردیم که بخش دوم آن در ادامه می‌آید:

 

*آسیب‌های اجتماعی

1. تضعیف نهاد خانواده و فروپاشی خانواده‌ها به علل

الف) ارتباطات مشکوک و بی‌ضابطه میان اعضا و مسترهای ناهمجنس که موجب بی‌اعتمادی میان زوجین شده است.

ب) عدم التزام شخص عضو شده در عرفان حلقه به رعایت مسائل شرعی نظیر غسل‌های واجب و اقامه نماز که موجب نارضایتی همسر از ادامه زندگی شده است.

ج) بحران‌های روانی شخص عضو شده که در عرفان حلقه با نام برون‌ریزی موجودات غیرارگانیک معرفی می‌شود و آرامش و حیثیت اجتماعی خانواده را از بین برده و ادامه زندگی را برای همسر و فرزندان شخص غیر ممکن ساخته است.

د) برهم خوردن روابط خانوادگی و پیوندهای زوجیت در حال شکل‌گیری به علت انحرافات اعتقادی پیروان عرفان حلقه

2. از دست دادن شغل و موقعیت‌های اجتماعی

الف) به علت بحران‌های مربوط به برون‌ریزی

ب) به علت اشتغال به برگزاری دوره‌های غیر قانونی عرفان حلقه و تکیه بر درآمدهای حاصل از این طریق

ج) به علت ترویج و بیان سخنان و ایده‌های فاسدی که در عرفان حلقه فراگرفته می‌شود

3. انگیزه‌سازی و تشویق افراد به قانون‌شکنی و پیامدهای آسیب‌زای آن

الف) احساس به عهده داشتن رسالت معنوی برای برگزاری دوره‌ها و اتصال دادن به دیگران اگر چه غیرقانونی باشد

ب) برگزاری دوره‌ها با انگیزه درآمد مالی با دیدن سایر اعضا که از این طریق در محفل‌های فرقه‌ای درآمد دارند

4. بحران در وضعیت اقتصادی افراد

الف) در عرفان حلقه معمولاً در قبال درمانگری پول نمی‌گیرند، اما هدیه می‌گیرند و گاهی افراد به صورت‌های مختلف و به عنوان حمایت از شبکه مثبت مبالغ میلیونی برای کمک به شبکه مثبت پرداخت کرده‌اند تا درمان شوند و صد البته که نتیجه‌ای در کار نبوده و علاوه بر مشکلات جسمی مسائل دیگر را هم به وجود آورده است.

*آسیب‌های معنوی

آسیب‌های معنوی عرفان حلقه بسیار گسترده و متنوع است، اما به طور خلاصه آن را در چند گروه آسیب‌های یکم اعتقادی و بینشی، دوم اخلاقی و سوم التزامات شرعی خلاصه می‌کنیم:

یکم: آسیب‌های اعتقادی و بینشی

شیطان شناسی: عرفان حلقه احترام و تقدس بالایی برای شیطان قائل است، به طوری که هیچ یک از اوصاف قرآنی او را ذکر نمی‌کنند. بارها از مسترهای عرفان حلقه در جلسات بحث آزاد و مناظره خواسته‌ایم که همنوا با کلام الهی شیطان را کافر، مستکبر، رجیم ... توصیف کنند، اما از این کار اکراه دارند.

آن‌ها او را موحد می‌دانند، نه کافر، او را عامل کمال می‌دانند، نه خذول، او را مأمور و محبوب خدا می‌دانند، نه ملعون، رجیم و مرید، او را در حال انجام وظیفه الهی تصور می‌کنند، نه فاسق و مستکبر؛ او را دارای مقام و منزلتی والا نزد خدا و در عالم می‌پندارند، نه صاغر، مذموم و مدحور. علت این تضاد با قرآن کریم و تعالیم پاره‌ای از آموزه‌ها و تغییر بینش‌هایی است که در عرفان حلقه وجود دارد.

الف) عرفان حلقه بر این عقیده است که خداوند از ابلیس خواسته بود که بر کسی غیر او سجده نکند! و بعد او را در آزمونی قرار داد که هر دو سویش برای شیطان باخت بود و به این ترتیب مأموریت آزمودن انسان‌ها با شر را بر عهده او گذاشت.

ب) شیطان پس از رانده شدن از درگاه الهی جهان دو قطبی را آفرید و در آن جای گرفت و انسان را به دنبال خودش به اینجا کشید.

ج) شیطان اولین معلم بشر است، زیرا او را به درخت علم و آگاهی راهنمایی کرد و از بهشت نادانی و بی خبری بیرون آورد.

د) ابلیس به عنوان ملکی که ایجاد کننده قانون تضاد در عالم است، معرفی می‌شود و همچنین شبکه شعور کیهانی که عرفان حلقه مدعی اتصال دادن به آن است، ملکی است که قانون تضاد را ایجاد می‌کند و دارای دو شبکه مثبت و منفی است، همین شبکه شعور کیهانی یا هوشمندی الهی به نام جبرئیل، یا رحمانیت خدا نیز معرفی می‌شود و نام‌های مختلف برای کاربرد در شرایط مختلف و ابزاری در جهت مغالطه و انحراف افکار و باورهای مردم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ه) در سوگندنامه‌های رسمی عرفان حلقه، افراد به تقدس و حرمت شبکه شعور کیهانی و نسبت به ترویج آن متعهد می‌شوند، سوگند یاد می‌کنند که قدرت آن را انکار نکنند، این سوگندنامه‌ها را در ابتدا طاهری به خط و امضاء افراد جمع آوری می‌کرد و بر اساس آن فرم‌های پایان دوره را می‌داد.

و) انسان از خاک و گل است و شیطان از آتش آمیختن انسان با شیطان موجب پختگی و کمال اوست.

1. عرفان حلقه در مورد آموزه توحید دچار اشکالات فراوانی است و همه آن‌ها را در منابع و آموزش‌هایش ترویج می‌کند.

الف) توحید در خالقیت: عرفان حلقه معتقد است که این دنیا، برزخ، قیامت، بهشت و جهنم و مراحل و عوالم دیگر همه مربوط به جهان دوقطبی و مخلوق ابلیس (ملک خالق جهان تضاد، یا اجرا کننده قانون تضاد) است.

ب) توحید در ربوبیت: ابلیس به عنوان ملک خالق تضاد یا جاری کننده قانون تضاد در حیات دنیوی و سیر انسان به سوی کمال نقش قاطعی دارد، به طوری که بدون او انسان به این دنیا نمی‌آمد و در بهشت ناآگاهی می‌ماند و به کمال نمی‌رسید، بنابراین نه تنها به لحاظ مادی و ظاهری ابلیس خالق و رب است، بلکه به لحاظ معنوی و کمال‌گرایی نیز او راهنما و پیش برنده انسان است.

ج) توحید در ذات: انسان‌ها همه پس از گذر از دنیای دو قطبی و پایان یافتن ماجرای قیامت و بهشت و دوزخ در عرصه آزمون آخر قرار می‌گیرند و خداوند تمام قدرت و خدایی خودش را به آنها می‌دهد و همه خدا می‌شوند، آن گاه که دیگر نیازی به او ندارند، خدا از آن‌ها می‌پرسد، باز هم می‌خواهید که با من باشید و به یگانگی با خدا برسید، یا نه می‌خواهید بروید و خدای جهانی باشید که خودتان خالقش هستید، کسانی که خدایی با خدا را نمی‌پذیرند، جهانی دیگر خلق می‌کنند و رب آن می‌شوند و به این ترتیب جهان‌های موازی بی‌شماری پدید آمده است که ما در یکی از آن‌ها هستیم.

بنابر مفهوم‌سازی‌های عرفان حلقه هر نفسی اله خود است که در جهان دوقطبی بالقوه است و پس از ورود دوباره به جهان تک قطبی به رب تبدیل می‌شود و می‌تواند خالق و رب جهان دیگری باشد و فرصتی را برای کمال موجودات دیگر پدید آورد.

د) انسداد باب معرفت و باب عشق الهی: «انسان نمی‌تواند عاشق خدا شود، زیرا از هیچ طریق قادر به فهم او نیست»، این یکی از اصول اساس نامه عرفان حلقه است که نه تنها درک ذات بلکه انسداد مطلق باب معرفت و در نیتجه امتناع عشق و حب الهی و لزوماً عبودیت و تسلیم او را نیز شامل می‌شود.

ه) رو بنا دانستن اعتقادات و مناسک دینی در اساس نامه و زیر بنا دانستن شعور کیهانی بر همین اساس مفهوم تسلیم شدن در حلقه به معنای تسلیم شدن به خدا و توحید نبوده و تسلیم شدن به شبکه شعور کیهانی است که البته شرط استفاده از نیروی آن برای درمانگری و ... نیز هست.

و) دین تعالیمی است که از سوی شعور کیهانی به انسان نازل می‌شود، نه از سوی خداوند و نیز همه در دریافت وحی باهم برابرند، در غیر این صورت عدالت خدا زیر سؤال می‌رود.

ز) هر یک از اذکار مثل سبحان الله، الحمدلله و... دارای حلقه‌های حفاظ است که اگر این حلقه‌ها تفویض نشده باشند، موجب جذب موجودات غیرارگانیک می‌شود، با توجه به کشف این حلقه‌ها از سوی طاهری تا کنون هر کس ذکر گفته موجودات غیر ارگانیک جذب کرده است. این نتیجه‌ای است که شرکت‌کنندگان در جلسات دوره دفاعی می‌گیرند و از تصریح کردن به آن روگردان نیستند.

 

ادامه دارد...

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول