اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

با ارسال توضیحاتی به فارس انجام شد

واکنش آخوندی‌ به گزارش مشکلات پزشکان قطار/ شرکت‌های خصوصی مفاد قراردادها را رعایت نمی‌کنند

رئیس پژوهشگاه فناوری‌‌های نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی-ابن‌سینا، با ارسال نامه‌ای به خبرگزاری فارس، درباره نحوه اعزام پزشکان قطار و حقوق و مزایای آنها، توضیحاتی ارائه داد.

واکنش آخوندی‌ به گزارش مشکلات پزشکان قطار/ شرکت‌های خصوصی مفاد قراردادها را رعایت نمی‌کنند

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، روز نهم آذرماه امسال مصاحبه‌ای روی خروجی خبرگزاری فارس قرار گرفت با این مضمون: «قانون‌گریزی در بکارگیری پزشکان قطار/ از امضای قرارداد‌ سفید تا ارسال پیامک‌ تهدیدآمیز و اسکان در انباری».

‌در این مصاحبه‌ صحبت‌های چند تن از پزشکان قطار درباره مشکلات پیش روی آنها در قطار و گلایه از نظارت ضعیف متولیان آورده شده بود.

چند روز پس از انتشار این مصاحبه، محمد‌مهدی آخوندی، رئیس پژوهشگاه فناوری‌های نوین علوم زیستی جهاددانشگاهی-ابن‌سینا، با ارسال نامه‌ای به خبرگزاری فارس، توضیحاتی درباره مطالب درج شده در مصاحبه مذکور، نحوه فعالیت پزشکان در قطار، قرارداد‌های آنها و میزان ساعات کاری پزشکان قطار‌، ارائه داده است.

البته خبرگزاری فارس در مصاحبه خود، به هیچ عنوان نام شرکت پیمانکار تأمین‌کننده پزشک قطار، شرکت مسافری ریلی و یا «پژوهشگاه فناوری‌های نوین علوم زیستی جهاددانشگاهی-ابن‌سینا» را نیاورده است اما در راستای رعایت اخلاق حرفه‌ای رسانه‌ای، بر خود لازم می‌دانیم که این توضیحات را نیز که به امضاء رئیس پژوهشگاه فناوری‌های نوین علوم زیستی جهاددانشگاهی-ابن‌سینا رسیده است را عنوان کنیم.

توضیحات ارسالی محمد مهدی آخوندی بدون هیچ‌گونه تغییری بدین شرح است:

الف) ادعای نادرست احتساب کار پزشک قطار به عنوان سابقه رزیدنتی:

پژوهشگاه ابن سینا وابسته جهاد دانشگاهی تاکنون هیچ‌گونه ادعایی مبنی بر احتساب دوره کار پزشک قطار به عنوان سابقه رزیدنتی، سابقه طرح پزشکان و یا سابقه ضریب K متخصصان نداشته و هیچ صحبتی در این باره با پزشکان نشده است. در قرارداد منعقده با ایشان نیز کذب این ادعا آشکار است.

ب)ادعای نادرست درباره چگونگی سپردن قرارداد به پژوهشگاه ابن سینا:

همان‌گونه که مستحضرید برای ساماندهی بهتر طرح پزشک قطار و مدیریت همه سیرها و سفرهای رجاء، بر اساس قراردادی که پیشتر برای انجام این امر میان جهاد دانشگاهی و رجا منعقد شده، بود، پژوهشگاه ابن سینا - جهاد دانشگاهی برای پذیرش مسئولیت مذکور اعلام آمادگی کرد و پس از طی مراحل قانونی، نسبت به انعقاد قرارداد اقدام شد، همان‌طور که در قرارداد نیز مشهود است، برای جلوگیری از تضییع حقوق پزشکان، قرارداد بر اساس مذاکرات به صورت حجمی با میانگین رقم مشخص منعقد شد، در این قرارداد نحوه برآورد دستمزد پزشکان (با همه مزایا) در قالب سیرهای رجاء بر اساس نوع قطار، مشخص شده و تاکنون نیز بر همین اساس به پزشکان‌ پرداخت شده است.

ج)ادعای نادرست درباره نحوه انعقاد قرارداد با پزشکان:

پژوهشگاه برای ساماندهی کار و اجرای تعهد خود نسبت به رجاء، نسبت به ایجاد سازمان و انعقاد قرارداد با پزشکان در چارچوب قرارداد اصلی با رجا اقدام کرده است.این قرارداد بر اساس موازین قانونی حاکم بر جهاد دانشگاهی و تعهد پژوهشگاه نسبت به رجاء و در دو قالب تعهد به خدمت تمام وقت و پاره وقت تنظیم شده است، پزشکانی که قرارداد ثابت تمام وقت یا پاره وقت دارند، افزون بر حقوق مقرر، از مزایایی مانند بیمه، حق لباس، عائله‌مندی و خواروبار برخوردارند؛ این مزایا به پزشکان تمام وقت به صورت کامل و به پزشکان پاره‌وقت، بر اساس ساعات همکاری در ماه، تخصیص می‌یابد. ضمناً در قراردادهای ثابت مبلغ حقوق، نوع قطار و نیز دیگر مزایا کاملا ذکر شده است‌ در صورتی که پزشک قرارداد تمام وقت نداشته باشد، همراه با قرارداد همکاری یک برگه متمم شامل نوع قطار، زمان حرکت از مبدا و مقصد، مدت زمان سیر و نیز مبلغ سیر در اختیار پزشک قرار داده می‌شود تا با آگاهی کامل درباره انتخاب مسیر، تاریخ و مبلغ حق‌الزحمه برنامه‌ریزی کند.

حقوق و دستمزد پزشکان حداکثر تا دهم ماه بعد به شماره حساب بانک سپه اعلام شده توسط آنها واریز می‌‌شود و در صورت نداشتن شماره حساب بانک سپه، جهاد کشاورزی برای تسهیل پرداخت حق‌الزحمه پزشکان،‌ حقوق آنها را به شماره کارت اعلام شده واریز می‌کند.

د) ادعای نادرست در خصوص میزان ساعات کار پزشکان:

طبق قرارداد، پزشک قطار مانند دیگر ماموران قطار پس از 24 ساعت فعالیت باید 24 ساعت استراحت داشته باشد، اگر چه تعدادی از پزشکان به علت مشکلات ملی‌ و نیاز به دریافت حقوق بالاتر کتباً تقاضای افزایش میزان ساعات کاری و مشارکت در شیفت کاری را داشته و دارند.

ه) ادعای نادرست در خصوص کسورات قانونی:

به پزشکانی که بر اساس حضور و انتخاب سیرهای مشخص با پژوهشگاه همکاری می‌کنند، مبلغ سیر درج شده در برگه متمم قرارداد به صورت خالص پرداخت می‌شود و همه کسورات قانونی شامل بیمه و مالیات و از این قبیل توسط جهاد دانشگاهی پرداخت می‌شود؛‌ همچنین، فیش‌های حقوقی برای پزشکان همکار (براساس نرم‌افزار طراحی شده بدین منظور) صادر می‌شود، اما با توجه به پراکندگی پزشکان، پژوهشگاه ابن سینا در حال راه‌اندازی سامانه ارسال فیش‌های حقوقی توسط پست الکترونیک است.

و) ادعای کذب درباره استقرار پزشکان در قطار و خوابگاه:

برای اقامت پزشکان اعزامی به مشهد مقدس دو خوابگاه خواهران و برادران، نزدیک ایستگاه راه‌آهن که کاملا مستقل و تمیز و دارای همه امکانات لازم است، در نظر گرفته شده است که ناظران‌ چندین بار از آن‌ها بازدید کرده‌اند؛ در تهران نیز خوابگاهی همانند مشهد برای پزشکان آقا در نظر گرفته شده است و در دیگر شهرها بر اساس قرارداد مستقلی که مابین رجا و پژوهشگاه منعقد شده است، پزشکان آقا از خوابگاه‌های رجاء استفاده می‌کنند، همچنین، طبق هماهنگی‌های انجام شده پزشکان خانم به یکی از هتل‌های تایید و هماهنگ شده مراجعه می‌کنند (فهرست هتل‌ها به دفتر نظارت ارسال شده است).

در صورتی که پزشک مجبور به استفاده از هتل خاصی باشد، هزینه اقامت برای صاحب هتل واریز می‌شود و یا پس از پرداخت توسط پزشک، همه مبلغ پرداختی بر اساس فاکتور ارائه شده،‌ به حساب پزشک واریز می‌شود‌ بنابراین، هیچ‌گونه انتظاری برای اسکان در خوابگاه به علت کمبود فضا وجود نداشته است و ادعاهای مطرح شده کذب محض است.

همچنین‌ بر حسب نوع قطار، برای پزشک یک کوپه کامل و یا نیم کوپه با امکانات مناسب در نظر گرفته شده است و پذیرایی از پزشکان همانند دیگر ماموران قطار انجام می‌شود.

ز) ادعای کذب درباره ناقص بودن دارو و تجهیزات پزشکی:

پزشک موظف است جعبه‌های احیا و دارو را کامل و بدون نقص از مامور تجهیز تحویل بگیرد تا بتواند خدمات پزشکی لازم را به صورت بهینه و کامل به مسافران ارائه کند، این موضوع نیز همواره مورد نظارت پیمانکار بوده و تاکنون موارد خلافی مشاهده نشده است.

ح) ادعای نادرست در خصوص مسئولان فنی:

طبق نامه شماره 159/93 ارسالی به مدیریت ‌دو پزشک به عنوان مسئول فنی در تهران و مشهد معرفی شده‌اند.

ی) در خصوص ارسال پیامک‌های تهدیدآمیز:

با توجه به مشکل‌سازی‌های دو تن از پزشکان سابق قطار و تشویق اذهان دیگر پزشکان توسط این اشخاص، این واحد دو پزشک نامبرده را ممنوع‌السیر اعلام کرد، البته، قبلا چندین بار با هر دو پزشک مذکور به طور مفصل صحبت شده و به آنها تذکرات لازم داده شده بود، اما با این حال، این دو نفر پیامک‌های تهدیدآمیز و غیر محترمانه‌ به مجموعه ارسال کردند که اسناد آن موجود است.

ک) در خصوص ادعای مطرح شده مبنی بر کاهش حقوق و دستمزد:

از ابتدای شروع طرح اعزام پزشکان تاکنون، چند بار دستمزد پرداختی به آنها افزایش یافته و هرگز کاهش نیافته است، برای مدیریت و ارائه بهینه خدمات، با هر پزشک بابت هشت سیر در ماه با توجه به نوع قطار انتخابی، قرارداد مشخصی منعقد شده و مبالغ قرارداد درباره 22.891.556 ریال تا 46.987.952 ریال است.

ل) در پایان دو نکته مهم در خصوص نحوه مدیریت و راهبری ارائه خدمت پزشک در قطار به استحضار می‌رسد: با توجه به این که در حال حاضر رقم پرداختی به پزشکان نسبت به دوره قبل حداقل 70 درصد افزایش یافته است (به میزان کارکرد پزشکان) و بیمه کردن این افراد از طرف پژوهشگاه به طور جدی پیگیری می‌‌شود، وجود چنین نامه‌ها و جوسازی‌هایی نشان‌دهنده جریانی خاص و هدایت شده از سوی افرادی است که منافع خود را در خطر دیده‌اند؛ متاسفانه در حال حاضر شرکت‌های ملکی (خصوصی) برای ارائه خدمت پزشکان قطار (با توجه به الزام راه‌آهن) از طریق انعقاد قرارداد به پیمانکاران، قواعد قانون کار،‌ بیمه و الزامات مشخص شده در قرارداد رجاء را رعایت نمی‌کنند تا از این طریق رقم قرارداد و به تبع آن، حقوق پرداختی به پزشکان افزایش یابد، متاسفانه عدم نظارت راه‌آهن بر این گونه فعالیت‌ها موجب بروز مشکلات برای این پژوهشگاه و شرکت رجاء شده و به محملی برای انحراف در افکار مسئولان، پزشکان و جامعه خبری تبدیل شده است.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول