اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

۲/ نویسنده و تحلیلگر آمریکایی در گفت‌وگو با فارس:

مذاکرات هسته‌ای باید به موفقیت ختم شود/اروپا به دنبال از سرگیری روابط تجاری با ایران است

کارشناس و تحلیلگر آمریکایی درباره مذاکرات هسته‌ای وین گفت که مذاکره با ایران باید به موفقیت برسد. حتی مأموران اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل توافق دارند که ایران تسلیحات هسته‌ای نمی‌سازد بنابراین این مسئله می‌بایست هرچه سریعتر حل شود.

مذاکرات هسته‌ای باید به موفقیت ختم شود/اروپا به دنبال از سرگیری روابط تجاری با ایران است

در حالی که زمان اندکی تا ضرب‌الاجل مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه موسوم به 1+5 باقی مانده، گمانه‌زنی‌های متعددی در مورد روند مذاکرات و همچنین سرنوشت این گفت‌وگوها مطرح شده است. به همین بهانه خبرگزاری فارس مجموعه‌ای از مصاحبه‌ها را با کارشناسان و تحلیلگران مطلع از مسئله هسته‌ای ترتیب داده است، که در سلسله گزارش‌هایی منتشر می‌شود:

پروفسور «کوین برت» کارشناس و تحلیلگر آمریکایی در خصوص مذاکرات کنونی در وین می‌گوید: «مذاکرات هسته‌ای بین گروه 1+5 و ایران باید به موفقیت برسد. حتی مأموران اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل توافق دارند که ایران تسلیحات هسته‌ای نمی‌سازد بنابراین این مسئله می‌بایست هرچه سریعتر حل شود.»

 

وی ادامه داد که تمامی اعضای شرکت‌کننده در مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 دلایلی را دارند که طبق آن خواستار موفق شدن مذاکرات هستند. اروپایی‌ها خواستار آن هستند که بتوانند با ایران وارد تجارت شوند. روسیه و چین به طور کلی از حق ایران برای داشتن انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای حمایت می‌کنند و دولت باراک اوباما (دستکم حزب دموکرات) تمایل دارد عادی‌سازی روابط با ایران را بعنوان بخشی از میراث خود برجای گذارد.

برت در ارتباط با اختلافات موجود در این مذاکرات ادامه داد: «تنها نیروی جدی مخالف توافق با ایران، اسرائیل و عاملان آنها در کشورهای گروه 1+5 به ویژه جمهوری‌خواهان در آمریکا که تحت سلطه صهیونیست‌ها هستند و کنترل کنگره را به دست آورده‌اند، می‌باشند که همین امر چشم‌انداز اوباما برای رسیدن به توافقی که نتانیاهو از آن بسیار ناخشنود است و کنگره آن را تأیید نمی‌کند را دشوار می‌کند. باید صبر کرد و دید که آیا اسرائیل این ابتکار عمل مهم را تقریباً مورد حمایت همه در سطح جهان است، را با مشکل مواجه می‌کند یا خیر.»

دور تازه مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه موسوم به 1+5 در حالی روز سه‌شنبه در شهر وین اتریش آغاز شد که طرفین برای رسیدن به توافق جامع تنها تا روز سوم آذر زمان دارند. گفته می‌شود خودداری آمریکا از پذیرش لغو تحریم‌ها، آنطور که در توافق موقت ژنو مطرح شده بود، از جمله اصلی‌ترین موارد مورد اختلاف طرفین است.

پابرجا بودن اختلافات موجب شده تا بسیاری از تحلیلگران مسئله احتمال تمدید گفت‌وگوها را مطرح کنند. از آنجا که در توافق موقتی که در تیر ماه امسال تمدید شد، تنها یک بار امکان تمدید گفت‌وگوها پیش‌بینی شده، هنوز ساز و کار ادامه احتمالی مذاکرات پس از سوم آذر مشخص نیست.

انتهای پیام/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول