اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان
جامعه‌شناس تاجیک مقیم نروژ در گفت‌وگو با فارس:

پیام رهبر ایران در راستای روشنگری اذهان عمومی غرب است

جامعه‌شناس تاجیک مقیم نروژ پیام رهبر انقلاب اسلامی را در راستای روشنگری اذهان عمومی غرب در مورد اسلام ارزیابی کرد.

پیام رهبر ایران در راستای روشنگری اذهان عمومی غرب است

«مهمان‌شاه شریف‌اف» پژوهشگر و جامعه‌شناس تاجیک مقیم نروژ در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، پیام رهبر انقلاب اسلامی به جوانان اروپا و شمال آمریکا را برای روشنگری اذهان عمومی غرب به‌موقع و موثر توصیف کرد.

شریف‌اف با تاکید بر اهمیت این پیام برای ایجاد انگیزه در جهت مطالعه اسلام گفت: متاسفانه در اروپا و آمریکا در مورد شناخت اسلام، فرهنگ اسلامی، دیدگاه‌های آن نسبت به مسائل مختلف و از جمله سیاست، جریان‌های اسلامی و امثال این‌ها خلاء معنوی وجود دارد.

البته باید این موضوع یادآوری شود که وقوع انقلاب اسلامی ایران در جهت آشنایی و تحقیق در زمینه فرهنگ، ازش‌ها و دیدگاه‌های اسلامی برای مردم اروپا و آمریکا تحریک بخشید. همچنین تحولات افغانستان نیز در رابطه به بحث اسلام مورد توجه اروپا و آمریکا قرار داشت.

این صاحب‌نظر مسائل اجتماعی با اشاره به منابعی که در شکل گرفتن نوع نگاه غربی‌ها نسبت به اسلام تاثیرگذار می‌باشد، اظهار داشت: نه‌ تنها طی یک ونیم دهه قرن جدید بلکه در دهه‌های قبل نیز سیاستمداران و همچنین بخش قابل توجهی از مردم غرب در بحث شناخت اسلام و اهداف آن اتکا به اخبار و مطالب رسانه‌ای داشتند که در ادامه نمایندگان علوم اجتماعی نیز به جمع آن‌ها پیوستند.

به گفته وی، از همان ابتدا در این زمینه عمده تحقیقات سیاسی و با محوریت منافع غرب دنبال می‌شد. یعنی همه رویدادها را در چارچوب حقیقت و بینش غربی قابل بررسی می‌دانستند که با فروپاشی شوروی و حادثه 11 سپتامبر سال 2001 این روش بیش‌تر سیاسی و غرب‌ محور شد.

شریف‌اف با اشاره به اهمیت تاکید رهبر انقلاب اسلامی ایران بر ضرورت بازنگری وجدان جمعی غرب در رابطه به مسائل امروز، تصریح کرد: این دعوت منجر به تفکر و اندیشه بخش زیادی از مردم اروپا و غرب و بویژه نسل جوان نسبت به شناخت اسلام و تعالیم واقعی آن خواهد شد.

جامعه‌شناس تاجیک مقیم نروژ با بیان اینکه درگذشته خاورشناسی اروپا در سیمای «نیکلسون»، «کربن»، «ماسینیون» و... تلاش کرده تا حدودی دیدگاه‌های فلسفی، اخلاقی و فرهنگی اسلام را به مخاطبان خود معرفی کند، خاطرنشان کرد: جای تاسف دارد که نگاه غربی‌ها در این زمینه تغییرات اساسی نداشته و تحولات دهه‌های اخیر و بویژه حادثه 11 سپتامبر و همچنین اتفاقات دیگری که تا به امروز رخ می‌دهند حاکی از آن است که اروپا و غرب هنوز به قرائت‌ها و تفسیرهای یک‌طرفه از اسلام ترجیح داده و به دنبال معرفی آن به عنوان «فرهنگ خشونت» می‌باشند.    

شریف‌اف ادامه داد: به این دلیل بود که با وقوع حادثه 11 سپتامبر، نظریه برخورد تمدن‌های «ساموئل هانتینگتون» از سوی سیاست‌مداران آمریکایی به شدت مورد تحقق قرار گرفت. اقدام غربی‌ها نسبت به انتشار کاریکاتورهای پیامبر بزرگوار اسلام (ص) نیز در راستای هدف یادشده قابل بررسی است.

به اعتقاد این صاحب‌نظر مسائل اجتماعی، همانگونه که در پیام رهبر انقلاب اسلامی ایران آمده است، امروز فرصت آن فرا رسیده تا جوانان به صورت مستقیم به منابع اصیل اسلامی که در راس آن قرآن کریم و آموزه‌ها و سیره پیامبر اسلام (ص) قرار دارد، مراجعه کنند تا با درک حقیقت از تفسیرهای گوناگون سیاسی و رسانه‌ای و بینش‌های تحمیلی رهایی یابند.

وی پیام رهبر انقلاب اسلامی را به‌ موقع و موثر دانست و گفت: با آن نه‌ تنها جوانان اروپا و شمال آمریکا ارتباط می‌گیرد بلکه برای بخش زیادی از جوانان مسلمان نیز مفید می‌باشد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول