اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به فارس اعلام کرد

الزام شرکت‌های هواپیمایی برای افزایش سرمایه/ جزئیات جدید صدور مجوز‌‌های چارتر برای ایرلاین‌ها

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه در آیین‌نامه جدید تأسیس شرکت‌های هواپیمایی، ایرلاین‌‌ها ملزم به افزایش سرمایه و خرید هواپیماهای زیر 15 سال هستند، گفت: ‌در آیین‌نامه جدید تأسیس شرکت‌های ‌هواپیمایی که امروز ابلاغ شد پروازهای چارتری از برنامه‌‌ای‌ جدا شده است.

الزام شرکت‌های هواپیمایی برای افزایش سرمایه/ جزئیات جدید صدور مجوز‌‌های چارتر برای ایرلاین‌ها

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، علیرضا جهانگیریان امروز در حاشیه مراسم رونمایی از آیین‌نامه جدید تأسیس شرکت‌های هواپیمایی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: برنامه‌ای طولانی‌مدتی در چند ماه اخیر انجام ‌و چالش‌های صنعت حمل‌ونقل هوایی در این باره بررسی شد.

وی با بیان اینکه برخی از چالش‌های موجود صنعتی مربوط به شرکت‌های هواپیمایی است، گفت: با همکاری شورای عالی هواپیمایی به این نتیجه رسیدیم که برخی از این چالش‌ها با اصلاح رویه‌های تأسیس و فعالیت‌ شرکت‌های هواپیمایی رفع می‌شود.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: در این راستا موضوعات بررسی‌ و آیین‌نامه تأسیس و فعالیت شرکت‌های هواپیمایی اصلاح شد.

وی درباره ویژگی‌های آیین‌نامه جدید توضیح داد: تا پیش از این شرکت‌های هواپیمایی فقط بر اساس قابلیت‌ها و توان فنی برای تأسیس مورد ارزیابی قرار می‌گرفتند اما در آیین‌نامه جدید موضوع کفایت مالی - سرمایه‌ای و صلاحیت بازرگانی شرکت‌ به طور گسترده بررسی می‌شود.

رئیس سازمان هواپیمایی کشور گفت: حتی شرکت‌های هواپیمایی موجود باید ضوابط مصوب این آیین‌نامه و دستورالعمل جدید را رعایت کنند و سازمان هواپیمایی کشوری در مهلتی که به شرکت‌های هواپیمایی می‌دهد، ایرلاین‌ها موظف هستند شرایط خود را بابت کفایت مالی، سرمایه‌ای و بازرگانی مطابق دستورالعمل جدید داشته باشند.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: طبق ضوابط جدید هر شرکت هواپیمایی برای تأسیس باید دارای حداقل پنج فروند هواپیما باشد بنابراین حداقل سرمایه ایرلاین هم باید متناسب با این تعداد هواپیما باشد؛ این ارقام بستگی به فعالیت شرکت در حوزه‌های خاص دارد مثلاً اگر ایرلاین قصد دارد فعالیت منطقه‌ای، بین‌المللی یا داخلی داشته باشد بر این اساس پیشنهاد تجاری که خود ارائه می‌دهد و اعلام می‌کند که در کدام بخش فعالیت می‌کند بنابراین بسته به نوع فعالیت آن، نوع هواپیمای مورد استفاده تعیین می‌شود و بر همان اساس از آن شرکت کفایت مالی و سرمایه‌ای اخذ می‌شود.

رئیس سازمان هواپیمایی کشور بیان کرد: در حال حاضر 18 شرکت هواپیمایی داریم که 16 شرکت هواپیمایی فعال هستند و 2 شرکت هواپیمایی توسط شورای عالی هواپیمایی تعلیق شده است تا وضعیت خود را مشخص کنند.

جهانگیریان اظهار داشت: شرکت‌ها بسته به میزان توان خود و ظرفیت پروازی باید افزایش سرمایه دهند البته شاید برخی از ایرلاین‌ها نیازمند افزایش سرمایه نباشند اما باید خود را با شرایط موجود و آیین‌نامه جدید تطبیق دهند.

وی در پاسخ به سؤال فارس درباره پروازهای چارتری‌ توضیح داد: در آیین‌نامه جدید تأسیس شرکت‌های ‌هواپیمایی که امروز ابلاغ شد پروازهای چارتری از برنامه‌‌ای‌ جدا شده است یعنی اگر شرکت هواپیمایی بخواهد 80 درصد بلیت‌های خود را به صورت چارتری در اختیار قرار دهد مجوز این ایرلاین به صورت چارتری خواهد بود و تحت شرایط خاصی می‌تواند بلیت بفروشد و شرکتی که پروازهای برنامه‌ای دارد موظف است تا سقف مشخص بلیت چارتری به فروش برساند که در این باره منافع مسافران محقق خواهد شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر درآمد ایرلاین‌ها با وضعیت هزینه‌کرد آنها همخوانی چندانی ندارد، بیان کرد: هنوز تصمیم‌گیری خاصی برای واقعی‌تر کردن نرخ‌ها نشده است؛ این موضوع باید حتماً در شورای عالی هواپیمایی مطرح شده و نظر مقامات اخذ شود.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری تأکید کرد: در بررسی که برای قیمت تمام شده بلیت در سال گذشته شد سقف تعیین شده فعلی هنوز از هزینه‌کرد ایرلاین‌‌ها ‌پایین‌تر است.

وی درباره آزادسازی نرخ بلیت هواپیما بیان کرد: فعلاً مقدمات آزادسازی فراهم نیست.

وی درباره فارسی‌سازی نرخ بلیت هواپیما اظهار کرد: این موضوع به همه شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ شده است، برخی از آنها اجرا کردند اما حدود 2 ایرلاین این موضوع را پیاده نکردند؛ باید بخش انگلیسی بلیت از نظر مقررات بین‌المللی وجود داشته باشد و بخش فارسی نیز با دستورالعمل سازمان هواپیمایی ایران باید در بلیت درج شود اما سه شرکت هواپیمایی بزرگ کشور که 75 درصد ناوگان را در دست دارد فارسی‌سازی نرخ بلیت را صادر کردند.

جهانگیریان با بیان اینکه آیین‌نامه حقوق مسافر تا یک ماه آینده ابلاغ می‌شود،‌ اظهار داشت: منتظر تشکیل شورای عالی هواپیمایی و طرح آن در این جلسه هستیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول