اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

در واکنش به اعتراضات گسترده

رئیس جمهور مکزیک: هرگز از سمت خود کناره‌گیری نمی‌کنم

رئیس جمهور مکزیک خطاب به معترضان پرونده دانش آموزان ناپدید شده که خواستار استعفای وی شده بودند اعلام کرد که هرگز از سمت خود کناره‌گیری نمی‌کند.

رئیس جمهور مکزیک: هرگز از سمت خود کناره‌گیری نمی‌کنم

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس در آمریکای لاتین به نقل از «تله‌سور»، «انریکه پنیا نیتو» رئیس جمهور مکزیک در مراسم افتتاح یک مرکز پزشکی در «کوآتیتلان ایزکایی» در ایالت «مکزیکو» خطاب به معترضینی که خواستار استعفای وی از سمتش شده بودند، اعلام کرد: اقدامات خشونت‌آمیز برخی از معترضین پرونده دانش آموزان ناپدید شده مدرسه «آیوتسیناپا» که موجب ناآرامی و بی‌نظمی در کشور می‌شوند موجب کناره‌گیری من از پست ریاست جمهوری نخواهد شد و به زودی نیز در مورد اتهامات فساد مالی که مربوط به خرید خانه 7 میلیون دلاری توسط «آنخلیکا ریورا» همسرم می‌باشد توضیحاتی ارائه می‌دهم.

نیتو افزود: تظاهرات خشونت‌آمیزی که پس از ناپدید شدن 43 دانش آموز در مکزیک صورت گرفته اقدامی از سوی مخالفان دولت برای برهم زدن نظم عمومی و بی‌ثبات‌سازی و توقف اجرای پروژه‌های ملی این کشور است.

وی در این مراسم همچنین تصریح کرد: معترضان آشوب‌گر با این اقدامات خشونت‌آمیز اجازه نمی‌دهند برنامه‌های دولت برای پیشرفت مکزیک به مرحله اجرا در آید و در این راستا به طرح‌های اصلاحی که طی یک سال گذشته صورت گرفته نیز اشاره کرد.

منتقدان دولت «نیتو» بر این باورند که بسیاری از طرح‌های وی مانند اصلاحات بخش انرژی که سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و گاز را برای شرکت‌های خصوصی ممکن ساخت تنها فساد بیشتری را ایجاد کرده و باعث ثروتمندتر شدن سیاستمداران و تجار فاسد گشته است.

در 26 سپتامبر، پلیس محلی شهر ایگوآلا در ایالت گررو به چندین اتوبوسی که دانش آموزان مدرسه آیوتسیناپا در آن بودند شلیک کرد و موجب کشته شدن 3 دانش آموز و 3 فرد عادی شد؛ سپس به گفته مقامات، پلیس 43 دانش آموز را بازداشت و به باندهای قاچاق مواد مخدر تحویل دادند؛در پی این حادثه در طول 7 هفته گذشته ده‌ها هزار نفر از مردم چندین بار به خیابان ها آمده و علیه خشونت و جرم و جنایت صورت گرفته از سوی دولت فدرال مکزیک دست به تظاهرات زدند؛ معترضان ادعا می کنند که ناپدید شدن دانش آموزان یک جنایت دولتی بوده و از نیتو تقاضا کردند که استعفا دهد.

رئیس جمهور مکزیک نیز تصریح کرد: برخی از افراد از ناراحتی خانواده‌های دانش آموزان ناپدید شده سوء استفاده کرده و به ایجاد هرج و مرج و ناآرامی در کشور پرداختند و حتی اعلام کردند که دولت من متهم به فساد مالی برای خرید خانه‌ای گران قیمت است.

این خانه گران قیمت که توسط همسر رئیس جمهور مکزیک از بنگاه معاملات ملکی «دل سنترو» که بخشی از شرکت سهامی «گروپو ایگا» می‌‌باشد خریداری شده و چون در زمان فرمانداری «نیتو» در ایالت مکزیکو این 2 شرکت موفق به کسب چندین قرارداد ساخت و ساز در کشور مکزیک شدند، شک و تردید مردم در این باره بیشتر شده است؛ همچنین وجود نام شرکت «گروپو ایگا» در بین شرکت‌هایی که برنده مناقصه ساخت راه‌آهن سریع السیر مکزیک-کرتارو شده بودند بحث برانگیز است.

چند روز قبل از این که رسانه‌های مکزیک طرح انجام تحقیقات ویژه جزئیات مربوط به خانه گران قیمت انریکه پنیا نیتو رئیس جمهور این کشور را منتشر کنند دولت فدرال قرارداد قطار سریع السیر را لغو شده اعلام کرده بود.

آخرین اظهارات نیتو 2 روز پس از هشدار وی در مورد استفاده از زور برای مقابله با معترضانی که از طریق تظاهرات خشونت آمیز قصد اختلال در مکزیک را داشتند، بیان شد.

روزنامه‌نگاران و تحلیلگران معتقدند تظاهرات مسالمت‌آمیز شکل گرفته به دلیل ناپدید شدن 43 دانش آموز مکزیکی در 8 نوامبر (17آبان) در میدان زوکالو در مکزیکوسیتی (پایتخت این کشور) که به خشونت کشیده شد به دلیل اقدامات خرابکارانه 15 نفر بود که درب کاخ ملی، مقر رسمی ریاست جمهوری مکزیک را آتش زدند و توسط دولت برای ایجاد ناآرامی و اختلال در این کشور گماشته شده بودند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول