اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

کوبا یک زندانی آمریکایی را آزاد کرد

آمریکا و کوبا روابط دیپلماتیک را از سر می‌گیرند/اوباما: سیاست تحریم شکست خورد/کاسترو: اختلافمان با آمریکا پابرجاست

امروز همزمان با آزادی یک زندانی آمریکایی توسط کوبا، مقامات آمریکایی از تصمیم دو کشور برای از سرگیری روابط دوجانبه و بازگشایی سفارت‌ها خبر داده‌اند.

آمریکا و کوبا روابط دیپلماتیک را از سر می‌گیرند/اوباما: سیاست تحریم شکست خورد/کاسترو: اختلافمان با آمریکا پابرجاست

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، مقامات آمریکایی روز چهارشنبه از تصمیم این کشور و کوبا برای از سرگیری روابط دیپلماتیک دوجانبه و بازگشایی سفارتخانه‌ها خبر دادند.

این خبر پس از آن اعلام شد که کوبا یک تبعه آمریکایی را که به جرم جاسوسی در کوبا زندانی بود، آزاد کرد. کوبا «آلن گراس» شهروند آمریکایی به جرم جاسوسی و تلاش برای خرابکاری، به 15 سال حبس محکوم شده بود و امروز بعد از گذراندن 5 سال از محکومیتش آزاد شد.

مذاکرات محرمانه یکساله و احتمال از سر گیری روابط دیپلماتیک

بنا بر اعلام کاخ سفید، «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا قرار است در این رابطه سخنرانی کند. شبکه ای‌بی‌سی گزارش داده است که اوباما در این نطق تلویزیونی، گام‌هایی بی‌سابقه برای ترمیم روابط دو کشور را اعلام می‌کند.

گفته می‌شود که آزادی گراس در نتیجه بیش از یکسال گفت‌وگو پشت پرده مقامات عالی رتبه دو کشور صورت گرفته است طبق برنامه تبادل زندانی بین دو کشور بوده است.

همزمان خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داده است که رئیس‌جمهور آمریکا در نطق امروز، اعلام خواهد کرد که دو کشور مذاکره برای از سرگیری روابط کامل دیپلماتیک و بازگشایی سفارت‌ها را آغاز می‌کنند.

به گزارش تلویزیون کوبا، قرار است، «رائول کاسترو» رئیس‌جمهور این کشور نیز همزمان با اوباما، سخنرانی‌ای در مورد روابط دو کشور داشته باشد.

 

همچنین یک دستیار رئیس‌جمهور آمریکا به رسانه‌های آمریکایی گفته است که اوباما در نطق امروز لغو برخی تحریم‌ها و محدودیت‌های مسافرتی و بانکی علیه کوبا را اعلام می‌کند.

روابط دو کشور از سال 1959 پس از انقلابی که به رهبری «فیدل کاسترو» در کوبا صورت گرفت، قطع شده و تاکنون آمریکا تحریم‌های متعددی علیه این کشور اعمال کرده بود. واشنگتن همچنین بارها برای سرنگونی حکومت کوبا تلاش کرده بود. یکی از این موارد عملیات موسوم به «خلیج خوک‌ها» بود که در سال 1961 به دستور «جان اف کندی» رئیس‌جمهور وقت آمریکا صورت گرفت. آن عملیات ناکام، روابط دو کشور را تا سر حد جنگ پیش برد.

اوباما: پنج دهه سیاست منزوی کردن کوبا شکست خورد/به اهداف خود نرسیدیم

«باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا ساعاتی پس از اعلام آزادی گراس، طی نطقی تلویزیونی رسما آغاز مذاکرات برای از سر گیری روابط دوجانبه و بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور را اعلام کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا با بیان اینکه از ابتدای ریاست‌جمهور خود گفته بود که روابط با کوبا را مورد بازنگری قرار می‌دهد، افزود: «سال‌ها تلاش ما برای منزوی کردن کوبا، نتایج اندکی در راستای اهداف ما داشته است و همچنان کاستروها بر این کشور حاکم هستند.»

اوباما با «تاریخ‌مصرف گذشته» خواندن سیاست آمریکا در قبال کوبا، گفت تحریم‌های وضع شده علیه هاوانا، «تاثیر بسیار اندکی» در راستای پیشبرد اهداف آمریکا در کوبا داشته‌اند و به همین جهت زمان آن است که این رویکرد کنار گذاشته شود.

رئیس‌جمهور آمریکا با بیان اینکه دیروز (سه‌شنبه)، تلفنی با «رائول کاسترو» رئیس‌جمهور کوبا تلفنی گفت‌وگو کرده است، گفت: «این 50 سال نشان داد که که منزوی‌سازی موثر نبوده و اکنون زمان رویکردی تازه است.»

اوباما با بیان اینکه از اختیارات خود برای کاهش تحریم‌ها و محدودیت‌های اعمال‌شده علیه کوبا استفاده می‌کند، گفت: «آماده‌ام برای لغو تحریم‌ها، با کنگره وارد بحثی صادقانه و جدی شوم.»

رئیس‌جمهور آمریکا افزود: «معتقدم نمی‌توان همان کاری را که پنج دهه انجام داده‌ایم، ادامه دهیم و انتظار داشته باشیم که نتیجه‌ای متفاوت به دست آید.»

اوباما در بخش دیگری از این سخنرانی، گفت به «جان کری» وزیر خارجه این کشور دستور داده مذاکره برای عادی‌سازی روابط با کوبا را آغاز کند. وی همچنین از بررسی خروج نام کوبا از فهرست کشورهای «حامی تروریسم» خبر داد.

به گفته اوباما، در صورت عادی‌سازی روابط، سفارت آمریکا در هاوانا بازگشایی شده و کوبا هم سفارت خود در واشنگتن را باز می‌کند. همچنین قرار است مقامات ارشد به پایتخت‌ها سفر داشته باشند.

امروز همزمان «رائول کاسترو» رئیس‌جمهور کوبا نیز طی نطقی تلویزیونی تصمیم دو کشور برای از سر گیری روابط دوجانبه را اعلام کرد، اما گفت با وجود این تصمیم، اختلاف نظر میان طرفین، همچنان پابرجاست.

مبادله زندانیان بهانه بهبود روابط

دولت کوبا آلن گراس را در دسامبر 2009 دستگیر کرد و بعد از 14 ماه او را به جاسوسی متهم کرد. گراس 65 ساله بر روی برنامه‌ای تحت عنوان «برنامه دموکراسی کوبا» کار می‌کرد که بودجه آن را سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا تأمین می‌کردند. واشنگتن هدف این برنامه را ترویج دموکراسی و حقوق بشر اعلام کرده است. اما مقامهای کوبایی هدف این برنامه را خرابکاری می‌دانستند و اعلام کردند که این شهروند آمریکا تلاش می‌کرد تجهیزات غیرقانونی ماهواره بین گروههای یهودی توزیع کند.

 

شبکه ای بی سی نیوز گزارش کرد که آزادی گراس نمایانگر اولین گام به سوی عادی شدن روابط بین کوبا و واشنگتن به حساب می‌آید.

گزارش‌ها حاکی از آن است که در قبال آزادی گراس، قرار است سه زندانی کوبایی که از سال 2001 در آمریکا به اتهام جاسوسی دستگیر شده‌اند، آزاد شوند.

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که علاوه بر گراس که به دلایل «انسان‌دوستانه» آزاد شده، قرار است جاسوس سیا که از 20 سال قبل در کوبا زندانی بود، آزاد شود.

گذشته روابط هاوانا و واشنگتن 

روابط دو کشور از سال 1959 پس از انقلاب کمونیستی که به رهبری «فیدل کاسترو» در کوبا صورت گرفت، دچار تنش شد و تلاش آمریکا برای سرنگون کردن دولت هاوانا و در مقابل اقدامات دولت انقلابی کوبا برای مبارزه با امپریالیسم آمریکایی روابط تنش آمیزی را میان دو کشور رقم زد.اوج تنش در روابط دو کشور زمانی بود که سازمان سیا طی عملیاتی موسوم به «خلیج خوک‌‌ها» با حضور نیروهای ضد انقلاب کوبا و وابستگان رژیم ژنرال باتیستا در آوریل 1961 تلاش کرد تا دولت هاوانا را سرنگون کند که این عملیات شکست خورد.

4 ماه بعد از این عملیات شوروی به بهانه حمایت از دولت کوبا در آگوست همان سال تصمیم به ساخت چند سکوی پرتاب موشک با برد 1600 کیلومتر گرفت که این اقدام با واکنش تند دولت وقت آمریکا به ریاست جان اف کندی مواجه شد و آمریکا و شوروی به عنوان دو قطب جهان در آن زمان تا آستانه جنگ اتمی پیش رفتند.

با این حال این بحران تاریخی که از آن با عنوان بحران «موشکی کوبا» یاد می شود، پایان روابط تنش آلود میان ایالات متحده و همسایه کوچکش نبود و سیا بارها تلاش کرد تا فیدل کاسترو رهبر کوبا را ترور کند و یا حکومت این کشور را سرنگون نماید.

پس از فروپاشی شوروی و سقوط تفکر کمونیستی در جهان کوبا همچنان به دیدگاه‌های خود درباره مقابله با امپریالیسم آمریکا به ویژه در منطقه آمریکای لاتین ادامه می داد و به نوعی در کنار کشورهایی چون ونزوئلا و بولیوی و نیکاراگوئه نقش مهمی در مبارزه آمریکای لاتین با امپریالیسم داشت اما در سال‌های اخیر همزمان با کنار رفتن فیدل و به قدرت رسیدن برادرش رائول اصلاحات اقتصادی و سیاسی در کوبا انجام شد که برایند این اصلاحات کمرنگ‌تر شدن نقش این کشور در زمینه مبارزه با امپریالیسم بود.

واکنش‌ها به آزادی زندانی و احتمال از سرگیری روابط دیپلماتیک دو کشور

انتشار گزارش احتمال از سرگیری روابط دوجانبه آمریکا و کوبا و نحوه آزادی زندانی آمریکایی با واکنش برخی از نمایندگان کنگره مواجه شده است.

«رابرت منندز» سناتور ارشد دموکرات به انتقاد از این اقدام پرداخته و با صدور بیانیه‌ای گفته است: «اقدامات رئیس‌جمهور اوباما، رفتار خشونت‌بار دولت کوبا را توجیه کرده است.»

«مارکو روبیو» سناتور جمهوری‌خواه هم به شدت از این اقدام انتقاد کرده و گفت: «دستکم، باراک اوباما از زمان «جیمی کارتر» و یا حتی در تاریخ مدرن این کشور، بدترین مذاکره‌کننده‌ای بوده که ما تا به حال داشته‌ایم.»

در مقابل «ریچارد دوربین» سناتور دموکرات «ایلینویز» به دفاع از روش آزادی زندانی آمریکایی پرداخته و حرکت به سمت عادی‌سازی روابط با کوبا را مورد تمجید قرار داده است.

«جان کری» وزیر خارجه آمریکا پس از سخنرانی رئیس‌جمهور این کشور، به انتقاد از سیاست تحریم پرداخت و گفت محدودیت‌های اعمال‌شده علیه کوبا، بیش از آنکه این کشور را منزوی کند، به انزوای واشنگتن منجر شد.

انتهای پیام/ق

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول